סגור
תמונה מזירת הירי שפורסמה בתקשורת הרוסית
תמונה מזירת הירי שפורסמה בתקשורת הרוסית (צילום: מתוך ynet)

מתקפת טרור משולבת ברוסיה: ירי על בתי כנסת וכנסיות שהוצתו, 9 נרצחו

חמושים שלפי רוסיה הינם מחבלים מ"ארגון טרור בינלאומי" - רמז לדאעש - פתחו במקביל במתקפה על שני בתי כנסת ושתי כנסיות בחבל דגסטן שבצפון הקווקז, ירי גם על עמדת משטרה: "בין ההרוגים שבעה שוטרים, גרונו של כומר שוסף, בית כנסת הוצת ונשרף עד היסוד". לפחות 4 חמושים חוסלו: "חילופי האש נמשכים"

כלי תקשורת ברוסיה מדווחים הערב (יום א') על מתקפת טרור נגד כמה יעדים בחבל דגסטן שבצפון הקווקז - שני בתי כנסת, שתי כנסיות אורתודוקסיות ועמדת משטרה. לפי רשת RT הרוסית, לפחות תשעה בני אדם נרצחו במתקפה המשולבת, בערים דרבנט ומחצ'קלה, בהם שבעה שוטרים וכומר אחד. בסוכנות הידיעות RIA דווח כי גם מאבטח נרצח באחת הזירות במתקפה.
מלבד ההרוגים, עוד 12 בני אדם נפצעו. לפי הדיווחים ייתכן שחילופי אש נמשכים באחת הזירות בדרבנט, ושוטרים נערכים להסתער על מבנה בעיר שבו התבצרו חלק מהחמושים. כוחות משטרה, וגם רכבי צבא משוריינים, תועדו באזור בצל ההכנות הללו. דרבנט שוכנת 125 ק"מ דרומית למחצ'קלה, שם דווח כי חוסלו לפחות ארבעה חמושים. הרשויות הרוסיות מסרו כי מדובר במתקפה מצד "ארגון טרור בינלאומי", רמז לדאעש כנראה, אך לא פירטו מעבר לכך.
2 צפייה בגלריה
תיעוד שהופץ ובו נטען כיע נראים חמושים פתוחים באש ברחוב, באחת הזירות בדגסטן
תיעוד שהופץ ובו נטען כיע נראים חמושים פתוחים באש ברחוב, באחת הזירות בדגסטן
תיעוד שהופץ ובו נטען כיע נראים חמושים פתוחים באש ברחוב, באחת הזירות בדגסטן
(צילום: מתוך ynet)

2 צפייה בגלריה
עשן מיתמר באחד מיעדי הירי
עשן מיתמר באחד מיעדי הירי
עשן מיתמר באחד מיעדי הירי
(צילום: מתוך ynet)
בית הכנסת שהותקף בדרבנט הוצת ועלה באש במהלך המתקפה. במשרד החוץ בישראל דיווחו כי הוא נשרף עד היסוד. בישראל ציינו כי "שומרים מקומיים" נהרגו במתקפה על בית הכנסת בדרבנט, אבל לפי הדיווחים ברוסיה ההרוגים הם שוטרים.
בנוסף, כך לפי משרד החוץ הישראלי, במחצ'קלה נפתחה אש לעבר בית כנסת אחר, אך אין עדיין פרטים נוספים על התקרית שם. ככל הידוע לא שהו מתפללים בבתי הכנסת השונים בזמן המתקפה, ולא ידוע על נפגעים מקרב הקהילה היהודית. "שגרירות ישראל במוסקבה נמצאת בקשר עם ראשי הקהילה היהודית במחוז", אמרו במשרד החוץ.
במתקפה המשולבת הותקפו כאמור גם שתי כנסיות - ולפי הדיווחים אחת מהם הוצתה אף היא. הכומר שנרצח, גבר בן 66, היה בכנסייה שהותקפה בדרבנט. ברשת RT הממשלתית הובאה עדות של פקיד ממשלתי מקומי ולפיה התוקפים שיספו את גרונו אחרי שפרצו למקום, אולם הטענה הזו טרם אושרה על ידי הרשויות המקומיות.
בערוץ טלגרם רוסי בשם "מאש" נטען תחילה כי סביבות 40 בני אדם מוחזקים כבני ערובה בכנסייה אחרת במחצ'קלה, אולם בהמשך הכחישו זאת הרשויות הרוסיות. משרד הפנים בדגסטן מסר כי קרוב ל-20 בני אדם הסתגרו במהלך המתקפה בתוך הכנסייה שם, במטרה להגן על עצמם. "הם לא בסכנה", הבהירו במשרד, "לא היו ואין שום בני ערובים". במחצ'קלה דווח גם על ירי לעבר עמדת משטרה.
סוכנות הידיעות הרוסית "ריה" דיווחה כי בזירת בית הכנסת בדרבנט, החמושים פתחו באש בסביבות השעה 18:00 לפי השעון המקומי. לאחר הירי ברחו התוקפים במכונית פולקסווגן לבנה. כוחות הביטחון של רוסיה הגיעו לזירה ופתחו בחקירה. לפי הדיווח "כמעט במקביל" נפתחה המתקפה על עמדת המשטרה במחצ'קלה.
בתיעוד שהופץ ברשתות החברתיות, ולא ברור מאיזו זירה בדיוק צולם, נראים לפחות שלושה חמושים שפותחים באש באמצע רחוב. קולות ירי עזים נשמעים ברקע. בתיעוד נוסף שהופץ ברשתות החברתיות נטען שנראים שוטרים עוצרים שני חשודים בחוף במחצ'קלה. בסרטון נראית בהלה גדולה שפורצת בקרב הרוחצים, שבורחים עם ילדיהם והצעצועים שהביאו עצמם לים.
המתקפה בדגסטן מגיעה אחרי שבחודשים האחרונים הכריזה רוסיה על כמה מבצעים שבהם עצרה או חיסלה פעילי טרור של דאעש, בהם כאלה שהתכוונו לתקוף בבתי כנסת ובמוסדות יהודיים. במרץ השנה ביצעו ארגון הטרור האיסלאמיסטי את הפיגוע הקשה ביותר שידעה רוסיה זה יותר מ-20 שנה, כשמחבליו פתחו באש באולם המופעים קרוקוס סיטי הול במוסקבה ורצחו לפחות 144 בני אדם. בשבוע שעבר השתלטו מחבלים מדאעש על סוהרים במתקן כליאה בעיר רוסטוב, החזיקו בהם כבני ערובה ופרסמו סרטונים שבהם איימו לרצוח אותם, אך לבסוף חוסלו. לפי רוסיה, בני הערובה שוחררו ללא פגע.
בעיר דרבנט שבה הותקף בית הכנסת הערב, חיה קהילה יהודית ותיקה, ובעבר כבר בוצעו נגדה פיגועי טרור. בשנת 2013 נורה ונפצע קשה בדרבנט שליח חב"ד לעיר הרב עובדיה איסקוב. כחודשיים אחר כך הודיעה רוסיה כי חיסלה חמישה חשודים בטרור, בהם שריף אחמדוב, שלפי החשד ביצע את הירי באיסקוב.