סגור
חות'ים תימן
מורדים חות'ים בתימן (צילום: REUTERS/Khaled Abdullah)

"לחות'ים יש יותר השפעה על שרשרת האספקה העולמית מלקורונה"

על פי ניתוח שערכה פירמת Sea Intelligence, האיום החות'י בים האדום מוביל לירידה החדה ביותר בהספק של כלי שיט בשנים האחרונות. רק לאירוע אחד היה אימפקט משמעותי יותר - ספינת המשא הענקית EVER GIVEN שנתקעה בתעלת סואץ במרץ 2021 וגרמה לשיתוק סחורות בשווי מיליארדים

"האימפקט של האיום החות'י על כלי השיט בעולם כבר גדול יותר לעומת זה של מגפת הקורונה", כך מזהירה סי אינטליג'נס (Sea Intelligence), פירמת ייעוץ לשרשראות אספקה ימית. כך על פי דיווח באתר CNBC.
בדו"ח ששלחה ללקוחותיה ערכה החברה ניתוח של העיכובים שנגרמים כעת לכלי שיט לעומת העיכובים שנרשמו במשברים קודמים. הדו"ח מצביע על כך שהמעקף שעושים כלי השיט סביב כף התקווה הטובה ליד קייפטאון כדי להימנע ממעבר בים האדום בשל האיום החות'י גורם להפרעה חמורה יותר ולפגיעה ב"הספק כלי השיט" בעולם - אף יותר מימי ראשית הקורונה.
"הירידה שנרשמת כעת בהספק כלי השיט היא השנייה בגודלה בשנים האחרונות", טוען מנכ"ל החברה אלן מרפי. לדבריו, האירוע היחיד שפגע באופן חמור יותר בהספק של כלי השיט היה תקרית ה"Ever Given", ספינת המשא הענקית שנתקעה בתעלת סואץ למשך שישה ימים במרץ 2021, אירוע שבמהלכו נתקעו לאורך הנתיב סחורות בשווי מיליארדי דולרים.
למעט אותו אירוע, "זהו (משבר הים האדום) האירוע הבודד הגדול ביותר - גדול אף יותר מההשפעה שהיתה לתחילת המגפה על הספק כלי השיט", אומר מרפי.
"כדי להקיף את כף התקווה הטובה, חברות ספנות זקוקות לעוד שני כלי שיט ביום כדי לקזז את העיכוב, ויהיה עליהן להוסיף כלי שיט", לדברי מרפי. על פי נתונים של Sea Intelligence, כ-10% מספינות המשא בעולם לא נמצאות כעת בשירות פעיל.