חלוצה בתעשייה: מרסק תחליף ספינות משא מזהמות בירוקות
חלוצה בתעשייה: מרסק תחליף ספינות משא מזהמות בירוקות
חברת הובלת המכולות הגדולה בעולם הזמינה מיונדאי שמונה ספינות גדולות המונעות בדלק ירוק או רגיל, אף שעלות ייצורן גבוהה בכ־15% מספינה רגילה והדלק הירוק יקר פי שניים. האתגר הגדול ביותר: לשריין כמות מספקת של מתאנול
מרסק נוקטת בצעד המשמעותי ביותר עד כה לצמצום פליטת גזי החממה בתעשיית ההובלה הימית, זאת לאחר שהזמינה שמונה ספינות חדשות עם קיבולת של 16 אלף מכולות כל אחת, המסוגלות לפעול על דלק רגיל כמו גם על מתאנול "ירוק".
זוהי ההזמנה הראשונה של ספינות חדשות שמבצעת החברה הדנית, חברת ספינות המשא הגדולה בעולם, מאז שנת 2015, אף כי לפי מרסק הספינות החדשות יחליפו ספינות ישנות יותר ולא יוסיפו קיבולת חדשה, זאת ברקע הזינוק בתעריפי ההובלה הימית.
שמונה הספינות החדשות צפויות להגיע מחברת יונדאי בתחילת 2024, עם אפשרות למשלוח של ארבע נוספות שנה לאחר מכן, מה שהופך את מרסק לחברת ספינות המשא הראשונה בעולם המזמינה ספינות גדולות נייטרליות מבחינה פחמנית, המסוגלות לשוט מסין לאירופה ולחצות את האוקיינוס השקט. בפברואר הזמינה מרסק ספינת משא בגודל בינוני, המונעת על דלק ירוק. עלות כל ספינה גדולה היא כ־175 מיליון דולר, כ־15%־10% יותר מאשר ספינה רגילה, זאת משום שהיא מסוגלת לפעול על שני סוגי הדלקים.
עלותו של מתאנול נייטרלי מבחינה פחמנית גבוהה פי שניים לערך לעומת דלק רגיל, אך בכירי מרסק אומרים כי להערכתם לקוחות כמו אמזון ו־M&H יהיו מוכנים לשלם יותר בעבור תעבורה ירוקה.
"אנחנו לא משלמים מס שפתיים. אנחנו מרגישים בטוחים מספיק שהטכנולוגיה קיימת כדי להזמין את סדרת הספינות הזו", אמרה הנרייט הלברג תיגסן, ראש מחלקת הציים ומותגים אסטרגטיים בחברה, בשיחה עם ה"פייננשל טיימס".
ב־2018 אמרה מרסק כי עליה להגיע ליעד של ספינות נייטרליות מבחינה פליטות פחמן עד 2030 על מנת להגיע ליעד של אפס פליטות פחמן ב־2050, זאת בהינתן תוחלת חיים של כ־20־25 שנה לספינה.
אך בשנים האחרונות, ההתפתחות הטכנולוגית בתחום בניית הספינות עלתה מדרגה, כך שהחברה הדנית צופה כעת כי תזמין ספינות חדשות רק מהסוג המונע בשני סוגי דלקים או בדלק ירוק בלבד, כולל הספינות הגדולות יותר שמסוגלות לשאת למעלה מ־20 אלף מכולות כל אחת. תיגסן אמרה כי האתגר הגדול ביותר הוא להבטיח כמות מספקת של מתאנול ירוק עבור הספינות הללו. "אנחנו צריכים להגביר את הייצור באופן משמעותי. אנחנו מרגישים שיש כאן הרבה מאוד עניין של ביצה ותרנגולת. כך שעל ידי המהלך הזה אנחנו מסוגלים לשבור את המעגל", הוסיפה.
מרסק לא הזמינה ספינות גדולות חדשות מאז 2015, זאת לאחר שנחלצה מהמשבר הפיננסי על ידי בניית כמה מהספינות הגדולות ביותר אי־פעם.
חברות אחרות להובלת מכולות מזדרזות כעת להזמין ספינות חדשות, ברקע הזינוק בתעריפי ההובלה בשל מחסור בספינות והצורך להתמודד עם הביקושים הגדולים שנוצרו בעקבות סגרי הקורונה בשנה שעברה — זאת למרות שבניית ספינות נמשכת מספר שנים.
"כולנו היינו רוצים שתהיה לנו היום יותר קיבולת כדי שנוכל להקל על חלק מהסבל של הלקוחות. אבל זה לא ייפתר באמצעות הזמנת ספינות בטווח הקצר", ציינה תיגסן. לדבריה, השאיפה של מרסק היא כי הספינות החדשות ינועו על מתאנול ירוק בלבד, מה שאומר כי ייחסכו פליטות פחמן בהיקף של מיליון טונה בשנה, אך כי בשל "ניהול סיכונים", כל ספינה תוכל להשתמש בשני סוגי הדלק. "תוחלת החיים של הספינות תהיה 20־25 שנה. אנחנו לא יודעים עדיין איזו טכנולוגיה תנצח", אמרה.
מבקרי הטכנולוגיה טוענים כי אין היגיון רב בשימוש במתאנול ירוק, שכן פחמן דו חמצני נאגר בתהליך הייצור ואז נפלט שוב בבעירה, במקום לבודד את גזי החממה.
בשבוע שעבר אמרה מרסק כי המתאנול הירוק המשמש להנעת הספינה הבינונית שרכשה יגיע ממקורות טבעיים, כמו גם מאנרגיה מתחדשת.