סגור
דוכן של אסתי לאודר בכלבו ב שנגחאי
דוכן של אסתי לאודר בכלבו בשנגחאי. "התנאים במערכת הסינית מאתגרים" (צילום: Qilai Shen/Bloomberg)

סין נגד העולם
הקוסמטיקה הסינית מכווצת את הענקיות הגלובליות

הצרכנים הסינים חוסכים ומעדיפים לוותר על אסתי לאודר, לוריאל וספורה לטובת מותגים סיניים זולים יותר ומוצרים בעליבאבא. אנליסט: "המותגים הגדולים יצטרכו להתרגל לנורמה חדשה של צמיחה חד־ספרתית" 

ההאטה הכלכלית בסין באה לידי ביטוי גם בירידה בצריכה הפרטית, עד כדי כך שחברות הקוסמטיקה הגדולות בעולם פרסמו בחודשים האחרונים תחזיות הכנסות מאכזבות והזהירו מפגיעה בשורת הרווח. מדובר במגמה שהחלה בעקבות ההתאוששות המקרטעת של סין ממשבר הקורונה.
לוריאל, חברת הקוסמטיקה הגדולה בעולם, חשפה בחודש שעבר כי המכירות של שפתונים ומוצרי טיפוח בסין נפלו ברבעון השני. הירידות המתמשכות במכירות הובילו לירידה של 2.4% בהכנסות בצפון אסיה ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד. "התנאים התפעוליים במערכת הסינית נותרו מאתגרים", מסרה החברה.
התוצאות תאמו תחזית שפרסם המנכ"ל ניקולס הירונימוס בחודש יוני, בה העריך כי החולשות בסין יובילו להאטה נוספת בצמיחה של שוק הקוסמטיקה העולמי.
ההאטה בצריכה הפרטית בסין מובילה גם לפיטורים. כך, ברשת הקוסמטיקה ספורה שבבעלות ענקית היוקרה LVMH הודיעו על קיצוץ כ־3% מכלל כוח האדם במדינה המונה 4,000 עובדים. מלבד ההאטה בצריכה, החברה מתמודדת עם תחרות קשה מול המותגים המקומיים ומול אתרי מסחר מקוון כמו עליבאבא המציעים מוצרי קוסמטיקה זולים. בהודעה שפרסמה ספורה היא ציינה כי הקיצוצים נובעים מהתחרות הצפופה בשוק הסיני ומהעובדה שהלקוחות מצמצמים רכישות.
בדומה ללוריאל, גם המתחרה הקטנה יותר אסתי לאודר מזהירה מזה מספר רבעונים מהשפעות ההאטה בסין. מאז שלהי 2022 הורידה קבוצת הקוסמטיקה את תחזית המכירות שלה לפחות חמש פעמים, האחרונה בחודש שעבר, וזאת לטענתה בשל החולשה בשוק הקוסמטיקה הסיני.
עוד בנובמבר שעבר הורידו באסתי לאודר את תחזית הרווח למניה לשנה הפיסקאלית ביותר מ־35%, על רקע "האטה בצמיחה בסגמנט הקוסמטיקה היוקרתי בשדות התעופה באסיה ובמכירות בסין". בעקבות ההודעה נפלה מניית החברה בכמעט 19%, הירידה היומית החדה ביותר מאז הונפקה ב־1995. מתחילת השנה איבדה המניה קרוב לשליש משוויה.
במותג הקוסמטיקה היפני שיסיידו המצב בסין השפיע מעבר לתחזיות, והחברה דיווחה בתחילת אוגוסט על הפסד במחצית הראשונה על רקע החולשה בסין ובעיות ייצור בארצות הברית. לאחר הדיווח נפלה מניית החברה בשיעור הגבוה ביותר מזה קרוב ל־37 שנים והמסחר בה הופסק באופן זמני. בשיסיידו דיווחו על הפסד תפעולי של 2.7 מיליארד ין (18.4 מיליארד דולר) עבור ינואר-יולי, לעומת רווח של 13.6 מיליארד ין בתקופה המקבילה אשתקד. סין נחשבת לשוק החשוב ביותר של החברה אחרי יפן.
המגמה צפויה להימשך. לפי דו"ח של יורומוניטור, שוק הקוסמטיקה הסיני ככל הנראה לא ישתפר לפני 2025. גרגורי גרנדשאמפ, מייסד חברת ניהול המותגים נקסט ביוטי אמר לרויטרס, כי להערכתו מותגי הקוסמטיקה הגדולים צריכים להתרגל לנורמה החדשה של צמיחה חד־ספרתית בלבד. "קבוצות כמו לוריאל צריכות להפנים שעדיף לוותר על שאיפות לצמיחה מטאורית ולפעול בשוק רציונלי יותר", סיכם.