סגור
בנימין נתניהו בית משפט המחוזי ירושלים
נתניהו בבית המשפט המחוזי, ב-2020 (צילום: לע"מ)

דוקו אמריקאי חדש כולל הקלטות מחקירות נתניהו שאסורות לפרסום בישראל

סרט תיעודי מבית היוצר של המפיק האמריקאי זוכה האוסקר אלכס גיבני, שיוקרן בפסטיבל הסרטים בטורונטו, מכיל הקלטות מחקירות נתניהו במשטרה שצולמו בין השנים 2018-2016, העשויות לשפוך אור חדש על אופיו של ראש הממשלה והשחיתות המיוחסת לו. בשל חוקים להגנת פרטיות בישראל שמונעים פרסום הקלטות חקירות ללא אישור בית משפט, תעלה שאלה חוקית אם מותר יהיה לשדר את הסרט בארץ 

סרט דוקומנטרי חדש בשם The Bibi Files, מבית היוצר של המפיק האמריקאי זוכה פרס האוסקר אלכס גיבני, מבטיח להפיל פצצה פוליטית שעשויה לטלטל את מסדרונות בלפור. הסרט בן השעתיים, שיוקרן בשבוע הבא בהצגת בכורה בפסטיבל הסרטים הבינלאומי של טורנטו (TIFF), חושף קטעי חקירות משטרתיות שטרם נראו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר נאספו כחלק מהחקירות נגדו באשמות שוחד, מרמה והפרת אמונים. כידוע, לפי החוק בישראל - הקלטות של חקירות אסורות בפרסום ללא אישור בית המשפט. כיוון שהסרט יוצר ומוקרן מעבר לים - ספק אם החוק תקף, אולם בארץ תעלה שאלה חוקית אם מותר לשדרן.
בהקלטות, שצולמו בין 2016 ל-2018 ונחשפו לגיבני רק בשנת 2023, מופיעים נתניהו עצמו, אשתו שרה, בנו יאיר, חברים ומקורביו של ראש הממשלה וכן עובדי משק הבית בבלפור. לדברי היוצרים גיבני והבמאית אלקסיס בלום, מדובר ב"חומרי נפץ פוליטיים", שיכולים לשפוך אור חדש ומפתיע על אופיו של נתניהו ועל השחיתות שמיוחסת לו - שחיתות שלדבריהם השפיעה על הנהגת המדינה ותרמה ליצירת המציאות הפוליטית המסובכת שבה היא נמצאת כעת. הם מסבירים כי ההקלטות המכילות אלפי שעות של ראיונות - כולם בעברית ונערכו לפני למעלה משמונה שנים, אבל טרם נחשפו כאמור בגלל חוקים להגנת פרטיות בישראל.
גיבני, שמגזין Esquire הכתיר בעבר כ"מתעד החשוב ביותר של זממנו", סיפר למגזין "וראייטי" כי הסרט מבקש להציג את דמותו של נתניהו באופן שמעולם לא נראה עד כה: "הקלטות האלה הן עדות עוצמתית לאופיו המושחת, וכיצד הוא הוביל אותנו למקום שבו אנו נמצאים עכשיו", אומר גיבני. לדבריו, הסרט חושף "משהו שייקספירי על האיש במובן שהשחיתות האיטית באופי שלו, והצורך הנואש שלו להישאר בשלטון, הביאו אותו לעשות דברים נוראיים שאנחנו עכשיו עדים להם". בלום תיארה את הסרט כ"פורטרט של אדם והשלכות מעשיו" שמציג את נתניהו לא רק כמנהיג אלא גם כגיבור טרגי, שנפל במלכודת של עצמו. לטענתה, השחיתות ההולכת וגדלה שלו ורצונו הבלתי נלאה להיאחז בשלטון הובילו אותו לביצוע מעשים חמורים, שממשיכים להשפיע על מדינת ישראל. "העבודה שלנו בסרט הזה הייתה לקשר את החקירות האלה ואת משפט השחיתות לכל מה שבא אחר כך”, אמרה.
