סגור
מפעל של מרצדס בנץ ב גרמניה
מפעל של מרצדס בנץ בגרמניה. פחות מכוניות נמכרות לסין (צילום:: רויטרס)

המהפך של גרמניה: ארה"ב הופכת לשותפת הסחר הגדולה שלה - במקום סין

היקף הסחר של גרמניה עם ארה"ב הגיע ל-63 מיליארד יורו בינואר-מרץ, 3 מיליארד יותר מהיקף הסחר עם סין; אחת הסיבות לשינוי: ירידה ביצוא מכוניות

אחרי שנים בהן סין היתה שותפת הסחר הקרובה ביותר של גרמניה, נראה כעת שארה"ב משתלטת בשקט על העמדה הזאת ככל שהשנה מתקדמת. היקף הסחר (יצוא ויבוא) בין ארה"ב לגרמניה הגיע ל-63 מיליארד יורו בינואר-מרץ. במקביל עמד היקף המסחר בין גרמניה לסין על פחות מ-60 מיליארד יורו, על פי חישוב שערכה רשת CNBC.
כמה גורמים שיחקו תפקיד בשינוי, כך לפי קרסטן בז'ז'סקי, ראש מחלקת מחקר המאקרו של ING. "השינוי הזה הוא תוצאה של כמה גורמים: צמיחה חזקה בארה"ב שהגדילה את הביקוש למוצרים גרמניים, ובמקביל, היפרדות מסין, ביקוש מקומי נמוך יותר של הענקית האסייתית, ויכולתה של סין לייצר מוצרים שבעבר הייתה מייבאת מגרמניה (במיוחד מכוניות), אשר הפחיתו את היצוא הגרמני למדינה".
סין היתה שותפת הסחר העיקרית של גרמניה במשך שנים, אך הפער בינה לבין ארה"ב הצטמצם בשנים האחרונות. ארה"ב מהווה כבר זמן רב שוק גדול יותר ליצוא גרמני מאשר סין, כך לפי הולגר שמידלינג, כלכלן ראשי בברנברג בנק. לדבריו, בעוד חלקה של ארה"ב ביצוא הגרמני הלך וגדל בשנים האחרונות, חלקה של סין הלך ופחת: "הכלכלה הסינית מגמגמת וחברות גרמניות עומדות בפני תחרות קשה יותר מצד חברות סיניות מסובסדות". הוא הוסיף כי ההבדל העיקרי הוא שכעת ארה"ב הופכת גם ליותר חשובה בכל הקשור ליבוא.
גרמניה חיפשה בזמן האחרון אסטרטגיה חדשה ביחס לסין, וקראה לחברות "להפחית סיכונים" שקשורים למדינה. סין צפויה להישאר שותפת סחר חשובה של גרמניה, כך הדגישה הממשלה הגרמנית, ולא תהיה "היפרדות", אלא "יריבות מערכתית".
בנוסף נרשמה לאחרונה הסלמה במתיחות בין האיחוד האירופי לסין, ושני הצדדים מאיימים בהטלת מכסים חדשים. בחודש שעבר מצא סקר שערך מכון המחקר הגרמני Ifo כי שיעור החברות התלויות בסין ירד מ-46% בפברואר 2022 ל-37% בפברואר 2024, שינוי שנקשר לכך שפחות חברות מסתמכות על מוצרים של יצרניות סיניות.