סגור
איוונקה טראמפ ג'ארד קושנר
איוונקה טראמפ ובעלה ג'ארד קושנר (צילום: גטי)

קרן ההשקעות של קושנר משכה 112 מיליון דולר דמי ניהול, אך לא הניבה דולר אחד של רווח

בתום חקירה של ועדת הכספים בסנאט עלה חשד כי הקרן נפתחה מסיבות פוליטיות. "ייתכן שהמשקיעים של Affinity אינם מונעים משיקולים מסחריים אלא מההזדמנות להעביר כספים של ממשלה זרה לבני משפחתו של הנשיא טראמפ"

חברת ההשקעות של ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, משכה מ-2021 עמלות בהיקף של כ-112 מיליון דולר מערב הסעודית, קטאר ואיחוד האמירויות. עד כה הקרן בשם Affinity Partners לא הניבה רווחים לממשלות. כך קבעה חקירה מיוחדת של ועדת הכספים בסנאט שנפתחה ביולי האחרון.
יו"ר ועדת הסנאט פנה לקרן של קושנר בסדרת שאלות על ההתנהלות של הקרן, ורמז כי אולי המכשיר הפיננסי קם מסיבות פוליטיות ולא עסקיות. "ייתכן שהמשקיעים של Affinity אינם מונעים משיקולים מסחריים אלא מההזדמנות להעביר כספים של ממשלה זרה לבני משפחתו של הנשיא טראמפ, כלומר ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ".
Affinity מנהלת 3 מיליארד דולר אותם גייסה מהמשקיעים ביולי 2021, רק חצי שנה אחרי שסיים את תפקידו בממשל טראמפ עם תום הקדנציה. מקור המימון הגדול ביותר של הקרן הוא השקעה בהיקף 2 מיליארד דולר מקרן ההשקעות הציבורית הסעודית (PIF), כשיתר הכספים מגיעים מקרנות הון ריבוניות בבעלות ממשלת איחוד האמירויות וקטאר, כמו גם המיליארדר הטיוואני טרי גו מייסד פוקסקון, ומשקיע נוסף שזהותו לא דווחה בפומבי. דמי הניהול של הקרן עומדים על 2% מהנכסים המנוהלים, ו-20% מהרווחים.
עם הקמת הקרן, הדיווחים השונים על זהות המשקיעים והסמיכות הגדולה לתקופת קושנר בבית הלבן "עלה חשש שההשקעה הייתה פרס עבור פעולות רשמיות שקושנר נקט לטובת ממשלת סעודיה, כולל הסרת אחריות ממשלת סעודיה שהורתה על הרצח האכזרי של עיתונאי ואמריקאי ג'מאל קחשוגי", נכתב במסמך ועדת הסנאט ביולי. עוד הדגישו בוועדה כי לקושניר אין כל ניסיון בניהול הון וכי כל המשקיעים בקרן הם זרים, מה שמרמז שההקשה "אינה מונעת מאינטרסים מסחריים של חיפוש החזר על השקעה, אלא על ידי שיקולים אסטרטגיים של אזרחים זרים שמבקשים להעביר כסף לאמריקאים בעלי קשרים אישיים לנשיא לשעבר טראמפ".
בקרן ההשקעות דוחים מכל את האשמות. "Affinity Partners היא חברת השקעות רשומה ברשות לניירות ערך שתמיד פעלה כראוי וכל רמיזה אחרת היא שקרית", אמר צ'אד מיזל, המנהל המשפטי הראשי של Affinity Partners בהצהרה. "אנחנו ברי מזל שיש לנו את התמיכה של כמה מהמשקיעים המתוחכמים בעולם ועובדים קשה בשמם מדי יום". לפי חברת המחקר Pitchbook עד כה השקיעה Affinity בעשרה חברות. בין היתר ב-Zamp רשת מזון מהיר בברזיל, אתר נדל"ן בדובאי, כמו גם בחברות הישראליות שלמה גרופ והפניקס. לפי הסכם ההשקעה לקרן עד 2026 להשקיע את כל ההון שגויס.