סגור

ברלין תזמין מסוקי בואינג צ'ינוק ב-4 מיליארד דולר; המפסידות: התעשיות הביטחוניות בארץ

אחרי שחיל האוויר הישראלי בחר בסיקורסקי CH-53K קינג סטאליון כמחליף היסעור, ציפו בארץ שהגרמנים ילכו בעקבותיו. אבל ברלין העדיפה את המתחרה הוותיק והזול יותר

הפתעה בממסד הביטחוני בארץ: משרד ההגנה הגרמני הודיע היום רשמית כי בחר בבואינג CH47F צ'ינוק כמסוק הסער הכבד הבא שלו, כמחליפים למסוקי הסיקורסקי CH-53G המקבילים למסוקי היסעור בארץ. גרמניה צפייה להזמין מבואינג כ-60 מסוקים, בשווי של כ-4.3 מיליארד דולר.
חיל האוויר הישראלי ששקל גם כן לרכוש את המסוק של בואינג, בחר בשנה שעברה במסוק שהגרמנים דחו, הסיקורסקי CH-53K קינג סטאליון, החדש והמתקדם יותר אך היקר משמעותית. בגלל מחירו הגבוה הסכום שאישרה ועדת השרים להצטיידות לא הספיק לכל העסקה, שתפוצל: משרד הביטחון הזמין כבר 12 מסוקים בשווי 2.1 מיליארד דולר, וצפוי לרכוש שישה נוספים ב-2029.

1 צפייה בגלריה
בואינג צ'ינוק
בואינג צ'ינוק
בואינג צ'ינוק
(בואינג)
בין חיל האוויר הישראלי לגרמני מתקיים שיתוף פעולה קרוב בנושא אחזקת ותפעול מסוקי הסיקורסקי הוותיקים, ובארץ העריכו כי גם הגרמנים יעדיפו להחליף סיקורסקי בסיקורסקי. אולם משרד ההגנה הגרמני מסר היום היא הבחירה בבואינג התקבלה "פה אחד", וכי מחירו הנמוך יותר, כ-70 מיליון דולר ליחידה לעומת יותר מ-100 מיליון למתחרה, יאפשר להם לרכוש יותר מסוקים וליהנות מגמישות מבצעית רבה יותר.
ההחלטה הגרמנית היא בעיקר מכה לסיקורסקי, שבבעלות לוקהיד מרטין כיום, שמלבד חיל האוויר הישראלי לא מצליחה למצוא למסוק החדש לקוחות מחוץ לארה"ב. רק חיל הנחתים האמריקאי, המארינס, הזמין ממנו 200 יחידות. ככל שיימכרו יותר מסוקים יוזלו מחירי החלפים והשיפורים העתידיים במסוק. הצ'ינוק לעומת זאת נמכר במאות יחידות בעולם, מה שמאפשר ליותר מפעילים להתחלק בעלויות של השבחות עתידיות.
מי שעוד יפגעו מההחלטה הן התעשיות הביטחוניות בארץ, שציפו למכור לגרמנים מערכות לוחמה אלקטרונית וקשר שהן מפתחות עבור מסוקי הקינג סטאליון שצפויים להגיע לארץ ב-2026.