מיזוג ענק בענף רכבות המשא יחבר את קנדה, ארה"ב ומקסיקו
מיזוג ענק בענף רכבות המשא יחבר את קנדה, ארה"ב ומקסיקו
חברת קנדיאן פסיפיק תרכוש את קנזס סיטי סאות'רן תמורת 25 מיליארד דולר. אם תאושר העסקה, החברה הממוזגת תעסיק 20 אלף עובדים ותפעיל רכבות משא שיחצו את צפון אמריקה - מקנדה בצפון, דרך המערב התיכון של ארה"ב ועד מפרץ מקסיקו
מיזוג ענק בתעשיית הרכבות והמסילות: חברת קנדיאן פסיפיק (Canadian Pacific) הסכימה לרכוש את חברת קנזס סיטי סאות'רן (Kansas City Southern) תמורת 25 מיליארד דולר, בעסקה משולבת של מניות ומזומן. המיזוג, אם ייצא לפועל, ייצור רשת רכבות משא שתחבר בין קנדה, ארה"ב ומקסיקו, כך על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל.
העסקה מתבצעת לפי שווי של 275 דולר למניית KCS, פרמיה של 23% על מחיר המניה בנעילה ביום שישי האחרון בבורסה של ניו יורק, 224.16 דולר. החברה האמריקאית נסחרת בשווי שוק של 20.4 מיליארד דולר.
אם העסקה תאושר על ידי הרגולטורים, היא תמזג שתיים מחברות ההובלה הגדולות בצפון אמריקה. החברה הממוזגת תחבר בין מפעלים במפרץ מקסיקו, חוות ומטעים במערב התיכון של ארה"ב עם נמלי האוקיינוס ומשאבי אנרגיה בקנדה.
העסקה טעונה את אישורה של מועצת התחבורה היבשתית של ארה"ב, שתבחן האם החברה הממוזגת תפעל לטובת הציבור על ידי הגברת התחרות. החברות מסרו כי הן מצפות שהאישור יתקבל עד אמצע 2022.
לחברה הממוזגת, שתיקרא Canadian Pacific Kansas City, יהיו הכנסות שנתיות של 8.7 מיליארד דולר והיא תעסיק קרוב ל-20 אלף עובדים. היא תנוהל על ידי מנכ"ל קנדיאן פסיפיק כיום, קיית' קריל (Keith Creel). בעלי המניות של קנזס סיטי יחזיקו 25% ממניות החברה החדשה.
קנזס סיטי סאות'רן היא החברה הקטנה מבין חמש חברות מסילות רכבות המשא בארה"ב. עם זאת, יש לה תפקיד מרכזי בסחר בין ארה"ב ומקסיקו. רשת המסילות שלה עוברת בעיקר לאורך מקסיקו ודרך טקסס. החברה דחתה בשנה שעברה הצעות רכש שהעניקו לה שווי של 20 מיליארד דולר מקבוצת משקיעים מוסדיים.
חברת קנדיאן פסיפיק מעוניינת להתמזג עם קנזס סיטי כבר זמן רב, במטרה להרחיב את רשת המסילות שלה למקסיקו דרך המערב התיכון של ארה"ב. קווי הרכבת של קנדיאן פסיפיק חוצים את קנדה, כמה מדינות בצפון ארה"ב ומגיעות עד שיקגו. "המיזוג ייצור מסילת הברזל הראשונה של ארה"ב-מקסיקו-קנדה", אמר מנכ"ל קנדיאן פסיפיק, קריל.
מיזוגים בענף הרכבות עומדים לא פעם בפני קשיים רגולטוריים. בשנת 2016 נטשה חברת קנדיאן מיזוג של 30 מיליארד דולר עם חברת נורפולק סאות'רן, לאחר שהרגולטור הביע חשש מפגיעה בתחרות ופוטנציאל לבעיות בטיחות.
לקנזס סיטי ולקנדיאן פסיפיק יש נקודה אחת שבה רשת המסילות שלהן נפגשות - בקנזס סיטי. אם ייצא לפועל, המיזוג יאפשר לרכבות הנוסעות צפונה ודרומה להימנע מהחלפת קטרים ולהימנע מנסיעה דרך שיקגו - מרכז עמוס במיוחד במערכת התובלה של ארה"ב.
ענף רכבות המשא סבל מירידה חדה בפעילות בשנה החולפת, בשל מגפת הקורונה שפגעה במסחר ושבעטייה נסגרו זמנית עסקים רבים בארה"ב. אולם, הפעילות חוזרת להיקפיה טרום המגפה, כשמפעלים ממשיכים לייצר והכלכלות מתאוששות.
קנדה פסיפיק הודיעה שתנפיק 44.5 מיליון מניות חדשות ותגייס 8.6 מיליארד דולר בחוב לשם מימון העסקה. קנדיאן פסיפיק תיקח על עצמה 3.8 מיליארד דולר מהחוב של קנזס סיטי. החברה מצפה שתהיה לה יתרת חוב של 20.2 מיליארד דולר עם השלמת העסקה.
החברות מסרו כי הן מצפות שהעסקה תחסוך 780 מיליון דולר בשנה למשך שלוש שנים, בין השאר כתוצאה משיפור הביצועים וייעול השירות. קנדיאן פסיפיק מצפה שהעסקה תוסיף לרווחיה השנתיים בשנה המלאה הראשונה לאחר השלמתה.