שרשרת האספקה העולמית משובשת ורשתות המזון המהיר נאלצות לשנות תפריטים
שרשרת האספקה העולמית משובשת ורשתות המזון המהיר נאלצות לשנות תפריטים
מערך ספינות המשא כורע תחת עומסי המגפה שגרמה לסגירת מתקנים והפחתת כוח אדם במחסנים. התוצאה: רשתות מזון נמצאות מול מחסור חמור במוצרי יסוד. גם ענף הבנייה במצוקה שגורמת לעלייה במחירי הדיור
"בארה"ב מדובר בתה ירוק קר. בדרום קוריאה בטוגנים". כך נפתחת כתבה של רויטרס שעניינה אינו אוכל, גם לא טעמים או אופנות מתחלפות אלא שרשראות האספקה המשובשות שגם משבשות סדרי עולם שונים ומשונים.
לפחות תשע רשתות מזון מהיר וחברות הסעדה שנסקרו על ידי סוכנות הידיעות דיווחו כי סניפיהן נאלצים להתמודד עם רשימות משתנות של מרכיבים ומוצרי יסוד בגלל המחסור שנוצר בשרשראות האספקה. רשימת הפריטים שהופכת לנדירה כוללת נקניקיות, כנפי עוף ושמן, אבל גם פריטים שאינם מזון ונדרשים לפעילות הרשתות, כמו למשל אריזות מפלסטיק, זכוכית ושקיות נייר.
בחודש שעבר הודיעה רשת המזון המהיר מספר 1 בדרום קוריאה, לוטריה, כי המסעדות שלה יחליפו את הצ'יפס הפופולרי של הרשת במקלוני גבינה, לאחר שמחסור במכולות, עיכובים במשלוחים הימיים ומבצעים לבדיקת מוצרים, שעליהם הוכרז לנוכח מגפת הקורונה פגעו באספקה הסדירה. לוטריה היא רק דוגמא אחת כמובן: זכיין של ונדי'ס בדרום ארה"ב התלונן כי קיבל רק מחצית מהחסה שהזמין, בעוד שבסניף של סאבוויי בניו יורק נאלצו להוציא מהתפריט את צלי הבקר והעוף הצלוי. אפילו הקטשופ והחרדל אזלו מהסניף. סניפים של קנטאקי פרייד צ'יקן מצאו את עצמם ללא אריזות נייר ובסניפים של סטארבקס בניו יורק דווח על מחסור שנמשך מזה חודשים בתה ירוק קר, סירופ קינמון וכן מילויי תרד, פטה וחלבון ביצה. המצב הגיע לידי כך שהרשת מסרה בהודעה כי היא קוראת לקהל לקוחותיה לבדוק באפליקציה שלה את זמינות המוצרים הנמכרים בה.
פתרון לא נראה באופק
הבעיה אינה בדרך כלל מחסור במוצר עצמו אלא במערך ספינות המשא, הרכבות והמשאיות הכורע תחת העומסים המתמשכים בעקבות המגפה שגם גרמה לסגירת מתקנים ולהפחתת כוח העבודה במחסנים, במפעלים ובחוות החקלאיות. במקביל, ההתקדמות של מבצעי החיסונים בעולם והשיבה לנורמליות חלקית האיצה את הביקושים במסעדות ובאתרי הבילוי ואיתם גם את המחסור שבו מוצאים את עצמם יצרני המזון והספקים. אלה מעידים כי הם מאבדים לקוחות שמחפשים לעצמם פתרונות במקומות אחרים, ובינתיים אומרים מומחים, פתרון אינו נראה באופק הקרוב. ודאי לא במהלך השנה הנוכחית וייתכן שגם לא בשנה הבאה.
בבריטניה, נוספו לפגעי המגפה גם נזקי הברקזיט שגרמו לפגיעה באספקת פירות, ירקות ואוכל מוכן. עזיבת כח העבודה הזר יצר ואקום של אלפי משרות לא מאוישות בשרשראות האספקה, ואקום שהורגש היטב עם ביטולן ההדרגתי של מגבלות הקורונה ופתיחתם המחודשת של המסעדות ומקומות הבילוי.
בגרמניה מדווח ערוץ "דויטשה וולה" על שיבושים חמורים באספקה ועל מצוקה של הצרכנים שמתקשים למצוא מוצרים שונים החל מאופניים ועד לחומרים שבלעדיהם הם אינם יכולים לשפץ את בתיהם. כתבי הערוץ שביקרו בשבוע שעבר באחד מסניפי דקתלון בקלן דיווחו על מתלי אופניים ריקים - עדות אחת בלבד למצוקת הקמעונאים המתקשים לחדש את המלאים. איש מכירות במקום דיווח כי המצב הזה נמשך מתחילת המגפה וכי אינו צפוי להשתנות בקרוב. חנויות בכל רחבי המדינה מדווחות על קשיים במציאת אופניים וחלפים על רקע ביקוש עז לניידות אישית במהלך המגפה.
עוד מדווח הערוץ על שיבושים באספקה שפוגעים בענפי הבנייה והייצור שמשוועים לחומרי גלם בסיסיים כמו עץ, פלדה וחומרי בידוד. גם המחסור באלה מיוחס להתאוששות החזקה בביקוש הצרכנים, במיוחד בארה"ב, בעקבות ההקלות במגבלות הקורונה ובלחצים של חברות מערביות למלא את החוסרים שלהם. כל זה הוביל למחסור עולמי במכולות ברחבי העולם שהחריף בעקבות חסימת תעלות סואץ במרץ ויצירת צווארי בקבוק בנמלים מרכזיים בעולם. מחירי הבנייה בגרמניה עלו בחודש מאי ב־6.4% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה ־ העלייה הגבוהה ביותר בחודש זה מאז מאי 2007, כך דיווח משרד הסטטיסטיקה הפדרלי. ביוני דיווחו 95.2% מחברות הבנייה הגרמניות שנסקרו על ידי מכון ifo, כי מחירי הרכישה של חומרי בניין עלו בשלושת החודשים הקודמים. אלה גררו עלייה במחירי הדירות. על פי הפורטל המקוון Immoscout24, מחיריהם של בתים טרומיים עלו ב־14% בשלושת החודשים שקדמו למאי.
מחסור גם בחיתולים
מגזין "פורבס" המציא רשימת מוצרים נוספים שנפגעו מבעיות שרשראות האספקה: בתחום השבבים, למשל, מחסור עולמי של מוליכים למחצה מאט את ייצור תעשיית הרכב, הסמארטפונים ומגזרים התלויים בהם. המחסור הגיע לממדים עצומים כשאנשים נאלצו להסתגר בבתים, לעבוד מרחוק ולהסתמך על מוצרי אלקטרוניקה ביתיים. עוד מדווח "פורבס" כי מחירי העץ הטחון המשמש לייצור מוצרי נייר כמו נייר טואלט עלו באופן דרמטי ועקב כך עלו מחירי נייר הטואלט ביותר מ־15% בין מאי 2020 למאי השנה. ובתחום החיתולים, שתי היצרניות הגדולות, פרוקטר אנד גמבל (פמפרס ולובס) וקימברלי קלארק (האגיס), הודיעו השנה על העלאת מחירים של כ־10%.