ההסלמה בים האדום: האיחוד האירופי שולח אוניות קרב להיאבק באיום החות'י
ההסלמה בים האדום: האיחוד האירופי שולח אוניות קרב להיאבק באיום החות'י
הכוח יכלול ארבע אוניות קרב מצרפת, גרמניה, איטליה ובלגיה. בניגוד לכוח הרב־לאומי בראשות ארה"ב, האירופאים יימנעו מתקיפות יזומות ויתמקדו בהגנה. מתקפות החות'ים הובילו לירידה של 90% בהיקף אוניות המכולה העוברות בים האדום
האיחוד האירופי הודיע כי הוא מתכוון לשלוח "כוח משימה הגנתי" במטרה לפתוח מחדש ולאבטח את נתיבי השיט בים האדום ובמפרץ הפרסי, וזאת בעקבות מתקפות המיליציות החות'יות מתימן על אוניות סוחר ששטות לכיוון תעלת סואץ והים התיכון.
כוח המשימה שנקרא "Aspides" (מגן ביוונית) יכלול, בין היתר, ארבע אוניות קרב (פריגטות) עם יכולות אוויריות שיגיעו מחילות הים של צרפת, גרמניה, איטליה ובלגיה. באיחוד האירופי מצפים שמדינות נוספות יצטרפו למהלך ויעבו את כוח המשימה ומספר האוניות. מפקדי המשימה יגיעו מצבאות יוון, איטליה וצרפת, והמפקדה של הכוח תמוקם בעיר לריסה שביוון. נכון לעכשיו, הכוח האירופי נשלח לתקופה של שנה, ותקציב המשימה עומד על 8 מיליון יורו.
הכוח האירופי מבקש לייחד את עצמו מהכוח הרב־לאומי בראשות ארה"ב שפועל באזור מחודש דצמבר, כאשר הדגש של המשימה יהיה הגנתי ולא התקפי. נטען כי הכוח יימנע מלבצע תקיפות מקדימות על החות'ים באדמת תימן. לפי הודעת האיחוד האירופי, לכוח המשימה יהיה מנדט להגן על ציי סחר מפני מתקפות, ללוות אותם ולשתף פעולה עם כוחות בינלאומיים נוספים שפועלים לאבטח את ציר הסחר. בניגוד לכוח האירופי, הכוח הרב־לאומי שמובילה ארה"ב וכולל מדינות נוספות כמו בריטניה, אוסטרליה, קנדה, בחריין ומדינות איחוד אירופי דוגמת הולנד, נורבגיה וצרפת (שנמצאת בשני הכוחות) ביצע גם מתקפות על שטח תימן.
מאז 7 באוקטובר ותחילת מלחמת "חרבות ברזל" בין חמאס לישראל, החלו המיליציות החות'יות בתימן, שנתמכות על ידי איראן, לתקוף אוניות שעוברות דרך מיצר באב־אל־מנדב בים האדום (וזאת במקביל לתקיפות של טילים וכטב"מים של החות'ים שכוונו על אילת). במקור החות'ים טענו כי הם תוקפים רק אוניות שיש להן קשר עם ישראל, אך עם הזמן הותקפו אוניות סחר שאין להן קשר לישראל כלל.
ב־10 בינואר אימצה מועצת הביטחון של האו"ם החלטה ש"מגנה בתוקף" את מתקפות החות'ים על אוניות סחר. שלשום בוצעה מתקפה על אונייה בריטית שטבעה בעקבות המתקפה, וזאת הוגדרה כמתקפה הקשה ביותר של החות'ים על אוניית סוחר כלשהי מאז החלו התקיפות. באותו יום בוצעו עוד שתי תקיפות על אוניות נוספות.
כתוצאה ממתקפות החות'ים, הסחר בים האדום ובתעלת סואץ צומצם משמעותית. עד פרוץ הלחימה, בין 10% ל־12% מהסחר העולמי עברו דרך מיצר באב אל־מנדב ותעלת סואץ. לפי ועידת האו"ם לסחר ופיתוח, מספר האוניות שעברו בתעלת סואץ צנח ב־39% מתחילת דצמבר. ההערכה היא ש־90% מאוניות המכולות שעברו לפני כן בים האדום הפסיקו לשוט דרכו וכעת הן מקיפות את כל יבשת אפריקה כדי להיכנס אל הים התיכון, מה שמאריך את זמן השיט בכ־10 ימים ויותר משילש את מחירי השינוע ממזרח אסיה לים התיכון, ממחיר שנע בין 1,300 ל־1,500 דולר למחיר של יותר מ־5,000 דולר.
לעומת זאת, אוניות מטען כללי ממשיכות לשוט בנתיב, והתנועה שלהן בו קטנה רק בחצי. הסיבה להבדל בין שני סוגי האוניות היא שאוניות מכולה לרוב שטות במסלול קבוע וחזרתי, ואילו אוניות מטען כללי נעות בין נמל לנמל לפי הזמנות ספציפיות והמסלול שלהן גמיש.
למתקפות החות'ים, כמו גם למלחמה בעזה, יש גם השפעה מקומית, ואלו פגעו ביבוא הישראלי ובאופן משמעותי בפעילות נמלי אילת ואשדוד. בחודש ינואר האחרון לא נפרקו רכבים כלל באילת ובאשדוד ובמקום זאת כל יבוא כלי הרכב הישראלי הגיע לנמל חיפה ש"הרוויח" מהמצב: בנמל חיפה נפרקו בינואר 12,483 כלי רכב – וזאת לעומת 6,519 כלי רכב שנפרקו בנמל חיפה בכל הרבעון הראשון של 2022.