גם לצרכנים בארה"ב יקר: צפויים למתן את הקניות בין בלאק פריידיי לחג המולד
גם לצרכנים בארה"ב יקר: צפויים למתן את הקניות בין בלאק פריידיי לחג המולד
לפי ההערכות, המכירות בעונת הקניות יטפסו השנה ב־3.5% בלבד, השיעור הנמוך ביותר זה שש שנים. החסכנות שמגלים הצרכנים מגיעה למרות שתי הורדות הריבית האחרונות של הבנק הפדרלי. לעומת זאת, המכירות המקוונות צפויות לזנק לעומת אשתקד
ארצות הברית מתכוננת לעונת הקניות, שתיפתח באופן רשמי ביום שישי באירועי "בלאק פריידיי" ותימשך עד אחרי חג המולד בעוד יותר מחודש.
עונת הקניות השנה מגיעה בעוד הציבור האמריקאי ממשיך להתמודד עם מחירים גבוהים יותר, נושא ששלט גם במערכת הבחירות שהסתיימה החודש בניצחונו של דונלד טראמפ. בפדרציית הקמעונאיים הארצית (NRF) העריכו כי המצב הזה יוביל לכך שהמכירות יטפסו השנה ב־3.5% בלבד, השיעור הנמוך ביותר זה שש שנים. לפיכך, בפדרציה מעריכים כי מכירות החגים בארצות הברית יעלו השנה לטווח של 989-979.5 מיליארד דולר, זאת לאחר צמיחה של 3.9% במכירות בשנה שעברה שהסתכמו ב־955.6 מיליארד דולר. "אנחנו מעריכים כי הצרכנים ימשיכו להיות מודעים יותר למחירים ולכן יפגינו פרגמטיות בהחלטות הצריכה שלהם, יחפשו הנחות ושווי גבוה יותר למתנות החגים", מסר מנכ"ל הפדרציה מתיו שי. גם פירמת רואי החשבון דלויט פרסמה תחזית שלפיה השנה תירשם הצמיחה הנמוכה ביותר במכירות מאז 2018, אך לפי הנתונים שלהם מכירות החגים, המוגדרות בין נובמבר ועד ינואר, יטפסו השנה בטווח של 3.3%-2.3% ויסתכמו ב־1.59 טריליון דולר. לפי הסקר של פדרציית הקמעונאים, ההוצאות יעמדו השנה על ממוצע של 902 דולר לאדם.
החסכנות המתמשכת הזו מצד הצרכנים מגיעה אף שבספטמבר הוריד הבנק הפדרלי המרכזי את הריבית לראשונה זה ארבע שנים ב־0.5%, ומאז הספיק לבצע הורדה נוספת של 0.5%. אך בינתיים נראה שהמהלכים הללו לא הובילו לעלייה בהוצאות הצרכנים על מוצרים הנחשבים לא חיוניים, דבר שקרוב לוודאי יפגע במכירות בחגים. יתרה מכך, בחודש שעבר דווח כי האינפלציה עלתה בספטמבר בשיעור שנתי של 2.4%, זאת מעל לתחזיות שציפו ל־2.3%. עם זאת, יש גם סימנים חיוביים. המכירות הקמעונאיות בארצות הברית עלו באוקטובר בשיעור גבוה מהתחזיות של 0.4%, זאת על רקע רכישות מוגברות של מכוניות ומוצרי אלקטרוניקה. מכירות בגדים אומנם ירדו ב־0.2% ומכירות רהיטים ב־1.3%, אך ייתכן כי הסיבה לכך היא שהצרכנים מחכים להנחות החגים ו"בלאק פריידיי". נתון נוסף שישפיע על ההוצאות הוא העובדה שהשנה יש 26 ימים בלבד בין "בלאק פריידיי" - היום שאחרי חג ההודיה, ב־4 בנובמבר – וחג המולד. לשם השוואה, בשנה שעברה היו 31 ימים בין שני האירועים.
ההערכות בנוגע למכירות החגים קיבלו בשבוע שעבר חיזוק מצד הקמעונאיות הגדולות וולמארט וטארגט. כך וולמארט אומנם העלתה את יעד המכירות והרווח השנתי שלה, אך עשתה זאת בעיקר הודות להגדלת המכירות של מצרכים זולים. לעומת זאת, יריבתה טארגט אכזבה ביום רביעי את המשקיעים לאחר שפרסמה תחזית למכירות בתקופת החגים שהיתה נמוכה מהציפיות, וכללה מכירות זהות ללא שינוי ברבעון הרביעי, הכולל את החגים, על רקע חולשה במכירות פריטים לא חיוניים.
התחזית המאכזבת פורסמה אף שבחברה דאגו להוריד את המחירים על אלפי מוצרי יסוד ומתנות, וכן החלו להציע הנחות על מוצרי מזון, משקאות וצעצועים. עם זאת, בשלב זה נראה שהצרכנים מחכים לראות אם יהיו מבצעים של הרגע האחרון. בטארגט ציינו כי ברבעון השלישי נמשכה החולשה בקטגוריות היקרות יותר כמו ריהוט לבית ומוצרי אלקטרוניקה. בניסיון למשוך את הצרכנים, בטארגט הודיעו כי הם גם יציעו הנחות מיוחדות עם מרצ'נדייז הקשור לזמרת טיילור סוויפט. עבור הרבעון השלישי דיווחה החברה בשבוע שעבר על ירידה של 12% בהכנסות ל־854 מיליון דולר.
מגמה נוספת שתמשיך ותשלוט קרוב לוודאי היא המכירות המקוונות. לפי דו"ח של חברת אדובי, הן יזנקו וייצגו השנה 8.4% מכלל המכירות, לעומת 4.9% בשנה שעברה. השווי הכולל של המכירות המקוונות יעמוד לפי אדובי על 240.8 מיליארד דולר, זאת לעומת 221.8 מיליארד דולר בשנה שעברה. עוד ציינו בדו"ח כי מכירות מקוונות שיתבצעו דרך הטלפונים הניידים יתרמו 128.1 מיליארד דולר לכלל המכירות המקוונות, עלייה שנתית של 12.8% המייצגים 53.2% מהמכירות המקוונות.