סגור
קמלה האריס ג'ו ביידן בטקס החתימה על התוכנית לשדרוג התשתיות
קמלה האריס ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. זוכה בינתיים ל-39% תמיכה בלבד מהבוחרים (גטי)

מהסגנית הראשונה בהיסטוריה ועד "הנשיא ההומו הראשון": המועמדים להחליף את ביידן

סגניתו של ביידן קמלה האריס היא מטבע הדברים המועמדת המובילה להחליף אותו כמועמדת הדמוקרטית לנשיאות. מועמדים בולטים נוספים הם מושל קליפורניה גאווין ניוסום, מושל פנסילבניה ג'ו שפירו, מושלת מישיגן גרטשן וויטמר ומושל אילינוי ג'י.בי. פריצקר - כולם צעירים מביידן בקרוב ל-30 שנים. ומה עם מישל אובמה? היא בינתיים עומדת בסירובה התקיף להתמודד

לאחר פרישתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מהבחירות שיתקיימו ב-5 בנובמבר, הסמכות לקבוע מי יהיה המועמד הדמוקרטי נופלת בידי 3,937 הנציגים שנבחרו לוועידה הדמורקטית הלאומית (DNC). הם יוכלו להכריז על בחירתם כבר בימים הקרובים או שיחכו לוועידה עצמה, שתתקיים בשיקגו החל מ-19 באוגוסט. ב-CBS ניוז דיווחו כי חברי הוועידה כבר קיימו שיחה בנושא.
המועמדת הבולטת לרשת את ביידן היא סגניתו קמלה האריס, שאף זכתה כבר לתמיכתו הרשמית. "אני מעוניין להביע את תמיכתי המלאה והחסות שלי לקמלה להיות המועמדת השנה של המפלגה", כתב ביידן בהצהרה רשמית ב-X. האריס (59) היא התובעת הראשית לשעבר של קליפורניה. כשנבחרה לסנאט ב-2016 היא הפכה לאישה השחורה השנייה בלבד שעושה זאת, וב-2020 עשתה היסטוריה כשהפכה לאישה הראשונה המכהנת בסגנית נשיא. גם בעלה דאג אמנהוף עשה היסטוריה כשהפך לבן הזוג היהודי הראשון של סגן או סגנית נשיא. היא בת למהגרת מהודו ולאב מג'מייקה. שני ההורים שלה הם פרופסורים. להאריס תואר במשפטים מאוניברסיטת קליפורניה הסטינגס קולג'.
על אף שהיא זוכה לתמיכתם של בכירים במפלגה ושל כמה מהתורמים הגדולים, האריס לא נהנית משיעורי תמיכה גבוהים במיוחד בציבור. לפי אתר הסקרים FiveThirtyEight, היא זוכה לתמיכה מצד 39% בלבד מהבוחרים בעוד שמעט פחות מ-50% הביעו אי-תמיכה בה. עם זאת, ראוי לציין כי מדובר בשיעורי תמיכה גבוהים משל ביידן.
מועמדים נוספים לרשת את ביידן כוללים מושלים דמוקרטים הנחשבים לאהודים, ביניהם מושל קליפורניה גאווין ניוסום, מושל פנסילבניה ג'ו שפירו, מושלת מישיגן גרטשן וויטמר ומושל אילינוי ג'י.בי. פריצקר. יש לציין כי כולם צעירים מביידן בקרוב ל-30 שנים.
גאווין ניוסום: מושל קליפורניה בן ה-56 אמנם נחשב לאחד התומכים הגדולים של ביידן, גם ברגעים הקשים יותר שחווה בשבועות האחרונים, וההערכה הייתה כי הוא מכין את הקרקע לקראת התמודדות על הנשיאות ב-2028. ניוסום, לשעבר ראש עיריית סן פרנסיסקו נחשב כמי שמקדם ערכים ליברלים בקליפורניה, ביניהם פיקוח על נשק, שיוויון זכויות לקהילת הלהט"ב וזכויות הפלה. במהלך כהונתו של טראמפ ניוסום אף הגדיר את קליפורניה כמנהיגת "ההתנגדות" למדיניות שלו. עם זאת, נקודות התורפה שלו כוללות את הבעיות שעמן מתמודדת המדינה שלו – משבר דרי רחוב, גירעון תקציבי במיליארדי דולרים ומשבר יוקר מחיה.
