היקף הסחורות שעברו בתעלת סואץ צנח ב-45% מאז החלו מתקפות החות'ים
היקף הסחורות שעברו בתעלת סואץ צנח ב-45% מאז החלו מתקפות החות'ים
ועידת האו"ם לסחר ופיתוח מזהירה מפני עלייה באינפלציה, אי-ודאות לביטחון תזונתי ופליטת גזי חממה לאחר שתנועת האוניות בתעלת סואץ פחתה ב-39% בעקבות המתקפות. לדברי ראש לוגיסטיקת הסחר של הוועידה, תיתכן תקופה של שנה עד שצרכני הקצה במדינות המפותחות יחושו בהשפעה של עליית תעריפי התעבורה
היקף המטענים שעברו בתעלת סואץ צנח בכמעט מחצית מאז החלו חמושים החות'ים הנתמכים על ידי איראן לתקוף כלי שיט בים האדום כתמיכה בפלסטינים במלחמה בעזה.
לפי UNCTAD, ועידת האו"ם לסחר ופיתוח התומכת במדינות מתפתחות בסחר העולמי, מספר האוניות שעברו בתעלה צנח ב-39% מתחילת דצמבר, מה שהוביל לירידה של 45% בטונאז'. משלוחי המכולות דרך התעלה צנחו ב-82% בשבוע שהסתיים ב-19 בינואר לעומת ראשית דצמבר, ובגז נוזלי (LNG), הירידה הייתה גדולה אף יותר. הירידה במטען הסחורות בתפזורת הייתה קטנה יותר, ותעבורת מכליות נפט גולמי הייתה מעט גבוהה יותר, כך לפי רויטרס.
בעקבות הירידה החדה, הזהירה UNCTAD מפני עלייה באינפלציה, אי-ודאות לגבי ביטחון תזונתי ופליטת גזי חממה מוגברת. בתדרוך ביום חמישי אמר אמר יאן הופמן, ראש לוגיסטיקת הסחר של UNCTAD, "אנחנו מודאגים מאוד, יש עיכובים, עלויות גבוהות יותר ופליטות גזי חממה גבוהות יותר".
תעלת סואץ היא נתיב שיט קריטי, המציע לכלי שיט נתיב ישיר בין צפון האוקיינוס האטלנטי וצפון האוקיינוס ההודי דרך הים התיכון והים האדום. כ-15% מתעבורת הספנות העולמית, כולל 30% מהמסחר העולמי במכולות, עוברים בתעלת סואץ, אבל כדי להימנע מתקיפות או מגניבת מטען, ספינות רבות מפליגות דרך כף התקווה הטובה, דרך ארוכה הרבה יותר סביב יבשת אפריקה. ענקית שילוח המכולות מארסק השעתה את השימוש בים סוף ובתעלת סואץ בתחילת השנה לאחר שאחד מכלי השיט שלה הותקף על ידי החמושים החות'ים, והיא הזהירה מפני השלכות השיבושים על הצמיחה העולמית.
ארה"ב החזירה לאחרונה את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, וביום חמישי הכריזו ארה"ב ובריטניה על סנקציות שהוטלו על ארבעה בכירים חות'ים בתימן. לדברי הופמן יש כעת שלושה נתיבי סחר עולמי משובשים, כולל נתיב השמנים והתבואה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, ותעלת פנמה, שבה מפלס מים נמוך בשל בצורת גרם לירידת הספנות בחודש שעבר ב-36% ביחס לאשתקד ו- 62% ירידה מלפני שנתיים, לפי רויטרס.
UBS מעריכה כי ניתוב הספינות דרך אפריקה מאריך את הנסיעה בכשבועיים וחצי, כלי השיט נוסעים מהר יותר כדי לפצות על כך והמשמעות היא גם עלייה בפליטות. תעריפים נקודתיים של מכולות רשמו את העלייה השבועית החדה ביותר שלהם - 500 דולר - והשפיעו לא רק על משלוחי אסיה לאירופה, אלא גם על הנתיב לחוף המערבי של ארה"ב שלא עובר בתעלה ויותר מהכפיל את עצמו. עם זאת, השיעורים עדיין היו רק כמחצית מהשיא שנקבע במהלך מגיפת הקורונה.
לפי הופמן, ההשפעה יכולה לחול גם על מחירי המזון, אם כי עשוי לקחת זמן עד שצרכני הקצה במדינות המפותחות יחושו בהשפעה. לדבריו, כמחצית מהעליות במחירי המזון מאז המלחמה באוקראינה נבעו מעלויות התחבורה. "העברת תעריפי ההובלה הגבוהים האלה לצרכנים לוקחת זמן, אפילו שנה עד שנראה אותם בחנויות", אמר הופמן.