מגיפה ומט"ח: הפסדים של 190 מיליארד דולר לחברות התעופה בשלוש שנים
מגיפה ומט"ח: הפסדים של 190 מיליארד דולר לחברות התעופה בשלוש שנים
על פי תחזית של ארגון התעופה הבינלאומי, השנה יירשמו הפסדים של 10 מיליארד דולר בעקבות התחזקות המטבע האמריקאי, מאחר שהחברות משלמות את מרבית הוצאותיהן באמצעותו; ומי יישא בנטל? הנוסעים כמובן
הדולר האמריקאי המתחזק מפעיל לחץ על דפי המאזנים השבריריים ממילא של חברות התעופה, ומעלה את העלויות לרוחב כל המערכת, החל מהוצאות דלק ועד מחירי המטוסים. על פי תחזית של ארגון התעופה הבינלאומי המתפרסמת בפיינשל טיימס, יחד עם הנזקים שנגרמו בקורונה ההפסדים בשלוש השנים האחרונות לתעשייה צפויים לעמוד על 190 מיליארד דולר, מהם 10 מיליארד דולר השנה.
גלי ההתחזקות בדולר (שלמשל הגיע השבוע לשיא היסטורי מול הפאונד) שלחו את המדד העוקב אחר המטבע האמריקאי מול מקביליו המרכזיים בעולם לשיא של 20 שנה. דבר זה מהווה אתגר גדול עבור חברות תעופה שמתאוששות מהמגיפה. הן אמנם מכניסות יותר כסף במונחי מטבע מקומי, אך נאלצות לשלם חלק גדול מהוצאותיהן בדולרים.
"דולר חזק הוא אתגר אמיתי עבור תעשיית התעופה בכלל, כאילו לא היו לנו מספיק אתגרים עם הקורונה, המלחמה באוקראינה ומחירי הנפט", כך אמר מנכ"ל ריאנאייר, מייקל אולירי.
המשמעות היא שהנוסעים עשויים לשאת יותר על כרטיסי הטיסה, לאחר שהחברות יגלגלו את העלויות אליהם. אלו כבר נסקו אחרי שנתיים של מגבלות תנועה. כך למשל הטיסות מבריטניה בחודש הקרוב יקרות ב-42% מטיסות זהות ב-2019, על פי נתונים של קבוצת הצריכה "?Which".
למרות שרוב חברות התעופה מחזיקות בגידור מט"ח, שעוזר לקזז את השפעת הדולר המתחזק, העלויות המאמירות הותירו חברות תעופה רבות עם הכרח לבצע החלטות קשות, כמו כמה ממטוסיהן יטוסו במהלך הסתיו. רק חברות התעופה האמריקאיות צפויות לצאת ברווח השנה.
עוצמתו של הדולר מורגשת היטב במדינות ה-G20. בהודו לדוגמה שוויו של הרופי נחתך ב-9% (לרמה של כ-81 רופי לדולר) דבר שגרם ל"פגיעה משמעותית", כך לדברי וינוד קנאן, מנכ"ל ויסטארה, חברת התעופה השנייה בגודלה במדינה. הוא ציין כי הוצאות החברה זינקו השנה ב-15%-20%, בין היתר בשל כך.
"הדולר החזק בוודאי ישפיע על רווחיות החברות, ואני חושב שעומד להיות חורף קשה", כך אמר דייויד וו, יועץ מימון ופרופסור לפיננסים באוניברסיטת ניו יורק בשנגחאי.