סגור

לקראת חגיגות ה-100 לטורקיה: ארדואן שובר שיא בעוד פרויקט מגלומני

הנשיא חנך אתמול גשר תלוי ענק שחוצה את מיצרי הדרדנלים ונבנה בהשקעה של כ-3 מיליארד דולר; המרחק בין שני המגדלים המחזיקים אותו הוא הגדול ביותר מכל הגשרים התלויים בעולם - 2,023 מטר - מחווה לשנת ה-100 לייסוד טורקיה

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן חנך אתמול (ו') גשר תלוי ענק שחוצה את מיצרי הדרדנלים. זהו האחרון עד כה בשורה של פרויקטים גדולים שארדואן פעל לקדם מאז עלה לשלטון לפני 20 שנה. פרויקטים בולטים אחרים כוללים את בניית שדה התעופה החדש באיסטנבול ומנהרות מתחת למיצרי הבוספרוס.

לפי CNN, הגשר מחבר בין הצדדים האירופיים והאסייתים של טורקיה, ונבנה על ידי חברות טורקיות ודרום-קוריאניות בהשקעה של 2.8 מיליארד דולר. המרחק בין שני המגדלים המחזיקים את הגשר הוא הגדול ביותר מכל הגשרים התלויים בעולם - 2,023 מטרים, וזו מחווה לחגיגות 100 שנה לייסוד טורקיה שייערכו בשנה הבאה, 2023. הוא יכלול שישה נתיבי נסיעה.

3 צפייה בגלריה
חנוכת גשר טורקיה
חנוכת גשר טורקיה
הטקס לחנוכת הגשר
(צילום: גטי)

"פרויקטים אלו ימשיכו לייצר רווח למדינה לעוד שנים רבות", אמר ארדואן. עוד הוסיף כי הגשר ייצור 118 אלף מקומות עבודה והכנסות של 2.4 מיליארד יורו לטורקיה. לפי ארדואן, הוא גם יחסוך למדינה 415 מיליון יורו בכל שנה מצמצום בצריכת דלק והפחתת הפליטות.
הגשר נקרא צ'נקלה (Canakkale) על שם המחוז בצפון מערב טורקיה שבו הושג ניצחון ימי של העות'מאנים על הבריטים והצרפתים ב-18 במרץ, 1915, בזמן מלחמת העולם הראשונה. אתמול חל יום השנה ה-107 לקרב.

3 צפייה בגלריה
גשר טורקיה
גשר טורקיה
הגשר החדש
(צילום: גטי )


בשנה שעברה השיק ארדואן את מה שהוא כינה כ"פרויקט המטורף" ביותר שלו: תעלה באיסטנבול בעלות של 15 מיליארד דולר שאמורה להקל על העומס במיצרי הבוספרוס. אולם המתנגדים הטילו ספק בכדאיות הכלכלית של הפרויקט בהתחשב בבעיות הכלכליות של המדינה, הסיכונים הסביבתיים וההתנגדות הציבורית.

3 צפייה בגלריה
טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
טאיפ ארדואן נשיא טורקיה
הנשיא ארדואן
(צילום: רויטרס )

באופוזיציה ביקרו את העלות הפוטנציאלית של הגשר החדש עבור הציבור. לפי דיווחים בכלי התקשורת, החוזה לבניית הגשר כולל הבטחה לתשלום שנתי של 420 מיליון דולר לחברה המפעילה אותו. לפי ארדואן, התעריף למעבר מכונית נוסעים בגשר יעמוד על 200 לירה (13.50 דולר).
בניית הגשר החלה במרץ 2017, וכ-5,000 עובדים היו מעורבים בבנייה. זהו הגשר הרביעי המחבר בין הצדדים האירופי והאסייתי של טורקיה. שלושה גשרים נוספים כבר נבנו באיסטנבול.
עד כה כלי רכב שנסעו בין אנטוליה וחצי האי גליפולי היו צריכים לעבור שעה של נסיעה במעבורת, אך זמני ההמתנה עולים לעתים לחמש שעות. המסע ייארך עתה בסביבות שש דקות.