מבלדרי כספים ועד נהגי רכבת, גל שביתות ישתק את בריטניה
מבלדרי כספים ועד נהגי רכבת, גל שביתות ישתק את בריטניה
עשרות איגודי עובדים ישבשו החודש את הפעילות במערך התחבורה, בתי הספר, הדואר ובתי החולים בדרישה להעלאות שכר בגובה 19%. הצעת הממשלה: תוספת של עד 3%. פגיעה קשה צפויה לעסקים הקטנים, לתיירות ולרשתות הקמעונאיות
גל השביתות השוטף את בריטניה בחודשים האחרונים צפוי להחריף החודש, עם שביתות במגוון מגזרים המתוכננות מדי יום, דווקא בשיאה של עונת החגים.
מלבד השביתות שהוכרזו באופן רשמי, בין השאר על ידי נהגי רכבות ואוטובוסים, אחיות, מורים ובלדרים, גם מגזרים נוספים שוקלים להצטרף, אך טרם מסרו מועדים לכך. אלה מונים את עובדי שירות הנפקת הדרכונים, ביקורת הגבולות והכבישים הבין־עירוניים. עוד שוקלים לשבות: נהגי בסט פוד לוג'יסטיקס המשנעת מזון למסעדות מזון מהיר, בהן מקדונלד'ס, בורגר קינג, פיצה האט ו־KFC. השביתות מגיעות ברקע האינפלציה הגואה, הגבוהה ביותר זה ארבעה עשורים, שזינקה ל־11.1%.
איגודי עובדים המייצגים את נהגי האמבולנסים הודיעו בשבוע שעבר כי גם הם עשויים לשבות לפני חג המולד. האזהרה הזו מגיעה בעקבות הודעת איגוד העובדים Unison, המייצג מאות אלפי עובדי שירותי הבריאות, כולל סניטרים ועובדי ניקיון, כי 80 אלף מחבריו תומכים בצעדי מחאה.
ביום חמישי האחרון שבתו עובדי האוטובוסים בלונדון, זאת במקביל ליומה השני של שביתת 115 אלף עובדי הדואר המלכותי. שיבושים נוספים של עובדי הדואר מתוכננים לשישה ימים במהלך דצמבר, כולל ב־23 וב־24, ערב הכריסמס. מנהלי שירות הדואר הזהירו בעקבות זאת כי מתנות לא יגיעו ליעדן בזמן והמליצו לצרכנים לשלוח אותן בהקדם.
גם בלדרי חברת האבטחה G4S Cash מתכננים להצטרף למחאה, מה שעלול לייצר מחסור בכסף מזומן בבנקים ובסופרמרקטים. בקווי הרכבת ברחבי הממלכה, 40 אלף חברי איגוד העובדים RMT מתכננים לשבות בדצמבר, כמו גם בשבוע הראשון של ינואר. גם עובדי רכבת היורוסטאר ישבשו את פעילותה בשיאה של עונת הכריסמס, מה שיפגע בתוכניות הנוסעים שתכננו לחצות את התעלה לפריז.
שרים בממשלת בריטניה הזהירו כי החלטת איגודי העובדים לקיים שיבושים במקום לפתוח במו"מ "תפגע במיליוני אנשים". כדי לנסות ולצמצם את הפגיעה, התחייבה הממשלה להציג חוקים חדשים המבטיחים רמת שירותים מינימלית, לכל הפחות במערך התחבורה בממלכה.
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק גינה בשבוע שעבר את תמיכת מנהיג מפלגת הלייבור סר קיר סטארמר באיגודי העובדים. "אם הוא באמת רוצה לתמוך בציבור האנשים העובדים, אולי עדיף שישים סוף לשביתות האלה", אמר. אך הפערים בין הצדדים הם עצומים. בעוד איגודי העובדים דורשים תוספות שכר בגובה 19%, משרדי הממשלה קיבלו אישור לבצע העלאות שכר של עד 3% בלבד השנה וב־2023. לדברי סונאק, הדרישות של איגודי העובדים הן "לא הגיוניות ואין אפשרות לממנן".
סונאק הצביע על הפגיעה הקשה הצפויה לעסקים הקטנים, שאותם הגדיר "עמוד התווך של הכלכלה". דבריו גובו על ידי טינה מקנזי, יו"ר המדיניות בפדרציית העסקים הקטנים, שצוטטה ב"גרדיאן". "עסקים קטנים נמצאים כבר עתה בלב המשבר העסקי, זאת ברקע עלויות האנרגיה הגואות, האינפלציה המאמירה, המסים הגבוהים והירידה בהוצאות הצרכנים", ציינה. "שיבושים ברשתות התחבורה, הדואר והשירותים הקמעונאיים יוסיפו לנטל על העסקים הקטנים. השביתות הללו, בשיא עונת החגים, פוגעות גם בהתאוששות מגזרי התיירות והאירוח, שנשלטים על ידי עסקים קטנים וספגו את הפגיעה הקשה ביותר במגפה".
אף שהתיירות בבריטניה נמצאת במגמת התאוששות, היקף המבקרים רחוק מאוד עדיין מאלה שקדמו למגפה. במחצית הראשונה של השנה הגיעו לממלכה 11.9 מיליון תיירים לעומת 7.1 מיליון בשנת 2021 כולה, אך עדיין קומץ מ־40.8 מיליון התיירים שביקרו בבריטניה ב־2019. גל השביתות המתוכנן, בתקופה שאמורה להיות משיאי עונת התיירות, בוודאי יגרום לתיירים פוטנציאליים רבים לחשוב על יעד אחר, במיוחד ברקע השיבושים הקשים הצפויים במערך התחבורה הציבורית.
אלה הן חדשות רעות לענף הקמעונאות השרוי במשבר ברקע הירידה בהוצאות הצרכנים המקומיים. בשבוע שעבר השיקו הקמעונאים המובילים בממלכה מבצעי הנחות כדי לנסות ולהיפטר ממלאים עודפים, זאת בעקבות צניחה בהיקף המכירות בחודש החולף. ענקית הקמעונאות המקוונת אסוס יצאה במבצעי הנחות של עד 80% על רוב מוצריה ואילו Boohoo מקצצת 30% מהמחירים. לגל ההנחות הצטרפו קמעונאיות מסורתיות, כולל מארקס אנד ספנסר, ריבר איילנד ומטלאן, המציעות הנחות של 20% עד 30%.
המגמה הזו נרשמת בעוד גורמים בתעשייה הזהירו, כי כמה וכמה קמעונאיות אופנה מקוונות רשמו צניחה שנתית של למעלה מ־10% במכירות בנובמבר בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. קמעונאים מקוונים ספגו פגיעה קשה במיוחד בשל שילוב של סתיו חמים, שהשפיע על מכירות של מעילים, הנעלה וסריגים, ויוקר המחיה שכיווץ את ההכנסה הפנויה. בנוסף, הפלטפורמות המקוונות נאלצות להתחרות עם החנויות הפיזיות בעקבות היציאה מסגרי הקורונה. בה בעת, גם שם התמונה לא ורודה, ולמרות העלייה בתנועת הקונים, היא עדיין נמוכה ב־14% לעומת ערב המגפה.