עוד על פי היוצרים, הסרט מבקש לחשוף את "האמת המרה" מאחורי המסכה הפוליטית של נתניהו, ועשוי לשמש כתמרור אזהרה לעתיד המדינה. בין היתר, הסרט מתעמק גם בשינויים שיזם נתניהו במסגרת הרפורמה המשפטית, מהלכים שמצטיירים לדבריהם כהכנה לקראת המשבר הפוליטי הנוכחי. בלום מודה כי הרפורמה הייתה אחת הסיבות לכך שהולידו את הסרט. לדבריה, הממשלה בראשותו מנסה "לשנות את בתי המשפט העליון, ולאחר מכן לנהל את המלחמה באופן שלעולם לא היה קורה לולא הייתה לו קואליציה כל כך קיצונית".
זאת לא פעם ראשונה שיוצרי הסרט משתפים פעולה, והם עבדו בעבר יחד על הסרטים הדוקומנטריים "הפרד ומשול: הסיפור של רוג'ר איילס" ו"אנחנו גונבים סודות: הסיפור של ויקיליקס". גיבני זכה באוסקר עבור הסרט שביים בשנת 2007, Taxi to the Dark Side, שעסק בפרשת מותו בעינויים של נהג מונית אפגני אחרי השינויים במדינה בעקבות הפלישה האמריקנית אחרי פיגועי 11 בספטמבר. הוא גם יצר סרטים על משבר האופיואידים וזכה בפרסי אמי, גראמי, פיבודי וגילדת הסופרים. הוא לא חסך ביקורת מנתניהו בעבר והיסטורית הציוצים שלו כוללת תמיכה ב"עסקת המאה שתחליף את נתניהו ושותפיו מהימין הקיצוני הקיצוניים בשאר בני הערובה. כולם מנצחים". הוא גם שיתף טענות שכוחות צה"ל ביצעו "פשע מלחמה בוטה" ביחס לתחקיר על כך שהשתמש באזרחים פלסטינים כמגן אנושי כדי לבדוק מנהרות שעלולות להיות ממולכדות בעזה.
אך בלום, שאביה יהודי, סיפרה שהמטרה מבחינתם הייתה לעשות כעת דוקו שלא "ינסה לשכנע את המשוכנעים", אלא סרט שנותן כבוד לאמת ומתמקד בזכויות אדם, ולא רק בזכויות ישראליות-פלסטיניות. "באמת ניסיתי למצוא מכנה משותף בסרט הזה - משהו שכולנו יכולים להסכים עליו", אמרה בלום. "היאחזותו המוגזמת של נתניהו בשלטון הוא משהו שישראלים רבים יסכימו עליו וגם פלסטינים רבים יסכימו עליו. הם לא מסכימים במונחים של 'מה הפתרון למשבר במזרח התיכון', אבל אני חושבת שרוב האנשים - חוץ מהביביסטים הקשים - יסכימו שנתניהו צריך ללכת".
היוצרים אומרים כי הרגישו דחיפות להוציא את הסרט דווקא על רקע המלחמה בעזה. "יש דחיפות מסוימת מבחינת התחשבנות עם אופיו של נתניהו בזמן שאומרים לנו, 'אה, הדיונים האלה הם ליום אחר כי נתניהו באמצע מלחמה'", אומר גיבני. "הרגשנו שזה חשוב וחובתנו כאזרחי העולם לפרסם את הסיפור שלנו בהקדם האפשרי כי אנשים מתים בכל יום".
הקרנת הבכורה של The Bibi Files תתקיים ב-9 וב-10 בספטמבר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי בטורונטו, ואם להאמין ליוצרים ולבאזז היחצני סביבו, הסרט הזה עשוי להיות רעידת האדמה הפוליטית שביבי מעולם לא חזה.