סגור
חיזבאללה בלבנון
חיזבאללה בלבנון. "הערכה מחמירה מצד AFTF דווקא תעזור ללבנון לצאת מהמצב הזה" (צילום: Khaled Desouk/Getty)

על רקע ה-7 באוקטובר: לבנון תצטרף לרשימת המדינות שנמצאות במעקב בשל מימון טרור

באתר פוליטיקו דווח כי הארגון הבינלאומי "כוח המשימה לפעולה פיננסית" (FATF) של מדינות ה-G7, יוסיף את לבנון ל"רשימה האפורה" של מדינות שלא נוקטות פעולות נגד הלבנות הון ומימון טרור, והן מפוקחות באופן הדוק. לסיווג שהגוף מעניק למדינות יש השפעה מרחיקת לכת על יכולתן לפעול בעולם המימון הבינלאומי

המימון שמקבלת חיזבאללה מאיראן עולה שוב לראש סדר היום העולמי. באתר פוליטיקו דיווחו כי כוח המשימה לפעולה פיננסית (FATF), גוף בינלאומי היושב בפריז ומשמש ככלב השמירה נגד הלבנות הון, צפוי להוסיף בשבועות הקרובים את לבנון ל"רשימה האפורה" של מדינות שלא נוקטות פעולות נגד הלבנות הון ומימון טרור ונמצאות במעקב הדוק, ולהחליט אילו צעדים המדינה תצטרך לנקוט כדי להימנע מהרשימה השחורה.
המדינות הנמצאות ברשימה אמורות לעבוד ביחד עם הארגון ותחת פיקוח נרחב כדי לתקן את הכשלים המערכתיים. מדינות הנמצאות ברשימה הזו כוללות את וייטנאם, ונצואלה,סוריה ותימן. הארגון, שהוקם על ידי מדינות ה-G7 ב-1989 כולל כיום עשרות חברות ברחבי העולם. אין לו אמנם סמכויות אכיפה, אך לסיווג שהוא מעניק למדינות השונות יש השפעות מרחיקות לכת על היכולת שלהן לפעול בעולם המימון הבינלאומי. לפי הדיווח, בשלב זה הדיונים מתרכזים בחומרת הצעדים שידרשו מלבנון לבצע.
לבנון לכדה את תשומת הלב של הארגון על רקע מתקפת החמאס בשבעה באוקטובר, שהיוותה תזכורת כואבת להשלכות שיש להזרמת הון בלי פיקוח לארגוני טרור. לפיכך, בחודשים האחרונים גובר הלחץ מצד ארגוני הביטחון במערב על הרגולטורים לנקוט בגישה אגרסיבית יותר נגד הלבנות הון ומימון טרור בלבנון.
בכיר ב-FATF אמר לפוליטיקו כי אמנם יש ראיות מרובות להלבנות הון ומימון טרור במדינה, אך מספר גורמים מסבכים את המצב, ביניהם ההשפעה של חיזבאללה על המוסדות המרכזיים במדינה שמקשה על הממשלה לאכוף את הנורמות הבסיסיות ביותר נגד הלבנות הון. בעיה גדולה אף יותר לדברי דיפולומטים מערביים היא שמספר מדינות באזור, ביניהן לוב ובחריין, מתנגדות למאמצים לפקח את הכספים ומעניקות בכך פס חופשי להמשך הזרמת הון לחיזבאללה.
מ-FATF סרבו להגיב על הדיווח.
איראן החלה לתמוך בחיזבאללה כבר בשנות ה-80, תמיכה שאפשרה לארגון הטרור להתבסס בדרום לבנון ולתקוף את ישראל. על אף ההשפעה הגדולה של חיזבאללה על הכלכלה הלבנונית, הארגון נותר תלוי במידה רבה במימון האיראני, שאת רובו הוא מקבל במזומן שמוזרם לתוך מערכת הבנקאות הלבנונית. לחיזבאללה זרוע פיננסית בשם AQAH שמשלמת לפעילים ולבכירים בארגון וכן מספר שירותי בנקאות לקהילות המקומיות. החברה הזו ניצלה את המשבר הכלכלי של לבנון והרחיבה את הפעילות שלה כך שהפכה לאחד הבנקים הגדולים במדינה. לפי ההערכות במערב, היא מחזיקה בפיקדונות בשווי מיליארדי דולרים. אולם, AQAH לא נמצאת תחת פיקוח ממשלתי ואף אינה מחזיק ברישיון בנקאות. יתרה מכך, הקבוצה מוגדרת כמלכ"ר ומעצם כך לא משלמת אפילו מסים.
בממשל האמריקאי הוסיפו את AQAH לרשימת הסנקציות כבר ב-2007 לאחר שהוגדרה ככיסוי "לניהול הפעילויות הפיננסיות של חיזבאללה ולקבלת גישה למערכת הפיננסית הבינלאומית". עם זאת, הסנקציות האמריקאיות לא הצליחו לפגוע ביכולת של הקבוצה לנהל עסקים במזה"ת. לפיכך, בחודשים האחרונים החלו בארה"ב ובאיחוד האירופי להגביר את הלחץ המופעל על FATF להכריז רשמית על חיזבאללה כארגון טרור ולפעול נגד הזרמות הון אליו. החשש הוא שללא התערבות ה-FATF לבנון תמשיך לאפשר את הפעילות הלא מפוקחת של AQAH והכסף מאיראן ימשיך לזרום לחיזבאללה בלי הפרעה. הטענה המרכזית היא כי גישה מחמירה יותר כלפי לבנון תאלץ אותה לבצע רפורמה במערכת הבנקאית שתעזור לעודד השקעות זרות. אך הדיפלומטים מזהירים כי בלי ערובות לכך שלבנון אינה מלבינה הון ומממנת טרור המשקיעים הזרים לא יחזרו אליה. "הערכה מחמירה מצד AFTF דווקא תעזור ללבנון לצאת מהמצב הזה", סיכם אחד הדיפלומטים המעורים בנושא.