סגור
נמל תעופה ניוארק ניו ג'רזי יונייטד
מטוס של יונייטד איירליינס (צילום: AP)

חרבות הברזל לא עוצרות בעזה: גלי ההדף של המלחמה הגיעו גם לעסקים של חברות הענק

יונייטד איירליינס מזהירה כי אם טיסותיה לישראל לא יחודשו עד נובמבר, תחזית הרווח למניה תרד ב־25% מניית דלתא איירליינס נפלה לאחר שהחברה הביעה חשש מעליית מחירי הנפט והחברה־האם של סנאפצ'ט דיווחה על קמפיינים רבים שנעצרו

המלחמה בעזה מתעצמת, ובמקביל זולגים גלי ההדף שלה אל הזירה הבינלאומית. בימים האחרונים התריעו כמה חברות ענק בדו"חותיהן הכספיים, בשיחות עם משקיעים ובדיווחים שוטפים אחרים, על ההשפעות של המצב והמתח הגובר במזרח התיכון על עסקיהן.
ההשפעה המיידית היתה על חברות התעופה והתיירות הבינלאומיות, שמרביתן הודיעו עם פרוץ המלחמה על עצירה מוחלטת של פעילותן בישראל. סמנכ"ל הכספים של ענקית התעופה יונייטד איירליינס ציין בדו"חות הכספיים של החברה לרבעון השלישי של השנה כי "הפעילות שלנו בתל אביב הושפעה מהאירועים האחרונים באזור, ואלה משפיעים באופן מהותי על התחזית שלנו. השוק הזה מייצג כ־2% מהקיבולת שלנו". את תחזית הרווח לרבעון הרביעי הורידו בחברה ל־1.8 דולר למניה — פחות מציפיות האנליסטים לפני פרוץ האירועים, שעמדו על יותר מ־2 דולר — אך גם הזהירו כי אם הטיסות לא יחודשו בנובמבר, הרי שתחזית הרווח צפויה לעמוד על 1.5 דולר למניה.
"יש לנו מגוון גיאוגרפי שאין שני לו, עם רשת גדולה בארה"ב ורשת בינלאומית שהיא הגדולה ביותר לטווחים ארוכים, ושתיהן רווחיות", אמר מנכ"ל יונייטד סקוט קירבי, "אף על פי שהמגוון נהדר, הוא מהווה סיכון לתנודתיות בטווח הקצר, כפי שאנו רואים כעת עם הפגיעה החולפת בשוליים ברבעון הרביעי, כתוצאה מהטרגדיה בישראל".
חברת התעופה דלתא, שגם היא ביטלה את כל פעילותה לישראל וממנה, פרסמה תוצאות רבעוניות ותחזיות טובות, אולם למרות זאת נפלה מניית החברה עם פרסומן. זאת משום שהחברה הציגה חששות לגבי עלויות הדלק, בין היתר בשל עליית מחירי הנפט בעולם עם פרוץ המלחמה בעזה. מאז 7 באוקטובר עלה מחיר חבית בכ־5 דולר, וגוברות ההערכות שהמחירים עוד ימשיכו לעלות ככל שהמערכה תתארך. אם מחירי הנפט אכן ימשיכו יעלו, הדבר ישפיע על הכלכלה העולמית. לפי קרן המטבע הבינלאומית, עלייה של 10% במחיר הנפט תאט את הצמיחה העולמית בכ־0.15%, ותקשה על המדינות לרסן את האינפלציה.
המלחמה גם משפיעה על עולם הפרסום. סנאפ, החברה־האם של הרשת החברתית סנאפצ'ט, הודיעה עם תוצאות הרבעון השלישי של השנה ש"בשל אופייה הבלתי צפוי של המלחמה, אנו סבורים שזה יהיה לא זהיר מצדנו לספק תחזיות רשמיות לרבעון הרביעי". בחברה ציינו כי מספר רב של קמפיינים פרסומיים נעצרו מיד עם מתקפת חמאס על ישראל, ואלה מהווים עכשיו מעין "רוח נגדית" להכנסות הצפויות ברבעון הנוכחי.
סמנכ"לית הכספים של ענקית הטכנולוגיה אלפבית רות פורת נשאלה במסגרת שיחת משקיעים אם צפויות למלחמה השפעות על עסקי הפרסום של גוגל, הפרה החולבת של החברה. היא סירבה להתייחס לשאלה, וציינה רק כי "החברה מתמקדת כרגע בסיוע לעובדיה באזור ובוחנת איך מוצרי אלפבית יכולים להועיל ככל האפשר בתקופה כואבת מאוד זו". במטא, החברה־האם של פייסבוק, אינסטגרם ווטסאפ, לא ציינו מדדים רשמיים, אך בשיחה עם משקיעים נאמר כי הם מזהים התאמה מסוימת בין ההאטה בהוצאות הפרסום ברבעון הרביעי להתפתחות המלחמה. "אנחנו ממשיכים לעקוב אחר זה", אמרה סמנכ"לית הכספים סוזן לי. "שיקפנו את המגמות האחרונות ואת תגובת המפרסמים שראינו בתחזית שלנו לרבעון הרביעי — אשר לדעתנו משקפת את חוסר הוודאות והתנודתיות הגדולים יותר בנוף שלפנינו".