פרשנותשביתת התסריטאים הסתיימה, הצופים לא בהכרח יחזרו
פרשנות
שביתת התסריטאים הסתיימה, הצופים לא בהכרח יחזרו
אחרי חמישה חודשי השבתה היסטורית התסריטאים גיבשו הסכם עקרוני עם האולפנים, אבל החזרה לשגרה לא מובטחת. המוקשים שבדרך: צופים שינו את הרגלי הצפייה, הוליווד מצמצמת את היקף ההפקות והשחקנים עדיין שובתים
אנחת רווחה נשמעה בשבוע שעבר בהוליווד, כאשר האולפנים גיבשו טיוטת הסכם עקרונית עם גילדת התסריטאים (WGA). ההסכם המיוחל צפוי לסיים שביתה היסטורית בת חמישה חודשים, ששיתקה את הפקות הסרטים והסדרות בארצות הברית והחריפה את המשבר הקיומי של התעשייה, ובעיקר של השחקנים המסורתיים בה.
ההסכם צפוי אומנם לשפר את תנאי ההעסקה והשכר של התסריטאים, אבל לא מתמודד עם בעיות היסוד של התעשייה או עם המשברים הצפויים לה בעתיד. ואף שהוא משחרר משמעותית את הלחץ בהוליווד, שביתת השחקנים שעדיין מתקיימת מעיבה על חידוש ההפקות ומבטיחה להפוך את עונת השידורים של 2024-2023 לאבודה.
השביתה, שהחלה ב־2 במאי, היא שביתת התסריטאים הארוכה ביותר מאז 1988, והיא הובילה לשיתוק הממושך ביותר של הוליווד מאז התפרצות הקורונה ב־2020. במרכזה עמדו דרישותיהם לתנאים משופרים לאור השינויים שהתחוללו מאז חתימת החוזה הקיבוצי הקודם עם האולפנים ב־2008. החוזה אומנם נחתם שנה בלבד אחרי השקת שירות הסטרימינג של נטפליקס, אבל טרם כניסת השירות למיינסטרים. משכך, הוא לא היה ערוך לשינויים שהסטרימינג ושירותים אחרים יצרו בתעשיית הטלוויזיה והקולנוע ב־15 השנים שחלפו מאז.
שינויים אלו, ובראשם פגיעה משמעותית בתמלוגים ושינוי בדפוסי העבודה, שהפך את המקצוע לפחות יציב ומכניס לאורך זמן (עידן הסטרימינג הביא סדרות עם עונות קצרות ולא סדירות לעומת עונות ארוכות בעידני הברודקאסט והכבלים), עמדו בלב המחלוקת בין התסריטאים לאולפנים. לכך התווסף החשש משימוש של האולפנים ביכולות בינה מלאכותית על מנת להחליף או לצמצם את עבודת התסריטאים. ב־14 ביולי הצטרף לשביתה גם איגוד השחקנים והציב דרישות דומות.
פרטי העסקה עדיין לא פורסמו רשמית, אך לפי דיווחים, האולפנים נענו לרוב דרישות התסריטאים. בין השאר הוסכם על העלאות שכר, שיתוף רחב יותר של נתוני צפייה, תשלום בונוסים על תוכניות מצליחות והתחייבות למספר מינימלי של כותבים בכל תוכנית. "מדובר בעסקה מצוינת, עם הישגים והגנות משמעותיים לתסריטאים בכל המגזרים", נמסר בהודעה של צוות המו"מ של WGA שהופצה לחברי הגילדה.
אחת מנקודות המחלוקת האחרונות, לפי "הניו יורק טיימס", עסקה בבינה מלאכותית. רק בסוף השבוע האחרון, בשלבים הסופיים של המו"מ, הגיעו האולפנים והתסריטאים לסיכום בנושא זה. מדובר בהישג משמעותי לתסריטאים, שכן בסבבי שיחות קודמים סירבו האולפנים לעסוק בבינה המלאכותית, בטענה שבשלב זה לא ידוע מספיק על השפעת הטכנולוגיה, ויש לחכות לסבב הדיונים הבא ב־2026. למודי ניסיון מההחמצה הכואבת של 2008, התסריטאים סירבו להיכנע בסוגיה זו ובסופו של דבר נאלצו האולפנים להכניס גם אותה לחוזה החדש.
השביתה טרם הסתיימה רשמית, וקודם לכן יש לאשר את הסיכומים בהצבעה שתיערך בקרב כלל חברי הגילדה וצפויה השבוע או בשבוע הבא. אך ההערכות הן, שהחוזה החדש יאושר. אף שהמשך שביתת השחקנים לא מאפשר להעביר הפקות לפעילות מלאה, האולפנים כבר נערכים להתניע את הליך כתיבת התסריטים, כשבמקביל תוכניות שלא נעזרות בשחקנים — בעיקר לייט נייט וריאליטי — נערכות לחזרה לפעילות מיידית או כמעט מיידית עם הסיום הרשמי של השביתה.
הראשונות לחזור יהיו כנראה תוכניות הלייט נייט, שהמנחים שלהן נמנו עם התומכים הבולטים של התסריטאים וגם שיתפו פעולה ביניהם בהקשר זה. עתה הם צפויים לתאם תאריך חזרה לאוויר משותף. השאלה הגדולה היא כמה מהצופים יחזרו לצפות בהן. תוכניות לייט נייט שמשודרות על בסיס יומי, דוגמת אלו של סטיבן קולבר וג'ימי פאלון, בנויות במידה רבה על צפיית הרגלים. אחרי פגרה כפויה של יותר מחמישה חודשים, חידוש הרגלי הצפייה הקבועים יכול להתברר כמשימה מורכבת לא פחות מסיום שביתת התסריטאים.
