סגור
מימין קמלה האריס  ו דונלד טראמפ
מימין קמלה האריס ודונלד טראמפ (צילומים: ROBERTO SCHMIDT / AFP Justin Sullivan/Getty Images)

מי ינצח בבחירות לנשיאות ארה"ב? התחזית לפי שוק ההון

המודל של מארק הולברט ממרקטווץ' מצביע על סבירות של 64% שקמלה האריס תזכה בבחירות לנשיאות ארה"ב. לדבריו, קיים מתאם משמעותי בין ביצועי שוק ההון בשנת הבחירות וסיכויי מפלגת השלטון להישאר בבית הלבן

ביצועי שוק ההון משמשים את מארק הולברט, כותב טור במרקטווץ', לחיזוי המפלגה המנצחת בבחירות לנשיאות בארה"ב. לדבריו, לשוק ההון יש רקורד טוב יותר בניבויים סטטיסטיים מאשר למדדים אחרים.
הולברט טוען כי ביצועי שוק ההון מתחילת השנה מצביעים על סבירות של 64% שסגנית הנשיא והמועמדת הדמוקרטית קמלה האריס תזכה בבחירות לנשיאות בנובמבר 2024. זה מעט גבוה מהסבירות של 58% שהולברט דיווח עליה במאי האחרון, וזאת משום ששוק ההון עלה מאז, וקיים מתאם משמעותי בין ביצועי שוק ההון בשנת הבחירות וסיכויי מפלגת השלטון להישאר בבית הלבן.
הולברט עדכן את מאמרו, לאחר פרישת הנשיא ג'ו ביידן מהמרוץ, וכשהאריס היא המועמדת הדמוקרטית בבחירות לנשיאות. אך השינוי במועמדים אינו משפיע על המסקנה הסטטיסטית, המבוססת על זהות המפלגה הנוכחית בשלטון ולא על המועמד. הנתון היחיד אליו הוא מתייחס במודל הסטטיסטי שלו הוא ביצועי מדד התעשייה של דאו ג'ונס, שביצועיו טובים יותר היום מאשר לפני שלושה חודשים.
לדבריו, מסקנות המודל אינן ערובה לניצחון. ב-2016 לדוגמה, שוק ההון ביום הבחירות הצביע על רווחים צנועים באותה שנה, והמפלגה הדמוקרטית ששלטה אז הפסידה. גם כעת, ייתכן ששוק ההון יירד מהיום עד ליום הבחירות, וכך יפחית את ההסתברות לניצחון שהמודל של הולברט מחשב. הסבירות של האריס לניצחון תיפול מתחת ל-50% למשל, אם התשואה של מדד דאו ג'ונס לשנה ביום הבחירות תהיה שלילית.
מצד שני לשוק ההון יש כאמור רקורד סטטיסטי טוב יותר מאשר למדדים אחרים שהולברט השתמש בהם בעבר. כמו למשל, התוצר המקומי הגולמי, מדד האמון של הצרכנים והסקר באוניברסיטת מישיגן על סנטימנט של הצרכנים. מה לגבי חוזים עתידיים אלקטרוניים ושוקי ההימורים? נוכח העובדה שהם קיימים רק במספר זעום של מחזורי בחירות לנשיאות, אין מספיק נתונים כדי לדעת אם יש להם עדיפות בחיזוי מאשר שוק ההון. עם זאת, הולברט מציין ששווקים אלו מעניקים כעת סיכויי ניצחון דומים להאריס כמו המודל שלו המתבסס על שוק ההון. החוזה על האריס באתר PredictIt.org, לדוגמא, מייחס לה סבירות של 58% לניצחון.