ניתוחמאוטובוסים ועד צנרת מים: ארצות הברית תתאים תשתיות לפגעי האקלים
ניתוח
מאוטובוסים ועד צנרת מים: ארצות הברית תתאים תשתיות לפגעי האקלים
בית הנבחרים אישר את תוכניתו של הנשיא ביידן לשדרוג תשתיות והתאמתן לעידן ההתחממות הגלובלית. גם אם בגרסה קטנה מההצעה המקורית, התוכנית תאפשר להתגבר על כשלים בשרשראות האספקה בזכות חידוש נמלים, כבישים וגשרים
בגרסה מכווצת במחצית לעומת התוכנית המקורית שנחשפה בחודש מרץ, אך בעיתוי דרמטי, בית הנבחרים האמריקאי אישר אמש תוכנית תשתיות בהיקף של 1.2 טריליון דולר שעומדת בבסיס סדר יומו הכלכלי של הנשיא ג'ו ביידן.
התזמון לא יכול היה להיות מדויק יותר. וושינגטון מנסה זה שנים להעביר חוק שיאפשר שדרוג של תשתיות קריטיות, שהתבלו בקצב מהיר יותר בשל ההתחממות הגלובלית ותנאי אקלים קיצוניים. בחודשים של דיונים שקדמו לאישור בסוף השבוע האחרון, הבית הלבן חזר והדגיש כי ההשקעות החדשות יסייעו בשינוע יעיל יותר של סחורות ברחבי ארה"ב ובכך יאפשרו להתגבר על כשלים בשרשראות אספקה, שהביאו לעליות מחירים עבור הצרכנים.
אישור תוכנית התשתיות הגיע במקביל לפרסום נתונים מעודדים על שוק התעסוקה האמריקאי, לפיהם נוספו 531 אלף משרות למשק בחודש שעבר, גבוה מהתחזיות שעמדו על 450 אלף. שיעור האבטלה ירד ל־4.6%, הנמוך ביותר מאז החלה ההתאוששות הכלכלית במאי 2020, כאשר עיקר המשרות נוספו במגזרי האירוח והפנאי, הייצור, התחבורה והמחסנים.
בעקבות אישור תוכנית התשתיות, 550 מיליארד דולר בהשקעות חדשות יזרמו בחמש השנים הבאות לשיפור גשרים וכבישים ומערכות מים ואנרגיה. מומחים ציינו כי אלה נחוצות בדחיפות על מנת לחזק את בטיחות מערך התעבורה כמו גם לייעל הובלה של סחורות ומוצרים. מוקדם יותר השנה, מערך התשתיות האמריקאי קיבל את הציון "חלש" מאגודת המהנדסים.
במסגרת התוכנית, כ־45 אלף גשרים ברחבי ארה"ב ישודרגו בהשקעה של 40 מיליארד דולר, המקיפה ביותר מאז החלה בניית מערך הכבישים המהירים בשנות ה־50. סכום דומה יועבר לשדרוג כבישים ראשיים, שכ־20% מהם נמצאים במצב תחזוקתי רעוע. התיקונים והשיפורים יתחשבו בדרישות החדשות שמציבים תנאי האקלים המדרדרים, ובכלל זה עמידות רבה יותר בפגעי מזג אוויר ובטיחות מוגברת להולכי רגל ורוכבי אופניים. במסגרת זו, התוכנית כוללת הקצאה של 11 מיליארד דולר למלחמה בתאונות הדרכים, כולל שיפור מערכי התובלה של משאיות.
פקקי תחזוקה ייפתחו
התחבורה הציבורית תשודרג בהשקעה של 39 מיליארד דולר, כמחצית גובה ההצעה המקורית. המשאבים יוקדשו לתיקון ולשיפור תשתיות קיימות, הנגשת תחנות רכבת ואוטובוס לקשישים ובעלי מוגבלויות, חיבור קהילות חדשות לתחבורה ציבורית ומודרניזציה של ציי רכבות ואוטובוסים. זו תכלול החלפה של אלפי כלי תעבורה בדגמים שאינם מזהמים — כך לפי הבית הלבן.