הסיכומים עם התסריטאים גם סוללים את הדרך לפתרון המחלוקות עם השחקנים, שדומות במהותן לאלו של התסריטאים, וסיום השביתה שלהם. ואף שסביר להניח שעם סיום שביתה זו יהיו האולפנים מוכנים להתחיל בצילום כמעט מיידי של הסדרות, שכן חזרת התסריטאים לעבודה תאפשר להניע בהילוך גבוה את כל הליכי הקדם־הפקה ולהכין את הדרוש לצילומים עצמם.
עם זאת, לפי הערכות, פרקים חדשים של סדרות רשת איקוניות כמו "חוק וסדר" או "NCIS", שלרוב עולים לאוויר בספטמבר, לא יגיעו לפני ינואר 2024, וסביר יותר במרץ או אפריל. גם ערוצי הכבלים כמו HBO ושירותי הסטרימינג, שהמודל שלהם לא מבוסס על עונת שידורים מסודרת, צפויים להרגיש לחץ כאשר ספריית התכנים החדשים תתרוקן ולא יהיו להם די כותרים במחסנית כדי להזין את המשתמשים שלהם.
זה צפוי להוביל לכמה חודשים שחונים במיוחד בהיצע הסדרות והסרטים החדשים, במדיה המסורתית והחדשה כאחת. ערוצים ושירותים ייאלצו ללהטט בין מתיחת המלאי הקיים על פני תקופה ארוכה ככל האפשר להאצת הפקות על מנת להביא אותן לשידור בלוח זמנים קצר מהמקובל והתמקדות בהפקות מהירות שלא דורשות שחקנים או תקופת פיתוח וצילום ארוכה (כלומר, הרבה ספורט, ריאליטי ודוקו־טראש).
מי שיכול, יגבה בהפקות מחו"ל או בהעלאה באוב של סדרות ישנות — מה שיכול לעבוד לא רע, כפי שאפשר ללמוד מההצלחה האחרונה של "Suits", סדרת פרקליטים שעלתה ב־2011 והפכה הקיץ ללהיט מספר 1 בנטפליקס. אבל בשורה התחתונה, הגופים השונים יוכלו להציע לצופים הרבה פחות תכנים איכותיים, בלעדיים ואיקוניים מהסוג שהופך לתופעה תרבותית או שמסוגל לשכנע משתמשים להזין את פרטי כרטיס האשראי ולהירשם לשירות סטרימינג.
כל זה קורה דווקא בתקופה בעייתית בעבור שירותי הסטרימינג השונים. אחרי הגאות של תקופת הקורונה והסגרים, מרבית השחקנים נוחתים בחודשים האחרונים על קרקע המציאות ומגלים שהיקף הביקוש למוצר שלהם כיום כבר לא בהכרח מצדיק את עצמו. שירותים רבים הגיבו בצמצום הפקות, ביטול סדרות שכבר חודשו והורדה מהשירות של כותרים שהיקף הצפייה בהם לא מצדיק את התמלוגים שהשירותים משלמים עליהם. במקביל, שירותים רבים העלו בחודשים האחרונים את דמי המנוי על מנת לאזן את הוצאות הענק שלהם.
ועכשיו, עתידים השירותים להתמודד עם תקופה שחונה שתגרום למשתמשים רבים לתהות האם יש הצדקה לתשלום החודשי. התהיות הללו עשויות להוביל לנטישה המונית, בעיקר מהשירותים הקטנים יותר שלא נהנים מספריית עומק כמו דיסני+, או שאין להם מלאי נאה של סדרות מוכנות וגישה רחבה להפקות זרות כמו נטפליקס. התוצאה יכולה להיות, בטווח הארוך יותר, סגירה או איחוד של שירותים ושחקנים וצמצום מתמשך במספר ההפקות החדשות.
מהפרטים שהתפרסמו עד כה על הסיכום בין התסריטאים לאולפנים מסתמן שלא נעשה מאמץ להתמודד עם בעיית יסוד זו. שכר משופר וחלוקת רווחים הוגנת יותר הם הישג יפה, אבל לא ברור איך הם יסייעו לרוב התסריטאים אם הוליווד נכנסת לתקופה של הידוק חגורה וצמצום הפקות — מה שיוביל להרבה פחות משרות ולהרבה יותר תסריטאים מובטלים.
הסיכום החדש, כך נראה, אולי התייחס לעתיד ארוך הטווח בהקשר של התמודדות עם איום הבינה המלאכותית, אך במידה מסוימת הוא נדמה כנטוע בעבר, בתחילת העשור הנוכחי, כשהכסף וההפקות זרמו בלי יותר מדי שיקולים. דווקא מהאיום המיידי, על התסריטאים והוליווד בכלל, של קריסת מודל הסטרימינג כפי שהתעצב בשנים האחרונות, נראה שהתסריטאים התעלמו. כשישקע האבק, הם עלולים לגלות שבפועל מצבם של חלק ניכר מהם לא שונה מהותית משהיה תחת החוזה הקודם.