סגור
מפעל של יונדאי ב אלבמה ארה"ב
מפעל של יונדאי באלבמה ארה"ב (צילום: Luke Sharrett/Bloomberg)

ניו יורק תובעת את יצרניות הרכב יונדאי וקיה: "קלות מדי לגניבה"

בתביעה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי של מנהטן, מאשימה העירייה את החברות באי התקנת מכשירים נגד גניבה (אימובילייזרים) ברכביהן. על פי התביעה, "מדיניות זו פתחה את הסכר לגנבי רכב, פשיעה, נהיגה מסוכנת, ונזק לציבור, שמוחמר ע"י סרטוני טיקטוק שמראים איך לגנוב מכוניות שאין להן אימובילייזרים או כפתורי הנעה"

עיריית ניו יורק הגישה אתמול תביעה נגד יצרניות הרכב הקוריאניות יונדאי וקיה, בשל רשלנות ויצירת מטרד ציבורי, זאת לאחר שלטענתה במשך שנים מכרו מכוניות שקל מדי לגנוב. העיר המאוכלסת ביותר בארה"ב הצטרפה בכך לכמה ערים גדולות אחרות שתבעו את יונדאי וקיה בשל הגניבות – כולל בולטימור, קליבלנד, מילווקי, סן דייגו וסיאטל.
בתביעה שהוגשה לבית המשפט הפדרלי של מנהטן, מאשימה ניו יורק את החברות באי התקנת מכשירים נגד גניבה (אימובילייזרים) בשנים 2011-2022 ברכביהן, מה שהופך אותן ל"כמעט ייחודיות" מבין יצרניות הרכב. ניו יורק טוענת שהמדיניות הזאת "פתחה את הסכר לגנבי רכב, פשיעה, נהיגה מסוכנת, ונזק לציבור", שמוחמר ע"י סרטוני טיקטוק שמראים איך לגנוב מכוניות שאין להן אימובילייזרים או כפתורי הנעה, כך על פי התביעה.
העיר טוענת גם שמספר המכוניות של קיה ויונדאי שנגנבו בשנה שעברה הוכפל, בעקבות "שיגעון גניבות" שנרשם בארבעת החודשים הראשונים של 2023, בהם דווח על 977 גניבות רכב, לעומת 148 בתקופה המקבילה ב-2022. יחד עם זאת לטענת העירייה, מספר גניבות כלי הרכב מסוג מרצדס, הונדה, פורד, BMW, ניסאן וטויוטה רשמו ירידה עד כה השנה.
יונדאי אמרה בתגובה שהתקינה אימובילייזרים בכלי הרכב שלה החל מ-2021, ונקטה צעדים לכלול עדכוני תוכנה ברכבים ישנים יותר כדי להפחית את סכנת הגניבה. חברת קיה ציינה בתגובתה את הצעדים שנקטה נגד גניבות, ומסרה שהיא עובדת עם רשויות אכיפת החוק של העיר ניו יורק במלחמתן בגניבות רכב, וכן שבתביעה של העיר נגדה "אין ממש".
בפברואר הודיעו שתי החברות שיציעו שדרוגי תוכנה לעד 8.3 מיליון מכוניות בארה"ב שאין בהן אימובילייזרים. בחודש שעבר הגיעו שתי החברות להסדר של 200 מיליון דולר בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדן בשל הגניבות, אשר ייצגה כ-9 מיליון בעלי רכב בארה"ב, ודרשה לפיצוי של עד 145 מיליון דולר על רכבים שנגנבו.