בימ"ש בארה"ב: נורוויג'ן קרוז ליין תשלם 110 מיליון דולר על שימוש בנמל בקובה
בימ"ש בארה"ב: נורוויג'ן קרוז ליין תשלם 110 מיליון דולר על שימוש בנמל בקובה
הנמל היה בבעלות חברת הוואנה דוקס - והוחרם על ידי ממשלת קובה ב-1960; כעת תקבל החברה, הרשומה בדלוואר, פיצוי על השימוש בו
חברת השיט נורוויג'ן קרוז ליין נדרשת לשלם פיצויים של 110 מיליון דולר על שימוש בנמל שהוחרם על ידי ממשלת קובה ב-1960, כך לפי פסיקה של בית המשפט בארה"ב מיום שישי. מדובר באבן דרך עבור אמריקאים ממוצא קובני הדורשים פיצוי על החרמות נכסים בתקופה המלחמה הקרה.
ההחלטה התקבלה על ידי שופטת בית המשפט המחוזי במיאמי בת' בלום. זאת לאחר שבמרץ היא כבר פסקה כי השימוש בטרמינל בנמל הוואנה נחשב למסחר בנכסים מוחרמים שבבעלות התובעים, חברת הוואנה דוקס הרשומה בדלאוור. "הפסיקה היא לטובת התובעים הוואנה דוקס ונגד נורוויג'ן קרוז ליין", נכתב בפסק הדין. בנוסף לפיצויים של 110 מיליון דולר, נורוויג'ן נדרשת לשלם 3 מיליון דולר לכיסוי הוצאות משפט.
מנורוויג'ן קרוז ליין לא התקבלה תגובה.
הוואנה דוקס הגישה ב-2019 תביעות גם נגד חברות שייט נוספות - קרניבל, רויאל קריביאן ו-MSC. התביעה מתבססת על חוק הלמס-בורטון שאושר ב-1996, ומאפשר לבעלי אזרחות אמריקאית לתבוע בגין שימוש בנכסים שהוחרמו על ידי הרשויות בקובה לאחר 1959.
הפסיקה עשויה להוביל לעוד תביעות שיגישו קובנים המתגוררים בארה"ב לגבי נכסים שהוחרמו על ידי מנהיג קובה לשעבר פידל קסטרו. לפי ההערכות, שווי הנכסים הללו עומד על 2 מיליארד דולר.
חברות השייט האמריקאיות חזרו ב-2016 לשוט לקובה לאחר עשורים, וזאת בשל הסכם שהשיג נשיא ארה"ב דאז ברק אובמה. אולם ממשל טראמפ הורה ב-2019 להפסיק את הפעילות. ממשל טראמפ הוא גם זה שאפשר לאמריקאים לתבוע חברות חיצוניות על שימוש בנכסים שהוחרמו על ידי הרשויות בקובה, סעיף בחוק הלמס-בורטון שכל הנשיאים לפניו אסרו.