סגור
חברת תעופה ריינאייר
ריינאייר. רווח שנתי של 1.92 מיליארד יורו (צילום: AFP)

מנכ"ל ריינאייר: "אנחנו בדרך לטפס ל־200 מיליון נוסעים בשנה"

ענקית הלואו קוסט נהנית מקיץ מוצלח במיוחד, עם זינוק במספר הנוסעים שמפצה על הירידה של 5% במחירי הכרטיסים. מנכ"ל החברה מייקל או'לירי נערך לבונוס הענקי שיקבל השנה, קורא להקל על טיסות באירופה ומזהיר מפני נוסעים שיכורים 

ריינאייר נהנתה הקיץ ממספר שיא של נוסעים, זאת בעוד שמחירי הכרטיסים ירדו ב־5%. מנכ"ל חברת הלואו קוסט מייקל או'לירי חשף שלשום כי מספר הנוסעים עלה מעל ל־20 מיליון בחודש. "נתוני מספרי הנוסעים חזקים, אנחנו בדרך לטפס ל־200 מיליון נוסעים בשנה כולה", אמר לגרדיאן. "הנוסעים נהנים ממחירים מעט נמוכים יותר, אבל אנחנו מתוגמלים בצמיחה משמעותית בכמויות", אמר מנכ"ל החברה שבתחילת אוגוסט הפסיקה את טיסותיה לישראל בעקבות המצב הביטחוני וצפויה לשוב לפה רק בסוף ספטמבר.
1 צפייה בגלריה
מייקל אולירי מנכ"ל ריינאייר
מייקל אולירי מנכ"ל ריינאייר
מייקל אולירי מנכ"ל ריינאייר
(צילום: AFP)
הירידה מחירים הייתה קטנה מכפי שהעריך או'לירי רק לפני חודש, אז הזהיר מהאפשרות של נפילה בשיעור דו־ספרתי. "התמחור לא היה גרוע כפי שחששנו בתחילת הקיץ". עם זאת, הוא הודה כי אינו יודע מה הסיבה לכך שתרחיש האימים שלו לא התממש, וציין כי ייתכן שהנוסעים היו מוכנים להוציא יותר עבור חופשה במהלך הקיץ. עוד הוסיף כי הוא מעריך שהירידה הזו של 5% במחירים תימשך לפחות עד סוף מרץ.
ריינאייר משיגה חלק משמעותי מההכנסות שלה מנוסעים המזמינים טיסות ברגע האחרון בתעריף גבוה יותר. ביולי חשף או'לירי כי נראה שהצרכנים לא מסכימים לשלם את התעריפים הגבוהים הללו, ורוכשים רק כאשר המחיר יורד. לשם השוואה, בקיץ שעבר המחירים עלו ב־17%.
מדובר בחדשות טובות לחברה, לאחר שביולי דיווחה על צניחה של קרוב לחצי בהכנסות עבור שלושת החודשים בין אפריל ליוני. ריינאייר, חברת התעופה הגדולה באירופה, דיווחה על הכנסות של 360 מיליון דולר עבור הרבעון האחרון, ירידה של 46% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת בעוד מספר הנוסעים עלה ב־10% בתקופה המדוברת ל־55.5 מיליון. עבור השנה הפיסקאלית כולה שהסתיימה במרץ, דיווחה חברת התעופה על רווח של 1.92 מיליארד יורו, הודות לעלייה של 9% במספר הנוסעים ל־184 מיליון ולעלייה של 21% במחיר הממוצע של הכרטיסים לסביבות 49.80 יורו.
או'לירי התייחס גם למספר בעיות נוספות שמקשות על החברה. הוא ציין כי ממשיכים העיכובים במשלוחי המטוסים מבואינג, ומתגבר הסיכוי שהחברה תקבל בשנה הקרובה 20–25 מטוסי 737 מקס בלבד, ולא 29 כפי שתוכנן. לדבריו, גם ההנהלה החדשה של יצרנית המטוסים "ממשיכה לאכזב".
בנוסף, או'לירי קרא לממשלה החדשה בבריטניה בהובלת קיר סטארמר לבטל את מסי היציאה, שעומדים על 13 ליש"ט לטיסות קצרות באירופה ועל 7 ליש"ט לטיסות פנימיות, בטענה שכך תוכל החברה להתרחב בקצב מהיר יותר במדינה. במקביל, או'לירי מנסה לבטל את החלטת האיחוד האירופי להרחיב את הבדיקות הביומטריות בשדות התעופה. "להקשות על אזרחי בריטניה להיכנס לאירופה היא לא הדרך הנכונה להגיב לברקרזיט", אמר. "התוכנית שתחייב הצגת טביעות אצבע אלקטרוניות מהנוסעים הבריטיים או שיחוייבו ב־7 ליש"ט לוויזה פשוט מעורר אנטיגוניזם באנשים". כמו כן, הוא קרא לביצוע רפורמה בשירותי הפיקוח על התעופה, שלדבריו אחראיים למרבית העיכובים בטיסות.
במסגרת הקובלנות שלו, פנה או'רילי גם לשדות התעופה ברחבי אירופה בדרישה להגביל את מספר המשקאות שמותרים לנוסעים לשניים בלבד, וזאת כדי למנוע תקריות של זעם בנוסעים. "מרבית חברות התעופה הפועלות באירופה חוות הקיץ זינוק בנוסעים זועמים בטיסות", אמר לאינדפנדנט. הסיבות לכך להערכתו הן שיא במספר העיכובים הקיץ, מה שמעבר לתסכול מוביל לכך שלאנשים יש יותר זמן לשבת ולשתות בשדות התעופה. "אנחנו ככל הנראה מתמודדים עם לפחות מקרה אחד של תקיפה קשה בשבוע", זאת בעוד שלפני חמש שנים הנתון היה קרוב לאפס.
לאו'לירי יש גם סיבות לחייך. לפי הסכם השכר עליו חתם ב־2019 הוא יהיה זכאי השנה לבונוס של 100 מיליון יורו, אם ריינאייר תעמוד ביעדי ביצועים, ביניהם שהמניה תיסחר מעל 21 יורו למשך 28 יום רצופים. מדובר באחת מחבילות התגמולים הגדולות באירופה.
כבר במאי אמר או'לירי כי לא יהיה מוכן לשמוע ביקורת על כך. "אני לא מתכוון לסבול את התלונות המטופשות האלה", אמר בריאיון לטלגרף. "שחקני כדורגל מרוויחים חצי מיליון בשבוע, פפ גווארדיולה המאמן של מנצ'סטר סיטי שלדעתי הוא גאון וראוי לכל פני, מרוויח 25 מיליון ליש"ט בשנה".