ג'וש שפירו: נבחר לתפקיד מושל פנסילבניה רק לפני שנתיים וגבר בפער ניכר על המועמד בו תמך טראמפ. שפירו (51) כיהן במשך שש שנים כתובע הכללי של המדינה, ומשך את תשומת הלב הארצית כשזכה בהסדר של מיליארד דולר מול ג'ונסון אנד ג'ונסון וחברות תרופות נוספות סביב תפקידן בקידום מגפת האופיודים. שפירו היהודי נחשב לתומך נלהב של ישראל וזוכה לשיעורי תמיכה גבוהים כמושל – לפי סקר שנערך באפריל הוא זוכה לשיעורי תמיכה של 54% במדינה, כולל מ-29% מהרפובליקנים הרשומים.
גרטשן וויטמר: מושלת מישיגן עלתה לכותרות בתחילת מגפת הקורונה, אז העבירה ביקורת נוקבת על מדיניותו של טראמפ בעניין. באוקטובר 2020 היא כבשה שוב את הכותרות כשנחשפה קנוניה מצד תומכים של טראמפ לחטוף אותה. היא זכתה בבחירות במישיגן ב-2018 וארבע שנים לאחר מכן זכתה ברוב גדול בכהונה שנייה. בדומה לניוסום בקליפורניה גם היא נחשבת כמי שמקדמת אג'נדה פרוגרסיבית, כולל חקיקה לפיקוח על מכירות נשק והגנה על הסביבה. היא גם אישרה הורדות מסים לעסקים קטנים ולפנסיונרים והובילה להעלאת דירוג האשראי של מישיגן. לאחר הודעת הפרישה של ביידן כתבה וויטמר בפוסט ב-X: "התפקיד שלי בבחירות הללו נותר אותו הדבר: לעשות כל שביכולתי לסייע לבחירת דמוקרטים ולעצור את העבריין המורשע דונלד טראמפ, שהאג'נדה שלו להעלות את ההוצאות של גידול משפחה, איסור על הפלות וניצול הכוח של הבית הלבן כדי ליישב את הפשעים שלו היא לגמרי שגויה עבור מישיגן".
ג'יי.בי פריצקר: מושל אילינוי הוא נצר למשפחת פריצקר המיליארדרית, שהייתה בין המייסדים של רשת המלונות הייאט. פריצקר (59) עצמו הקים את קרן ניהול הנכסים פריצקר גרופ פרייבט קפיטול וכיהן כיו"ר ועדת זכויות האדם של אילינוי, וכן היה יו"ר הקמפיין של הילארי קלינטון למועמדות המפלגה הדמוקרטית ב-2008. זו הכהונה השנייה של פריצקר באילינוי, לאחר שנבחר לראשונה ב-2018. בתוקף תפקידו הוא העלה את שכר המינימום במדינה ל-15 דולר, אישר לגליזציה של מריחואנה והעניק זכויות מובטחות לנשים שמעוניינות לעבור הפלה.
מועמד נוסף ששמו עלה הוא שר התחבורה פיט בוטטיג'ג'. הוא נחשב כמי שיכול למשוך גם רפובליקנים, בין השאר בשל היותו אחד הדמוקרטים הבודדים המתראיינים בפוקס ניוז. אם ייבחר הוא יוכל להפוך לנשיא ההומו הראשון בארה"ב. לבוטיג'ג' ובעלו תאומים בני שלוש, והוא אף יצא לחופשת לידה מתוקשרת לאחר לידתם.
ומישל אובמה, ששמה השתרבב שלא בטובתה למירוץ לנשיאות? לה על פי הערכות היו סיכויים טובים לנצח את טראמפ במירוץ לנשיאות, אך ככל הידוע היא איננה מעוניינת בתפקיד, ועומדת בסירובה באופן תקיף.