משבר האקלים: צרפת החליטה – פחות טיסות באזורים שיש חלופה של רכבת
משבר האקלים: צרפת החליטה – פחות טיסות באזורים שיש חלופה של רכבת
החוק שאושר כבר לפני שנתיים נכנס רק השבוע לתוקף, ומבטל טיסות בנתיבים שבהם קיימת חלופת רכבת האורכת פחות משעתיים וחצי. המתנגדים טוענים כי מדובר בצעד סימבולי בלבד וקוראים למציאת פתרונות "ממשיים"
צרפת אסרה על טיסות פנים קצרות טווח באזורים שבהם קיימת חלופה ברכבת, זאת כחלק מהמאמצים להפחית את פליטת הפחמן, כך לפי דיווח ב-BBC.
החוק נכנס לתוקף כעת, שנתיים לאחר שעבר בפרלמנט, ופירושו כי אסורות טיסות בנתיבים שבהם קיים מסלול רכבת שאורך פחות משעתיים וחצי. האיסור ישפיע במיוחד על נתיבים בין פריז וליון, בורדו ונאנט. עם זאת, המתנגדים טענו כי מדובר ב"איסור סימבולי" בלבד. כך למשל, לורן דונסיל, שעומד בראש ארגון Airlines for Europe אמר לסוכנות הידיעות AFP כי "לאיסור על הטיסות הללו תהיה השפעה מינימאלית על פליטת הפחמן הדו חמצני". לדבריו, עדיף שהממשלה תתמוך ב"פתרונות ממשיים ומשמעותיים" לנושא.
לעומת זאת, ארגונים סביבתיים קראו להחלת חוקים מחמירים יותר. אחת ההצעות שהועלתה הייתה לבטל טיסות במקרים שבהם יש נסיעת רכבת חלופית שאורכת עד 4 שעות. אך בסופו של דבר התפשרו על נסיעות של פחות משעתיים וחצי, זאת בשל התנגדות חלק מהאזורים ושל חברת התעופה אייר פראנס. הממשלה הצליחה בסופו של דבר להשיג את תמיכתה של אייר פראנס לתוכנית בתמורה לחבילת הסיוע הפיננסי שהוענקה לה בקורונה.
בארגון ההגנה על הצרכנים הצרפתי UFC-Que Choisir קראו לחברת הרכבת הלאומית (SNCF) לא לנצל את האיסור כדי "לנפח באופן מלאכותי את המחירים או להוריד את איכות הנסיעה". בהתאם, בחוק מציינים כי שירותי הרכבת בנתיבים המדוברים חייבים להיות תכופים, לעמוד בזמנים ומנוהלים מספיק טוב כדי לעמוד בצרכים של הנוסעים, וכן להיות מסוגלים לספוג את העלייה הצפויה במספר הנוסעים.