השקעה של 66 מיליארד דולר תוזרם למערך רכבות הנוסעים והמשא. בין השאר יאפשרו הכספים הללו פעולות תחזוקה שהתעכבו בקווי הרכבת של אמטראק וחיבור שירות הרכבות לאזורים מנותקים. אף כי מדובר בהשקעה קטנה מה־80 מיליארד דולר שייעד לכך ביידן — בהיותו לקוח נאמן של אמטראק בעשרות השנים שבהן התנייד מביתו בדלאוור לוושינגטון — מדובר בהשקעה הפדרלית הגדולה ביותר במערך הרכבות מאז הוקמה אמטראק לפני 50 שנה.
תחום נוסף שצפוי עתה לשדרוג הוא תשתית הפס הרחב, אליה יוזרמו 65 מיליארד דולר, כמחצית מההצעה המקורית. מלבד חיבור יותר ויותר בתים לאינטרנט מהיר, המטרה היא להוזיל את מחירי השירות באמצעות חיוב חברות המקבלות מימון פדרלי, להציע חבילות מוזלות. בהתאם, לפי דיווחי הבית הלבן, חוק התשתיות ייצר תוכנית פדרלית קבועה שתאפשר גישה לאינטרנט עבור משקי בית מעוטי יכולת.
פקקי תחזוקה צפויים להיפתח כעת גם בנמלי התעופה והים ברחבי ארה"ב, זאת נוסף להפחתת פליטות מזהמות בנמלים באמצעות קידום טכנולוגיות ירוקות. סכום של 7.5 מיליארד דולר יוקצה להחלפת מעבורות ואוטובוסי בית ספר מזהמים, בדגמים חשמליים. החשיבה האקלימית תתבטא גם בהקצאת 65 מיליארד דולר לטובת החלפת תשתיות החשמל הקיימות בירוקות. תשתיות המים המיושנות, שחלקן עדיין עשויות עופרת, יותאמו לפגעי העידן החדש באמצעות מערכי הגנה מפני אירועים של בצורת, שיטפונות וגם מתקפות סייבר.
הציבור מודאג מהכלכלה
הקושי להעביר את התוכנית נבע בין השאר מהגדרת מקורות המימון. אף כי הדמוקרטים טענו כי התוכנית תממן את עצמה ללא צורך בהעלאת מסים, ועדת התקציבים של הקונגרס (CBO) חישבה כי חוק התשתיות החדש יוסיף 256 מיליארד דולר לגירעון בעשור הקרוב. בה בעת, ה־CBO מציינת גם מקורות מימון אחרים. כך, למשל, עשרות מיליארדי דולרים יתפנו בעקבות הפסקתם המוקדמת של מענקי אבטלה מיוחדים שהושתו בעקבות המגפה. מהלך שהוכיח את עצמו, בהינתן תוספת המשרות הגדולה מהצפוי. כמו כן, צפוי הידוק הרגולציה על גביית מסים מרווחי מטבעות קריפטוגרפיים.
ביידן חזר והדגיש כי החוק לא יביא להעלאת מסים עבור משתכרי פחות מ־400 אלף דולר בשנה. מאידך, בעקבות התנגדות עזה מצד הרפובליקנים, הצעתו להעלות מסי תאגידים למימון ההשקעות בתשתיות נשארה בחוץ, והחוק יובא לחתימתו בלעדיה.
אישור התוכנית מגיע ברקע ירידה בשיעורי התמיכה בביידן. לפי סקרים אחרונים של רויטרס־איפסוס, התמיכה בנשיא האמריקאי עומדת על כ־48% לעומת שיא של 59% בחודש מרץ. המשיבים לסקר ציינו את הכלכלה כדאגתם המרכזית. קבוצת לוביסטים למען מועמדים דמוקרטים, Priorities USA, הזהירה בשבוע שעבר כי "ציבור הבוחרים מתוסכל, ספקן ועייף מהמגפה, מהקשיים הכלכליים, סגירת בתי ספר, עליות מחירים, קיפאון השכר, ותרופות וטיפולי בריאות יקרים".