סגור
קניון אמריקן דרים ב ניו ג'רזי
קניון אמריקן דרים בניו ג'רזי, ביום שישי. עלייה ברכישות בקניונים (צילום: גטי אימג'ס)

אווירת מיתון: אמזון כבר לא בצמרת חיפושי המבצעים

ההוצאות על קניות בעונת החגים בארה"ב צפויות לעלות בכ־6% לעומת 2021, אך בשיקלול האינפלציה מדובר בירידה. בלאק פריידיי, יריית הפתיחה לעונה, הזניק את וולמארט לצמרת החיפושים אחר הנחות

עונת קניות החגים בארה"ב נפתחה בסוף השבוע האחרון עם תחזיות לעלייה מתונה בהכנסות, זאת בצל האינפלציה המאמירה וסכנת המיתון. במקביל, סקרים מנבאים עונה טובה לקניונים בזכות דעיכת מגפת הקורונה, שהרחיקה לקוחות בשנתיים החולפות.
קניות בחנויות פיזיות נחשבות השנה לדרך הטובה ביותר לנצל מבצעים, לאחר שקמעונאים חתכו מחירים כדי לפנות מלאים עודפים. בה בעת, ברוח הזמנים, צרכנים דיווחו כי בכוונתם לערוך קניות מחושבות היטב ולא לרכוש פריטים בגחמה. "חיכינו להנחות", סיפר לסוכנות רויטרס לקוח בחנות של בסט ביי בלוס אנג'לס, שחסך 500 דולר על מסך 85 אינטש של סמסונג.
הקמעונאים נלחמים על ארנקי הצרכנים בעונת קניות הצפויה להיות אטית יותר לעומת שנים עברו. לפי נתוני פדרציית הסחר האמריקאית, ההוצאות על קניות החגים בנובמבר ובדצמבר צפויות לעלות בין 6% ל־8% לעומת השנה שעברה — כאשר בשיקלול האינפלציה מדובר למעשה בירידה לעומת 2021. לפי נתוני אדובי אנליטיקס, הקניות המקוונות בחודשיים הללו צפויות לצמוח ב־2.5% בלבד ל־209.7 מיליארד דולר, בהשוואה לעלייה חדה של 8.6% בשנה שעברה.
ואכן, ביריית הפתיחה לעונת הקניות, החסכנות נתנה את הטון. נכון ליום שישי בבוקר, קמעונאית הענק וולמארט, המועדפת על צרכנים המחפשים מחירים נוחים, ניצבה בצמרת החיפושים אחר מבצעי בלאק פריידיי - כך לפי נתוני חברת טכנולוגיית הפרסום Captify, המנטרת למעלה ממיליארד חיפושים ביום מאתרים ברחבי העולם. החיפושים אחרי הנחות בוולמארט זינקו ב־386% לעומת 2021 ועקפו את היריבה אמזון, אשר בשנה שעברה הגיעה לצמרת סקר Captifiy של הקמעונאים עם מספר החיפושים הגדול ביותר. השנה, ענקית הטכנולוגיה הגיעה רק למקום הרביעי, אחרי רשתות טרגט וקוה'לס, בהתאמה.
לפי נתוני פדרציית הקמעונאים האמריקאית, כ־166 מיליון אמריקאים, 8 מיליון יותר לעומת 2021, תיכננו לערוך קניות לחגים בסוף השבוע של חג ההודיה שיינעל ביום שני עם מבצעי סייבר מאנדיי. בקניון אמריקן דרים בניו ג'רזי לא השתרכו אמנם תורים מחוץ לחנויות ביום חמישי האחרון, אך מי שהגיעו לקניון הענק דיווחו על שביעות רצון מהמבצעים, לעומת ספקנות שהביעו צרכנים שנסקרו לקראת עונת הקניות. "יש המון מבצעים שלא פורסמו. חלק מהחנויות פשוט גילחו 50% מהמחירים", סיפרה כריסטין צ'אבז לרויטרס. "התלבטתי אם להגיע, אבל הופתעתי לטובה", ציינה.
לפי סקר של ICSC, ארגון המייצג מרכזי קניות ושאר פלטפורמות פיזיות, בכוונת הצרכנים להוציא 10% יותר בעונת החגים הנוכחית לעומת 2021, כאשר 89% צפויים לערוך את הקניות בין חג ההודיה לסייבר מאנדיי. סקר אחר מצא כי כ־75% מהצרכנים מתכננים להגיע למרכז קניות כלשהו בחמשת ימי הקניות שהחלו ביום חמישי שעבר, מתוכם, 59% יערכו קניות. בילויים מתוכננים אחרים כוללים ביקור במסעדה (48%) ובקולנוע (29%) או השתתפות באירועי חג מיוחדים (21%).
לפי סקר בלאק פריידיי וסייבר מאנדיי של דלויט, במכירות סוף השבוע יוציאו צרכנים 12% יותר לעומת 2021. דלויט גם מצאו כי הדורות הצעירים צפויים לייצג את עיקר הרכישות, עם 86% מבני דור ה־Z שדיווחו על תוכניות לנצל את המבצעים, ו־89% מהמילניאלס.
המכירות המקוונות בבלאק פריידיי צפויות להגיע לסכום של 9־9.2 מיליארד דולר — כך לפי דו"ח של אדובי אנליטיקס — עלייה צנועה של כ־1% לעומת השנה שעברה, בזכות התחזקות הקניונים. לאדובי, המנטרת עסקאות בפלטפורמות מקוונות, גישה לנתוני רכישות ב־85% מ־100 הקמעונאיות המובילות בארה"ב.
בינתיים, סימנים מוקדמים העידו כי ייתכן והעונה תהיה קודרת פחות מהתחזיות, לאחר שהקניות המקוונות טיפסו בחג ההודיה ב־2.9% לעומת השנה שעברה ל־5.29 מיליארד דולר, לעומת קניות יומיות של כ־3 מיליארד דולר ביום רגיל. לפי סקרי אדובי, צרכנים רכשו מוצרי אפל, כמו שעונים ואיירפודס, רמקולים חכמים וטלוויזות, מכונות אספרסו וקונסולות גיימינג. הצעצועים הפופולריים כללו בובות Funko, האצ'ימלס ובובות סקווישמלו.
לעומת ארה"ב, הצרכנים באירופה מתכננים להוציא פחות בעונת המבצעים, זאת בצל האינפלציה — כך לפי מחקר של בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG). בבריטניה, שם האינפלציה זינקה ל־11.1%, הירידה צפויה להיות החדה ביותר, עם 18%, לעומת 15% בצרפת וגרמניה, ו־13% בספרד.