קמט קטן בשרווללענק האסייתי יוניקלו אין מה לחשוש מ"הבריונות האמריקאית"
קמט קטן בשרוול
לענק האסייתי יוניקלו אין מה לחשוש מ"הבריונות האמריקאית"
בעקבות דיווחים על החרמת חולצות שמקורן לפי החשד בעבודות כפייה בשינג'יאנג, סין טענה שמדובר בהתנהלות לא הגיונית של ארה"ב. מנוע הצמיחה העיקרי של המותג היפני יוניקלו נשאר עדיין בסין, שם מספר הסניפים גדול מאשר במדינת הבית
הסערה סביב כותנה שמקורה במחוז הסיני שינג'יאנג, שם לפי הטענה מועסקים עובדי כפייה בני המעוט האויגורי, ממשיכה להכות, וביתר שאת. אתמול דווח כי בחודש ינואר האחרון הוחרם משלוח של חולצות כותנה לגברים מתוצרת המותג היפני יוניקלו בנמל לוס אנג'לס, בשל חשש כי הפריטים נתפרו מהכותנה השנויה במחלוקת.
פרטי התקרית עלו ממסמך של רשויות המכס האמריקאיות מה־10 במאי, שם דווח כי המשלוח הוחרם ב־5 בינואר בשל חשדות להפרת החרם שהשית הממשל הפדרלי על תוצרת סינית מהאזור. עוד צויין במסמך כי נדחתה על הסף מחאתה בנושא של פאסט ריטיילינג, החברה־האם של יוניקלו. לפי רשויות המכס, יוניקלו הציגה ראיות לכך כי הכותנה ששימשה אותה בייצור החולצות לא הגיעה משינג'יאנג, אך לא עלה בידה להוכיח שהמוצרים לא יוצרו, בחלקם לפחות, על ידי עובדי כפייה.
טענות לבריונות אמריקאית
יוניקלו הוא המותג הגדול ביותר של פאסט ריטיילינג, קמעונאית ההלבשה הגדולה באסיה שהוקמה ב־1963 על ידי האיש העשיר ביפן, טדאשי ינאי.
תגובת פאסט ריטיילינג טרם פורסמה, אך דובר מטעם משרד החוץ הסיני מסר אתמול בתדרוך לעיתונאים בבייג'ינג, כי לא מתקיימת עבודה בכפייה בשינג'יאנג וכי ארה"ב מתנהלת בבריונות. "על החברות הרלוונטיות להתנגד להתנהלות הבלתי הגיונית הזו מצד ארה"ב", אמר הדובר. לפי סוכנות בלומברג, בשלב זה לא ברור האם ארה"ב חסמה את המשלוחים תחת הוראה שנתן ממשל טראמפ בדצמבר האחרון.
פרשת יוניקלו היא גל ההדף האחרון מאז מרץ האחרון, אז השיתו האיחוד האירופי ובריטניה סנקציות על גורמים רשמיים סינים וסחורות מסין, בעקבות טענות להפרת זכויות אדם בקרב המעוט האויגורי. ממשל ביידן אף הגדיר את הנעשה במחוז כרצח עם. סין מצידה מכחישה כל טענה לעבודות כפייה וגורסת כי מדובר ב"שקר הגדול ביותר של המאה" וכי המדיניות שלה חילצה את האזור מעוני. 20% מאספקת הכותנה העולמית מגיעים מסין, ומתוכם 80% ממחוז שינג'יאנג, מה שמקשה מאוד על צרכניות חומר הגלם העולמיות למצוא חלופות.
לעומת מתחרות כמו ענקית ההלבשה השבדית H&M ומותגי הספורט אדידס ונייקי, יוניקלו לא ניצבה עד כה במוקד החרמות וחזרה ואמרה כי היא איננה מתערבת בסוגיות פוליטיות. בה בעת, חרם שיושת על סחורתה בארה"ב לא צפוי להשפיע עליה באופן משמעותי. נכון לאפריל האחרון פועלות בארה"ב 47 חנויות של המותג, כאשר השוק הגדול ביותר שלה הוא סין, עם 903 חנויות יוניקלו, האחראיות על כ־20% מהכנסות החברה.
בחודש שעבר דיווחה פאסט ריטיילינג על עלייה של 23% ברווח התפעולי במחצית הראשונה של השנה הפיננסית, ל־167 מיליארד ין (1.5 מיליארד דולר), זאת למרות התכווצות של 0.5% בהכנסות. כתוצאה, החברה העלתה את תחזית הרווח התפעולי השנתי ל־255 מיליארד ין (2.3 מיליארד דולר) מ־245 מיליארד ין. ההתחזקות נרשמה בעיקר בזכות התאוששות השוק הסיני.
מוג'י צוברת אהדה בסין
ברקע סערת יוניקלו, החרם הנגדי שעליו הכריזו צרכנים סינים מתברר כסערה בכוס תה. כך למשל, חברת הלבשת הספורט אדידס דיווחה החודש על ביקושים חזקים מהצפוי למוצריה ברחבי העולם, למרות חרם הצרכנים בסין. לפי תחזיות החברה הגרמנית, המכירות שלה יטפסו השנה בשיעור דו־ספרתי גבוה, בין השאר בזכות השקת מוצרים חדשניים וקיומם של אירועי ספורט גדולים. ברבעון השני כבר נצפתה עלייה משמעותית בפעילות, כך לפי החברה. עבור הרבעון הראשון דיווחה אדידס על רווח נקי של 502 מיליון יורו, לעומת 26 מיליון יורו ברבעון המקביל אשתקד. לפי החברה, המכירות בסין טיפסו ברבעון זה ב־156%.
חברה יפנית שהחליטה למנף את גל המחאה היא רשת ההלבשה והמוצרים לבית מוג'י, שדווקא הדגישה בהודעה פומבית את השימוש שהיא עושה בכותנה ממחוז שינג'יאנג. הסיבה לכך ברורה. מחצית מהכנסות מוג'י מחוץ ליפן מגיעות מסין, כאשר ארה"ב מהווה עבורה פלח שוק זניח.
על פי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", החברה־האם של מוג'י ביצעה ב־2020 ביקורת בחוות ומתקנים אחרים במחוז שינג'יאנג ולא מצאה עדויות להפרת זכויות אדם. בהודעתה בחודש שעבר מסרה מוג'י כי השימוש שהיא עושה בכותנה מחוות אורגניות מסייעת בשיפור איכות החיים של האנשים העובדים שם.
בחנות המקוונת שלה בסין, מוג'י גם מציינת ליד פריטים מסוימים, כי הם עשויים מכותנת שינג'יאנג. המהלך התקבל בברכה על ידי משתמשי הרשתות החברתיות בסין, שחלקם אף ציינו בטוויטר הסיני ווייבו, כי הם מבינים מדוע משתוקקת החברה לשמור על יחסים טובים עם הסינים.
בקיץ שעבר ציינו בכירי מוג'י את חשיבותה של סין כמנוע צמיחה, זאת לאחר שהחטיבה האמריקאית נאלצה לבקש הגנה מפני נושים. בסין צפוי מספר הסניפים להגיע ל־300 עד חודש אוגוסט.
צרכנית גאה נוספת של כותנה מהאזור היא קמעונאית בגדי הספורט הסינית אנטה, שנבחרה לספקית הרשמית של מדי המשחקים האולימפיים.