התיירים חוזרים לארה"ב, אבל בניו יורק מזהירים: "ייקח שנים לשקם את התיירות בעיר"
התיירים חוזרים לארה"ב, אבל בניו יורק מזהירים: "ייקח שנים לשקם את התיירות בעיר"
כ-90% מהתיירים הזרים בניו יורק עושים שופינג בעיר ומבזבזים כ-5 מיליארד דולר בשנה טיפוסית; רשתות הכלבו ינסו לפתות אותם - ואולם לפי ההערכות, התיירות תתקרב לימי הזוהר שקדמו למגפה רק ב-2024
אחרי 600 ימים שבמהלכם נמנעה הכניסה לארה"ב מאזרחי למעלה מ־30 מדינות, כולל מדינות אירופה, תיירים מחוסנים יורשו כעת להגיע. עבור הרשתות הקמעונאיות, ובמיוחד ערב עונת החגים, זוהי בשורה משמחת מאוד.
פתיחתה מחדש של ארה"ב פירושה פתיחתם המחודשת של ארנקי התיירים, המוציאים מיליארדי דולרים בשנה על פריטי יוקרה, משקאות אלכוהוליים, איפור ומזכרות. ב־2019, לפני פרוץ המגפה, מבקרים מרחבי העולם בזבזו למעלה מ־43.4 מיליארד דולר על קניות בארה"ב, המייצגים 27% מכלל הקניות של תיירים - כך לפי נתוני מנהל הסחר הבינלאומי שפורסמו באתר CNBC.
בה בעת, מומחים בתחום הקמעונאות מדגישים כי יחלוף זמן בטרם תיירים יחזרו לארה"ב בהיקפים שאפיינו את עידן הטרום קורונה. זאת, בין השאר, בגלל מחסור בטיסות והלוגיסטיקה הכרוכה במגפה. "חברות התעופה מציינות שנרשם זינוק בהזמנות, אך הן לא אומרות למתי. כך גם בתי מלון", אמר דניאל ביינדר, שותף בחברת הייעוץ קולומבוס המתמחה בקמעונאות תיירות. "זה ייקח זמן". ביינדר הזכיר כי נדרשו חודשים בטרם תיירים חזרו לארה"ב אחרי משברים כמו פיגועי התאומים והתפרצות מגפת הסארס.
"זריקת המרץ שהעיר צריכה"
אין ספק כי העיר ניו יורק זקוקה מאוד לתיירים הללו. בשנה טיפוסית, מבקרים זרים מבזבזים כ־4.75 מיליארד דולר על קניות בעיר, שהן למעשה הפעילות הפופולרית ביותר עבורם. לפי סקר של משרד הסחר מ־2018, 88% המתיירים הזרים עושים שופינג בניו יורק, זאת למשל בהשוואה ל־29% שמבלים במסעדות יוקרה. בניגוד לכך, פחות מ־30% מהתיירים המגיעים מרחבי ארה"ב, עושים שופינג בתפוח הגדול. "מדובר כאן באבן דרך משמעותית עבור ההתאוששות שלנו, אין ספק", ציין כריס הייווד, מנכ"ל ונשיא תקשורת גלובלית בקבוצת התיירות NYC אנד קומפני. "לקבל בחזרה את התיירים הבינלאומיים זו בדיוק זריקת המרץ שניו יורק זקוקה לה". כך למשל, עבור רשת תכשיטי היוקרה טיפאני, התיירים הזרים ייצגו בעבר 12% מכלל ההכנסות. עבור מייסי'ס, הנתון הזה עמד על 4% ב־2019.
כדי להיערך לחזרת התיירים, NYC תשיק בקרוב פרויקט משותף עם רשתות בתי הכלבו מייסי'ס, בלומינגדייל'ס, סאקס פיפת' אווניו וקמעונאיות אחרות, שמטרתו לפתותם לחזור לחנויות. במהלך החודשים הבאים, בכוונת הקבוצה להשקיע 6 מיליון דולר בפרסום עולמי של העיר ניו יורק, כאשר הכסף הזה יתרכז באותן מדינות שהקלו על אזרחיהן לצאת ולחזור. אלה כוללות, בין השאר, את דרום קוריאה, קנדה, מקסיקו, ברזיל, גרמניה, צרפת ואיטליה. סין, שמגבילה כעת תנועת אזרחיה, לא תיכלל בקמפיין, למרות חשיבותה הרבה לתיירות הניו יורקית.
עם זאת, להערכת NYC יידרשו שנים כדי לשקם את התיירות לעיר. לפי הצפי יגיעו השנה לניו יורק כ־2.8 מיליון תיירים זרים, לעומת 13.5 מיליון ב־2019. בשנה הבאה הנתון הזה צפוי לזנק ל־8.5 מיליון תיירים, כאשר התקווה היא שעד 2024 יתקרבו ממדי התיירות הזרה לימי הזוהר שקדמו למגפה.
חברות התעופה נערכות
בתוך כך, חברות התעופה הגדולות בעולם, ובהן אייר פראנס, יונייטד איירליינס וסינגפור איירליינס, נערכות עתה לחזרת התיירות הזרה לארה"ב. סמוך להודעת הבית הלבן על החזרה לשגרה, בריטיש איירווייז רשמה זינוק של 900% בחיפושים של טיסות לחגים ליעדים מרכזיים בארה"ב, לעומת שבוע קודם לכן. במקביל, באמריקן איירליינס נרשם זינוק של 66% בהזמנת טיסות לבריטניה בעוד ההזמנות לאירופה וברזיל טיפסו ב־40% וב־74%, בהתאמה.
דובר מטעם אייר פראנס, שצוטט באתר mint, מסר כי אין בכוונת החברה לשנות בן לילה את לוחות הטיסה, וכי החזרה תהיה הדרגתית. זאת, לאחר שבמשך חודשים ארוכים היא הפעילה מטוסים ריקים. כעת, עם העלייה בביקושים, הגדילה אייר פראנס את מספר הטיסות היומיות בנתיב ניו־יורק־פריז משלוש לחמש. בנתיב יוסטון־פריז, אייר פראנס החליפה את האיירבוס 330 בבואינג 777, המכיל יותר מושבים. להערכתה, במרץ 2022 היא תגיע ל־90% תפוסה בנתיבים לארה"ב, לעומת 65% באוקטובר.