הרכבים האוטונומיים: הישגים דלים בלבד אחרי השקעות של מיליארדי דולרים בפיתוח
הרכבים האוטונומיים: הישגים דלים בלבד אחרי השקעות של מיליארדי דולרים בפיתוח
לפי דו"ח של מקינזי, למרות השקעות בהיקף של כ־100 מיליארד דולר, ייתכן שיחלפו עשורים רבים בטרם ישתלבו המכוניות ללא נהג בכבישים. לפי אנתוני לבנדובסקי, מהנדס שנחשב לאדריכל הרכבים האוטונומיים: "על כל מכונית ניסוי מצליחה, יש עשרות אולי שנכשלו"
השקעות בהיקף של כ־100 מיליארד דולר זרמו עד כה לתעשיית הרכבים האוטונומיים, לפי דו"ח של מקינזי, אך למרות סכומי העתק, ייתכן שיחלפו עשורים רבים בטרם ישתלבו המכוניות ללא נהג בכבישים — זהו המסר העולה מכתבה מקיפה שפרסם המגזין "בלומברג ביזנסוויק" על התעשייה והבטחותיה.
"מדובר בהונאה", מצוטט בכתבה ג'ורג' הוץ, שהחברה שלו Comma.ai מייצרת מערכת תמיכה לנהג דומה לזו של טסלה. "החברות הללו בזבזו עשרות מיליארדי דולרים".
ב־2018 אנליסטים העריכו את שווי השוק של וויימו, אז חברה־בת של אלפאבית, ב־175 מיליארד דולר. סבב הגיוס האחרון העניק לה שווי של 30 מיליארד דולר בלבד. הכתבה מציינת גם את הסטארט־אפ אורורה אינוויישן, שנוסד על ידי כריס אורמסון, לשעבר מנהל חטיבת הרכבים האוטונומיים של גוגל, ששווייו צנח בלמעלה מ־85% לכ־3 מיליארד דולר. גורל דומה נפל בחלקם של מיזמים מבטיחים אחרים בשנים האחרונות, כולל ווייאג', Zoox וחטיבת המכוניות האוטונומיות של אובר. "בטווח הרחוק, אני סבור שיהיו לנו רכבים אוטונומיים זמינים לרכישה", ציין מייק רמזי, אנליסט בחברת מחקר השווקים גרטנר שצוטט ב"ביזנסוויק". "אבל אנחנו נהיה זקנים עד אז".
גורם בולט בתעשייה שצוטט בהרחבה הוא אנתוני לבנדובסקי, המהנדס שנחשב לאדריכל הרכבים האוטונומיים ומי שהוגדר ככוכב הגדול של התעשייה. זאת אף שהורשע בגניבת סודות מסחריים מגוגל לפני שעבר לאובר וזכה לבסוף לחנינה מנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. "קשה למצוא תעשייה אחרת שהשקיעה כל כך הרבה דולרים במחקר ובפיתוח והגיעה להישגים כל כך דלים", אמר לבנדובסקי בשיחה עם העיתון. "תשכחו מרווחים — מה ההכנסות המצרפיות של כל חברות הרובו־טקסי, רובו־משאיות, רובו־לא משנה מה? מיליון דולר? אולי. אני חושב שאולי אפס".
גם לבנדובסקי סבור שבסופו של יום התעשייה תגיע ליעד, אך יחלוף עד אז הרבה מאוד זמן. לפי מומחים בתעשייה, הבעיה המרכזית היא כי אף שמחשבים מסוגלים לבצע חישובים במהירות גבוהה משמעותית מבני אדם, עדיין אין להם מושג כיצד לעבד משתנים רבים הנקרים בדרכם בכבישים. למשל, מי שנוהגים בעיר ויבחינו ביונים מנקרות בכביש, יודעים שאלה יתעופפו כשהמכונית תתקרב. בניגוד לבינה המלאכותית, נהגים אנושיים יודעים כי עצירת חירום במקרה כזה היא לא נחוצה ואף מסוכנת, וישמרו על מהירות הנהיגה.
"על כל מכונית ניסוי מצליחה, יש עשרות אולי שנכשלו", אומר לבנדובסקי. בינתיים, הוא מתמקד בפיתוח בינה מלאכותית למשאיות אוטונומיות לפינוי פסולת בנייה עבור חברת Pronto. להשקפתו, כמו גם להערכת מוחות מבריקים אחרים בתחום הבינה המלאכותית, הטכנולוגיה הבסיסית זקוקה לפריצת דרך משמעותית שתאפשר למחשבים להשתמש בזריזות באינטואיציה אנושית, במקום לצבור ניסיון רק "על הדרך".