סגור
financial times
ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני מעודדת את נבחרת הג'ודו האיטלקית באולימפיאדה
ראשת ממשלת איטליה ג'ורג'יה מלוני מעודדת את נבחרת הג'ודו האיטלקית באולימפיאדה (צילום: Jack GUEZ / AFP)

FT
איטליה מצמצמת את הטבת המס על הכנסות עשירים זרים

הממשלה הציגה תמריץ מס ב־2016 המיועד לזרים ולתושבים חוזרים. כעת, לאחר שיוקר המחיה האמיר בגלל נהירת האולטרה־עשירים, המדינה תכפיל את המס השנתי. אנליסט: "בעלי הון עדיין ימצאו את ההטבה מעניינת" 

איטליה הכפילה את המס השטוח המושת על הכנסות זרות של תושבים חדשים, מכה לאיטלקים גולים בעלי הון שקיוו לחמוק מהמסים הגבוהים יותר הקיימים במקומות אחרים באירופה.
הקבינט של ראשת הממשלה ג'ורג'יה מלוני אישר השבוע את העלאת המס השנתי על הכנסות שנצברות מחוץ לאיטליה, ל־200 אלף יורו. הטבת המס הנוכחית, העומדת על 100 אלף יורו בשנה, פופולרית מאוד בקרב העשירים אבל שנויה במחלוקת בקרב הציבור האיטלקי, במיוחד בבירת העסקים מילאנו. נהירה של אולטרה־עשירים לעיר בעת האחרונה הביאה, לפי הטענה, לזינוק במחירי הנדל"ן ועלויות מחיה נוספות.
שר האוצר ג'נקרלו ג'ורג'טי, שהגדיר השבוע את המס כ"מס שטוח לכאורה למיליארדרים", אמר במסיבת עיתונאים כי המס הגבוה יותר נקבע ברמה שתיחשב עדיין "מעניינת" עבור זרים בעלי הון. מאוחר יותר הבהיר בשיחה עם "פייננשל טיימס", כי המס החדש יחול רק על בעלי מעמד תושב מס מכאן ואילך, ולא על מי שכבר נמצאים באיטליה.
רומא ביקשה להימנע גם ממרוץ לתחתית מול מדינות אחרות בניסיון לפתות פרטים וחברות להגיע למדינה באמצעות הקלות מס. "אם התחרות הזו תתחיל, מדינות כמו איטליה, שמרחב התמרון הפיסקאלי שלהן מוגבל מאוד, בסופו של דבר יפסידו מכך", ציין שר האוצר.
מלוני הגנה על ההחלטה ברשתות החברתיות ואמרה כי הממשלה "סברה שזה נכון להכפיל את היקף המס" המושת על עשירים, משום שהיא מעוניינת "למתן כלי שנראה נדיב מאוד".
איטליה רשמה גירעון תקציבי בגובה 7.4% מהתמ"ג בשנה שעברה, יותר מפי שניים מגבלת ה־3% שקבע האיחוד האירופי.
המדינה הפכה יעד פופולרי לעשירי עולם בזכות תמריץ מס נדיב שהוצג ב־2016 בניסיון למנוע בריחת מוחות לטווח הארוך. המס השטוח הושק לאחר שהחלטת הברקזיט גרמה לאירופים רבים שהתגוררו בבריטניה לחזור הביתה. הוא מאפשר לתושבים זרים חדשים המגיעים לאיטליה, או לחילופין לאיטלקים החוזרים הביתה לאחר שהות בת תשע שנים לפחות במדינה אחרת, לשלם מס שטוח על כל הכנסה זרה או נכס שבבעלותם למשך 15 שנה. עד כה התוכנית משכה לפחות 2,730 מולטי־מיליונרים שהפכו את איטליה לביתם.
"אין ספק שזה יצמצם את מספר האנשים המעוניינים להגיע לאיטליה", ציין טים סטובולד, שותף בחברת ראיית החשבון מור־קינגסטון־סמית, אף כי להערכתו בעלי הון של למעלה מ־7 מיליון ליש"ט עדיין ימצאו את תוכנית המס הזו "מעניינת".
הקלות המס ספגו ביקורת מצד איטלקים רבים, במיוחד במילאנו, שם זרם של עשירים הביא, לפי הטענה, לזינוק של 43% במחירי הנדל"ן בחמש השנים האחרונות ולעלייה של כמעט 20% בדמי השכירות בין מרץ 2022 למרץ 2024.


משקיעים רבים ציפו כי הנהירה של בעלי ממון לאיטליה תימשך בעקבות התוכניות של ממשלת הלייבור החדשה בבריטניה לבטל את הקלת המס השנויה במחלוקת שאיפשרה לעשירים זרים להימנע מתשלום מס על הכנסותיהם מחוץ לממלכה. חברת ההשקעות הפרטית הילס קפיטל שבסיסה בלונדון, דיווחה בחודש שעבר כי היא נערכת להשקת מועדון חברים במילאנו בסתיו הקרוב, האחרון בסדרה של אתרים יוקרתיים שייפתחו בעיר.
יעדים אחרים באירופה ובמזרח התיכון פופולריים עדיין בקרב גולים עשירים, בהם דובאי, שאינה משיתה מס אישי, ושוויץ, שמפעילה תוכנית המאפשרת לעשירים לתאם עם הרשויות המקומיות את גובה המס שישלמו. ביוון תושבים גולים יכולים ליהנות ממס שנתי שטוח בגובה 100 אלף יורו לתקופה של עד 15 שנים. לשם כך עליהם היה לחיות מחוץ ליוון במשך שבע מתוך שמונה השנים האחרונות ולהשקיע מינימום של 500 אלף יורו בנדל"ן, באג"ח או במניות יווניים.
לפי מנהלי השקעות, המהלך האיטלקי מדגיש את הסיכונים הטמונים במעבר למדינה בהתבסס על סוכריות פיסקאליות, שכן אלה עשויות להשתנות במהירות, לפי הלך הרוח הפוליטי.
צרפת היא דוגמה טובה לכך. לאחר שעמנואל מקרון נבחר לנשיא לפני שבע שנים, אזרחים צרפתים חזרו הביתה ועסקים בינלאומיים הרחיבו את פעילותם בזכות הטבות מס ידידותיות שהציג. אך ברקע ההיערכות עתה להעלאות מס אפשריות וצפי לתקופה ממושכת של מבוי סתום פוליטי בעקבות בחירות הבזק ביוני, רבים מהססים עתה כיצד לפעול.
משקיע צרפתי שנמצא בהליך של מעבר מלונדון למילאנו כדי לנצל את הטבת המס, אמר כי אף על פי שהוא לא ישנה בשלב זה את התוכניות, "זה הופך יקר יותר" והולך לכיוונים מדאיגים. "יש כאן איתות לכך שהמשטר לא יציב, ואני חושב שזה נורא", ציין. "זה גורם לך לחשוב. 100 אלף יורו, ואז 200 אלף יורו ואחר כך 400 אלף יורו?".
כתבו: איימי קזמין, אמה אגיימנג והארייט אגניו