סגור
financial times
פועל ב מפעל NIO ב סין
פועל במפעל של יצרנית הרכב NIO בסין (צילום: רויטרס)

"כלכלת סין צריכה חבילת תמריצים גדולה פי 2.5 לעומת משבר 2008"

כלכלנים מובילים מעריכים כי כדי להחיות את הצמיחה תצטרך הממשלה להזרים תמריצים בהיקף של כ־1.4 טריליון דולר, רובם למשקי הבית והשאר לשוק הדיור

סין תצטרך להזרים תמריצים בהיקף של עד 10 טריליון יואן (1.4 טריליון דולר) בשנתיים הקרובות כדי לאושש את הכלכלה ולחזור לצמיחה יציבה — כך לפי כלכלנים מבנקי השקעות עולמיים מובילים. לדבריהם, הזרמת התמריצים נחוצה לנוכח החשש המתגבר מפני השתרשות הדפלציה. מדובר בסכום גבוה פי 2.5 מחבילת הענק שיישמה סין בעקבות המשבר הפיננסי העולמי של 2008.
עוד ציינו הכלכלנים, כי יש לכוון את חבילת הסיוע ישירות למשקי הבית דרך הוצאות על רווחה, ולא השקעות ותשתיות. לטענתם הדחיפות לכך גוברת, שכן ככל שהדפלציה תכה שורשים, כך יטפסו העלויות הנדרשות לנטרולה. ההערכות הללו משקפות את היקף האתגר שניצב בפני קובעי המדיניות בסין, המנסים להחיות את הצמיחה בכלכלה השנייה בגודלה בעולם. "ככל שהדפלציה נמשכת, כך יש צורך בתמריצים גבוהים יותר כדי להביסה", אמר רובין שינג, כלכלן סין ראשי במורגן סטנלי.

פיטורים וקיצוצי שכר

לנוכח ההאטה המתמשכת במגזר הדיור, משקי הבית צמצמו הוצאות והגדילו חסכונות, כך ששיעור החיסכון המותאם עונתית עמד ברבעון השני על כ־31%, כך לפי גולדמן זאקס.
התגובה של הממשלה לצניחה בביטחון הצרכנים היתה הזרמת הלוואות למגזר התעשייה, תוך הסתמכות על כך שהייצור והייצוא ימשיכו להניע את הכלכלה לנוכח התמודדות מגזר הדיור עם היצע עודף של בתים שלא נמכרו. אך המדיניות הזו הגדילה גם את ההיצע של מוצרי צריכה דווקא בתקופה שבה הביקושים נמוכים, מה שהחריף את הדפלציה.
בממשלה הציבו השנה יעד צמיחה של 5%, אך כלכלנים הזהירו שהלחצים הדפלציוניים פוגעים בצמיחה הנומינלית, שעמדה ברבעון השני על 4% בחישוב שנתי, נגסה ברווחי החברות והובילה לפיטורים ולקיצוצי שכר.
מדד המחירים ליצרן בסין נמצא בטריטוריה דפלציונית כבר 23 חודשים, ונתונים שפורסמו השבוע מצביעים על ירידה של 1.8% במדד באוגוסט לעומת התקופה המקבילה אשתקד, גרוע מתחזיות אנליסטים. לעומת זאת, מדד המחירים לצרכן הציג ביצועים מעט טובים יותר הודות למחירי המזון ששמרו על רמה אחידה ברובה, חרף נטייתם לתנודתיות רבה.

ייצוב מחירי הבתים

לפי שינג ממורגן סטנלי, בתרחיש שורי הממשלה עשויה להנפיק קרנות תמריצים בשווי של 10 טריליון יואן בשנתיים הבאות. מתוך סכום זה, 7 טריליון יואן ייועדו להגדלת ההוצאות על רווחה עבור 250 מיליון מהגרי העבודה בסין שהכיסוי הבריאותי והפנסיוני שלהם איננו מספק. 3 טריליון יואן הנוספים ישמשו להאצת המכירה של מלאי הדיור העצום ובכך לייצוב מהיר יותר של מחירי הבתים. לפי שינג, מהלך כזה יחייב עלייה שנתית בגירעון התקציבי המורחב של סין, שכולל את כל הרמות של ההוצאות הממשלתיות, מ־11% ל־14% מהתמ"ג. אך בו בזמן הוא יבטל את הלחצים הדפלציוניים וידחוף את הצמיחה מעל היעד של 5% בשנים הקרובות. לעומת זאת, שינג ציין כי אם סין תשמור על הסטטוס קוו, הלחצים הדפלציוניים ידחפו את הצמיחה לכ־4% השנה ובשנה הבאה.
להערכת הוי שאן, הכלכלנית הראשית לזירת סין בגולדמן זאקס, סין תזדקק לתמריצים בגובה 3 טריליון יואן כדי לייצב את שוק הדיור, ועוד טריליון יואן עבור הרשויות המקומיות שסובלות ממחנק מזומנים. רק לאחר מכן תוכל הממשלה לבצע את הרפורמות הנחוצות ברווחה, כמו הגדלת דמי האבטלה. "צריך לתת לאנשים את הביטחון שהממשלה עוזרת לציבור, לא רק בונה עוד תשתיות או ממשיכה לאמץ את תוכניות התמריצים הקודמות. לכן יש צורך בכ־5 טריליון יואן כדי שההשפעה תהיה משמעותית", אמרה.
בדומה, כריס בדור, סגן מנהל מחלקת המחקר על סין בחברת המחקר Gavekal, העריך כי סין זקוקה לכ־8-3 טריליון יואן בהעברות ישירות למשקי הבית כדי "להחזיר את הצריכה הפרטית למגמות שקדמו למגפה".
פרד ניומן, הכלכלן הראשי לאסיה ב־HSBC, מעריך כי 5 טריליון יואן יהיו נתון הבסיס לייצוב המחירים. סין הכריזה על שורה של צעדים קטנים לחיזוק הביטחון, ביניהם תוכניות להמרת מכשירי חשמל ישנים בחדשים ושדרוג ציוד תעשייתי כדי לעודד צריכה, אך לפי ניומן, צעדים הדרגתיים מסוג זה נוטים לאבד את השפעתם. "לכן גישת 'הלם ומורא' היא לפעמים הנכונה", ציין. "קיים סיכון שהיינו כה הדרגתיים ב־18 החודשים האחרונים, עד כי כל אחת מההכרזות לא תספיק כדי לשקם את הביטחון שאנחנו זקוקים לו".