סגור
מס גודש לונדון בריטניה
נתיב אגרת גודש בלונדון (צילום: AP)

מס גודש בעולם: מורגש בלונדון ובמילאנו, ופחות בשטוקהולם

נתיבי איילון פרסמה היום את המכרז להקמת מיזם אגרות הגודש; ומה בעולם? בבירת בריטניה הובילו האגרות לירידה של כ־10% בנסועה בתוך כעשר שנים, בבירת שוודיה הדעות חלוקות

חברת נתיבי איילון פרסמה היום את המכרז להקמה, הפעלה ותחזוקה של מיזם אגרות הגודש של משרדי האוצר והתחבורה.
מסי גודש קיימים במדינות ובמטרופולינים שונים ברחבי העולם, כאשר בחלק מהמקרים מדובר על מס שמבקש לצמצם את הגודש בכבישים, ובמקרים אחרים הדגש הוא על צמצום פליטות מזהמים מרכבים. המדינה הראשונה שהחלה לגבות מס גודש היא סינגפור, וזו מנהלת שיטת גבייה מורכבת עם תשלום שמשתנה לפי סוג הרכב, שעה ביום ועומס בזמן אמת בין מקטע למקטע. בסינגפור פועלים לעדכן את אגרות הגודש למס נסועה שיתבסס על מכשור אלקטרוני שיותקן על הרכבים. ערים אחרות בעולם שמפעילות מסי גודש הן לונדון, שטוקהולם ומילאנו, וערים נוספות כמו ניו יורק פועלות ליישם מדיניות דומה בשנים הקרובות.
ניתן לומר כי מערכת אגרות הגודש הישראלית מבוססת במידה רבה על זו של לונדון, שם החלו להשתמש במס גודש משנת 2003. עם זאת, בלונדון אזור התשלום מתפרס על מרחב של כ-22 קמ"ר בלבד במרכז העיר, וזאת לעומת אגרת הגודש הישראלית שצפויה להיגבות במרחב של מאות קמ"ר. בלונדון קיים מס גודש אחיד בגובה של 15 פאונד (כ-60 שקל) על כניסה לעיר עם רכב פרטי בין 7 בבוקר ל-6 בערב. גם בלונדון, בדומה לישראל, המיסוי הושת על כלי רכב פרטיים, ושם נקבעו פטורים מלאים לכלי רכב ציבוריים, אוטובוסים, מוניות מורשות, כלי רכב מורשים להשכרה, דו-גלגליים, כלי רכב של בעלי מוגבלויות וכלי רכב הצורכים דלקים חלופיים. ההערכות בלונדון היא כי מסי הגודש הובילו לירידה של כ-10% בנסועה בתוך כעשר שנים, וזאת לעומת מגמה עולמית שניכרת גם בישראל של החרפת גודש.
גם בשטוקהולם קיים מס גודש משנת 2007, וזה מוטל על רכבים שנכנסים ויוצאים ממרכז העיר בשטח של כ-35 קמ"ר. בניגוד ללונדון, בשטוקהולם סכום התשלום משתנה במהלך שעות היום ומגיע לסכום מקסימלי של כ-135 קרונות (כ-43 שקל). מס הגודש בשטוקהולם נגבה על כל כניסה ויציאת רכב מאזור העומס בין השעות 6 בבוקר ל-6 וחצי בערב בימי עסקים, למעט חודש יולי. בשטוקהולם כלי רכב פטורים מתשלום כוללים רכבי חירום, אוטובוסים, דיפלומטים, אופנועים, כלי רכב צבאיים ורכבים הנושאים תו חניית נכים. בניגוד ללונדון, שם קיים כמעט קונצנזוס על כך שהגודש הופחת בעקבות מדיניות המס, בשטוקהולם היתה עלייה וירידה לסירוגין בהיקף הגודש בשנים האחרונות, וחלק ניכר מהירידה מיוחס לשיפור מערכות התחבורה הציבורית בעיר.
מס הגודש במילאנו נכנס לתוקף בשנת 2007 כמס פליטות זיהום, ובשנת 2012 הפך למס גודש סטנדרטי. המס נגבה בשטח של כ-8 קמ"ר בלבד במרכז העיר, התשלום עומד על סכום קבוע של כ-5 יורו ליום ונגבה בין השעות 7 וחצי בבוקר ל-6 בערב. כלי רכב פטורים מתשלום כוללים מוניות, תחבורה ציבורית, אופנועים ורכבי שירות, ורכבים מזהמים לא יכולים להיכנס לכל שטח הגבייה. כמו כן תושבי מילאנו משלמים תעריף מוזל העומד על 2 יורו. במילאנו טוענים כי מסי הגודש צמצמו את היקף הנסועה וזיהום האוויר בעיר באופן משמעותי.