סגור
שמפניה Moet של LVMH
שמפניה Moet של LVMH (צילום: גטי)

"אנשים עצובים מדי לשמפניה": ירידה של 12% בעסקי היין של LVMH

לפי מנהל הכספים של LVMH, הירידה היא בעקבות "בעיה חמורה בביקוש לשמפניה", משקה שבדרך כלל מקושר עם חגיגה ואושר. "זה לא מופרך לקשר את תחושות הצרכנים לירידה במכירות", אמר מנכ"ל קמעונאית המשקאות הלא אלכוהוליים, The Zero Proof, לאתר פורצ'ן

פתיחת שמפניה היא סימן מובהק למסיבה או לחגיגה. המשקה האלכוהולי התוסס פותח חתונות, טקסי סיום, עבודות חדשות ובתים חדשים. אבל לדברי חברת האחזקות של מוצרי היוקרה LVMH, המפורסמת בזכות מותגיה כמו לואי ויטון והנסי ומואט, לאנשים אין הרבה מה לחגוג עכשיו, ולכן נפגעו מכירות השמפניה של הקבוצה.
במחצית הראשונה של השנה הניבו מכירות השמפניה והיין של LVMH הכנסות של 1.52 מיליארד דולר, וזוהי ירידה של 12% מהכנסות החטיבה בשנה שעברה, כך על פי דוח הרווחים של החברה שפורסם ביום שלישי. בארצות הברית ירדו ההכנסות, אך הן עדיין מעל הרמות של טרום המגפה, כך על פי הדוח.
ז'אן-ז'אק גיוני, מנהל הכספים של LVMH, טוען כי הירידה היא בעקבות "בעיה חמורה בביקוש לשמפניה", משקה שבדרך כלל מקושר עם חגיגה ואושר. מותגי השמפניה של LVMH כוללים את Veuve Clicquot, Dom Pérignon, Mercier, Krug, ו-Moët & Chandon.
"כנראה שהמצב הנוכחי בעולם, בין אם גיאופוליטי או מאקרו-כלכלי, לא מעודד אנשים ולא גורם להם לפתוח בקבוקי שמפניה", אמר גיוני בשיחת הרווחים של החברה השבוע. "אני לא באמת יודע, אבל העובדה היא שהכמויות שלנו ירדו באחוז דו-ספרתי". גיוני ציין שכל התעשייה נמצאת תחת "לחץ חמור, במיוחד באירופה", בעקבות התמודדות של הצרכנים עם עלייה בעלויות של מוצרי צריכה.
בהתחשב במתחים גיאופוליטיים וכלכליים, זה לא לגמרי מופרך לקשר את תחושות הצרכנים לירידה במכירות, ובפרט משקאות הקשורים לחגיגות. "עונתיות ואירועים מרכזיים בהחלט משפיעים על הבחירות שצרכנים עושים", אמר שון גולדסמית', מייסד שותף ומנכ"ל קמעונאית המשקאות הלא אלכוהוליים The Zero Proof, לאתר פורצ'ן. "עם הבחירות הקרובות וכל אי-הוודאות סביב זה, יתכן שאנשים כבר מחכים לפתוח את השמפניה שלהם".
רנה זביסלק, תרפיסטית מוסמכת מקליפורניה המטפלת בלקוחות בעניין צריכת האלכוהול שלהם, אומרת גם היא שאנשים עצובים מדי מכדי לקנות שמפניה, אבל מסיבה קצת שונה. ייתכן שהסיבה העיקרית לירידה היא שאנשים מבינים שצריכת אלכוהול רק מחמירה רגשות שליליים הקשורים ל"חוסר יציבות פוליטית ואסונות סביבתיים", לדבריה. "אנשים הבינו סוף סוף שאלכוהול רק מחמיר חרדה ודיכאון", אמרה זביסלק לאתר פורצ'ן. "אז באמת אנשים עצובים מדי מכדי לקנות שמפניה - אבל זאת כי הם מבינים שהשמפניה רק תגרום להם להיות עצובים עוד יותר. הפסקתי לספור את הלקוחות שהפסיקו לשתות או שצמצמו שתייה באופן משמעותי".
בין אם מדובר באורח חיים, בריאות או בריאות הנפש, צרכנים פונים יותר ויותר ממשקאות אלכוהוליים לטובת משקאות לא אלכוהוליים, כולל שמפניה, בירה ומשקאות חריפים אחרים ללא אלכוהול. בחירה זו הפכה פופולרית בפרט בקרב צרכני דור ה-Z. יותר מ-60% מהאנשים שנולדו בין 1997 ל-2002 אמרו שהם מתכננים להפחית את צריכת האלכוהול שלהם השנה, כך על פי סקר מינואר של חברת הפרסום NCSolutions.
"מכירות יין, ובעצם כל מכירות האלכוהול, נמצאות במגמת ירידה. בשנה האחרונה ירדו מכירות היין ב-3%, וזו השנה השלישית ברציפות של ירידה בתעשייה", אומר גולדסמית'. "ככל שאנשים מתעניינים יותר בבריאות, במיוחד המילניאלס ודור ה-Z, הם מתרחקים מיין". אבל בתחום הלא אלכוהולי, מכירות היין המבעבע עדיין גבוהות, מה שאומר שצרכנים עדיין רוצים את הטעם המוכר והתוסס, אך ללא ההנגאובר.
גורם נוסף מאחורי הירידה במכירות השמפניה הוא ההשפעות המתמשכות של האינפלציה על הוצאות הצרכנים. "עם העלויות שעולות בכל מקום, לאנשים יש פחות הכנסה פנויה לבזבז על שמפניה", אומרת אמה ורסאו, ראש עסקי האלכוהול של חברת הטכנולוגיה הקמעונאית Swiftly. "הצרכנים בוחרים באפשרות הזולה יותר, או המשתלמת יותר, אז הם מחפשים מותגים בעלי ערך או מותגים שמציעים מבצעים". "אז אולי חוגגים עדיין, אבל חגיגות פחות יקרות", היא מוסיפה. לשם השוואה, בקבוק של מואט עולה בדרך כלל כ-60 דולר, אבל חלק מהבקבוקים הבלעדיים עולים יותר מ-6,000 דולר. בקבוקים של Veuve Clicquot עולים בין 60 ל-120 דולר בממוצע. לדברי גיוני, הוא אינו מצפה לשינוי מגמה בקרוב. לדבריו, קמעונאים המחזיקים במוצרי LVMH פסימיים גם הם: "אנחנו מצפים שהמחצית השנייה תהיה פחות גרועה מהמחצית הראשונה של השנה, אבל כנראה עדיין מגמה שלילית".