סגור
מטוס ממריא מסלול נחיתה
מטוס ממריא (צילום: שאטרסטוק)

"חברות התעופה יוכלו לחזור השנה לדפוס צמיחה נורמלי"

איגוד התחבורה האווירית IATA דיווח כי היקף הטיסות כמעט וחזר לרמות שקדמו למגפה, זאת למרות התייקרות הכרטיסים והסלמה בסכסוכים הגיאופוליטיים. מנכ"ל יאט"א: "התנועה בדצמבר היתה נמוכה ב־2.5% בלבד לעומת דצמבר 2019"

הסלמה במתיחויות הגיאופוליטיות ועלייה במחירי הכרטיסים לא עמדו בדרכה של תעשיית התעופה הגלובלית ב־2023, והיקף הטיסות הגיע ל־94.1% מהרמות שקדמו למגפה ב־2019, כאשר חודש דצמבר פעיל במיוחד סיפק תמריץ משמעותי להתאוששות השנתית — כך לפי דו"ח של IATA (יאט"א), איגוד התחבורה האווירית הבינלאומי, שפורסם בסוף החודש שעבר.
לפי IATA, היקף הפעילות של טיסות אזרחיות ב־2023 בחישוב לפי הכנסות בק"מ לנוסע טיפס ב־36.9% לעומת 2022, מה שהציב את הפעילות האווירית לשנה כולה בהיקף של 94.1% לעומת 2019. כלל הפעילות בדצמבר 2023 עלתה ב־25.3% בהשוואה לדצמבר שנה קודם לכן והגיעה ל־97.5% לעומת הרמות שקדמו למגפה.
פעילות התעופה הבינלאומית ב־2023 טיפסה ב־41.6% בחישוב שנתי והגיעה ל־88.6% מהרמות של 2019, בעוד הפעילות של התעופה הפנים־ארצית טיפסה בשיעור נמוך יותר של 30.4%. "ההתאוששות החזקה שמאפיינת את התקופה שלאחר המגפה המשיכה ב־2023", ציין מנכ"ל יאט"א ווילי וולש עם פרסום הדו"ח. "היקף התנועה בדצמבר עמד על 2.5% בלבד מתחת לרמות של 2019 עם ביצועים חזקים ברבעון הרביעי, מה שהביא את חברות התעופה לרמות שיאפשרו חזרה לדפוס צמיחה נורמלי ב־2024".


וולש ציין כי השיקום של החיבוריות בין הנתיבים העולמיים הוא בבחינת חדשות טובות לכלכלה הגלובלית ולחברה האזרחית העולמית ככלל. וולש ניצל את ההזדמנות על מנת לקרוא לסיוע נוסף מצד הממשלות, זאת גם באמצעות מתן תמריצים לדלקים בני־קיימא ויצירת תשתית חסכונית לתעשיית התעופה. "העובדה שההתאוששות מגיעה לקו הסיום לא צריכה לשמש תירוץ עבור ממשלות לשכוח את חלקן הקריטי בתמרוץ התעשייה וטובת האנשים והעסקים בעולם כולו", אמר.
בעדכון נפרד, קבוצת הלובינג של נמלי התעופה האירופיים ACI מסרה כי התנועה האווירית ברחבי אירופה טיפסה ב־19% בחישוב שנתי. "הצמיחה החזקה הביאה לכך שנמלי התעופה באירופה קידמו 2.3 מיליארד נוסעים בשעריהם בשנה שעברה, תוצאה מרשימה בהתחשב בלחצים האינפלציוניים ומחירי הכרטיסים הגבוהים, כמו גם במתיחויות הגיאופוליטיות המוגברות", אמר מנכ"ל ACI אירופה אוליביה ינקוביץ'. "זוהי עדות לכך שאנשים מתעדפים טיסות על פני הוצאות אחרות, כמו גם לערך ולחשיבות של החיבוריות האווירית", ציין.
לדבריו, ההתאוששות ב־2023 היתה "על סטרואידים", כאשר כמה נמלי תעופה שברו שיאים היסטוריים מבחינת מספר הנוסעים שחלפו בהם, זאת בעוד נמלים אחרים רשמו עדיין רמות נמוכות יותר של פעילות לעומת 2019. לפי ינקוביץ', אירועים באזורי סכסוך שיחקו תפקיד במגמה הזו.
עוד אמר, כי הפערים בביצועי נמלי התעופה השונים צפויים להתכווץ, אבל לא להיסגר לחלוטין ב־2024. "אין ספק כי מתיחויות גיאופוליטיות הן חלק מהמציאות החדשה שלנו, וכך גם שינויים מבניים בשוק התעופה", הוא אמר. "הנעלם הגדול נוגע ללחצי ההיצע ולעמידות של הביקושים לבילויים, כשהרכיב האחרון קרוב לוודאי ימשיך להתנהל בניגוד להיגיון המאקרו־כלכלי אבל ייהפך יותר ויותר קשור אליו", סיכם.
בחלוקה לפי אזורים גיאוגרפיים, יאט"א דיווח כי חברות התעופה הפועלות באזור אסיה־פסיפיק, שם מגבלות הקורונה היו הממושכות ביותר, הציגו זינוק של 126.1% בהיקף התנועה הבינלאומית, הנתון הגבוה ביותר מבין כל האזורים, המשקף את המגבלות המחמירות שאפיינו את 2022.