האינפלציה בירידה, אבל בארה"ב הוציאו פחות על מתנות חג מולד
האינפלציה בירידה, אבל בארה"ב הוציאו פחות על מתנות חג מולד
חיסכון בכסף הוגדר כמטרה המובילה לקראת קניות הכריסמס ויותר צרכנים חיפשו סיילים לעומת השנה שעברה, אף שהאינפלציה נחתכה מ־6.5% ל־3.1%. הסקר השנתי של חברת הנדל"ן JLL דירג את בני דור ה־Z כחובבי הקניונים המובילים
עונת קניות החגים בארצות הברית התאפיינה השנה בתשומת לב רבה לחיסכון ברכישת מתנות ומוצרים לחג ובניצול יעיל יותר של הנחות מיוחדות — כך לפי סקר של חברת הנדל"ן JLL (ג'ונס לאנג לאסאל). עוד עולה מהסקר, כי הערוץ המקוון היה הפופולרי ביותר לעריכת הקניות, ובמקום השני, חנויות פיזיות שאינן נמצאות במרכזי קניות. בפילוח לפי קבוצות גיל, בקרב בני דור ה־Z (29-18) חנויות פיזיות בקניונים סגורים דורגו כיעד המועדף.
לקראת הכריסמס שיצוין מחר, חיסכון בכסף הוגדר כמטרה המובילה, כאשר 41.7% מהנסקרים ציינו זאת בראש סדרי העדיפויות, בפער גדול על פני שתי הקטגוריות הבאות - רכישת מתנות מתוך רשימת המשאלות של בני משפחה וחברים (19.9%) והימנעות מדוחק בחנויות (16%). בה בעת, מדובר בשיעור נמוך יותר לעומת השנה שעברה, אז 44.1% מהצרכנים דירגו את יעד החיסכון בראש.
מבין הנסקרים, 53.4% השיבו כי יחפשו יותר סיילים בגלל האינפלציה, זאת לעומת 52.8% בשנה שעברה. 32.7% ציינו כי ירכשו מתנות פחות יקרות לעומת 29.8% שהשיבו כך בכריסמס שעבר. אחוז גדול יותר גם ציין כי ירכוש מתנות עבור פחות אנשים, 23.5% לעומת 23.1% ב־2022. הטרנדים הללו נרשמו למרות ירידה חדה באינפלציה בשנה החולפת, מ־6.5% בחישוב שנתי בדצמבר 2022 ל־3.1% בנובמבר האחרון, ותואמים את סקר סנטימנט הצרכנים שנערך בארצות הברית לקראת פתיחת עונת קניות החגים. באמצע אוקטובר הנתון צנח בחדות מ־68.1 נקודות ל־63.0, זאת ברקע הצפי של משקי בית לאינפלציה גבוהה יותר במהלך השנה הבאה - כך לפי סקר של אוניברסיטת מישיגן. לעומת צפי ל־3.2% אינפלציה שדווח בספטמבר, באוקטובר כבר טיפס הנתון ל־3.8%. הירידה בביטחון הצרכנים נובעת בעיקר משיעורי הריבית הגבוהים עדיין, כמו גם מהתייקרות המזון והדלק.
הסקר של JLL, המתקיים מדי שנה לקראת עונת קניות החגים, מצא כי מתוך הוצאה ממוצעת של 958 דולר לאדם לקראת החג, 22.8% הושקעו באירועים חווייתיים כמו מופעים מיוחדים או חופשות. ההשקעה במתנות פיזיות, לעומת זאת, ירדה לעומת השנה שעברה, עם הוצאה ממוצעת מתוכננת של 748 דולר לאדם לעומת 868 דולר ב־2022.
כ־40% מבעלי ההכנסה הבינונית והנמוכה החלו את קניות החגים שלהם עוד באוקטובר, לפני הלואין, זאת לעומת 28.9% מקרב בעלי ההכנסה הגבוהה — במטרה לנצל במלואם את המבצעים. בני דור ה־Z החלו את הקניות שלהם בסוף השבוע של בלאק פריידיי בחודש שעבר, ואילו הצרכנים המבוגרים יותר המתינו עד לשבועיים לפני חג המולד.
ברוח מגמת החיסכון, צרכנים דירגו במקום הראשון את הקמעונאיות הגדולות, כמו וולמארט, אמזון, קוסטקו וטארגט, ובמקום השני את חנויות הכלבו, כיעדים המועדפים עליהם לקניות. לתחתית הדירוג הגיעו חנויות צעצועים, תכשיטים וחנויות העיצוב לבית. לעומת 2022, שיעור גבוה יותר של צרכנים תכננו לרכוש מתנה גם לעצמם — 76.2% לעומת 72.6% בשנה שעברה. בראש סדר העדיפויות דורגו, כמו ב־2022, פריטי הלבשה ואלקטרוניקה.
בני דור המילניום (44-30) היו צפויים יותר לחפש מתנות פחות יקרות או לרכוש מתנות עבור פחות אנשים. נשים צפויות היו יותר לחפש אחר דרכים לחסוך כסף, אף כי יותר גברים תכננו למחזר מתנות. במקביל, נשים גם תכננו להוציא בממוצע 40% יותר מאשר גברים על מתנות ומוצרים לקראת הכריסמס.