סגור
קמלה האריס דונאלד טראמפ עימות טלוויזיוני 10.9
קמלה האריס ודונאלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandor)

העימות הנשיאותי
טראמפ: "אם האריס תנצח ישראל לא תהיה קיימת"; סקר CNN: היא ניצחה בעימות

63% מהנשאלים בסקר אמרו שהמועמדת הדמוקרטית הייתה עדיפה על דונלד טראמפ, 37% חשבו שהמועמד הרפובליקני סיפק הופעה טובה יותר. האריס שכנעה בעימות: "המלחמה חייבת להיגמר". טראמפ: "היא שונאת את ישראל"

קמלה האריס ודונלד טראמפ התייצבו הלילה (ד') לעימות נשיאותי ראשון ביניהם, בתקווה לשבור את השוויון הכמעט מוחלט בסקרים. העימות הגורלי נערך 55 ימים לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית. כל אחד מהמועמדים קיווה לשכנע הלילה ציבור גדול של מתלבטים ולייצר מומנטום לקראת הישורת האחרונה של הקמפיין.
מיד לאחר העימות פרסמה רשת CNN סקר שקבע כי האריס היא המנצחת הברורה של העימות הנשיאותי: 63% מהנשאלים אמרו שהמועמדת הדמוקרטית הייתה עדיפה דונלד טראמפ, 37% חשבו שהמועמד הרפובליקני סיפק הופעה טובה יותר. לפי הפרשנים הופעתה של האריס הייתה מוצלחת למדי והיא הצליחה להכתיב את הקצב ולתקוף ללא הרף את הנשיא לשעבר, שמצא את עצמו מתגונן לאורך רוב העימות. מעט אחרי סוף המשדר, כעדות להופעתה המוצלחת, הזמינה האריס את טראמפ לעימות נוסף.


"מה שתשמעו הערב יהיה מאותו ספר משחקים ישן, מקבץ של שקרים, תלונות וכינויי גנאי", פתחה ואמרה האריס אחרי שהדגישה כי טראמפ "הותיר אחריו את המתקפה האיומה ביותר על הדמוקרטיה (ההסתערות על הקפיטול, ו"א) מאז מלחמת האזרחים", והקדנציה האחרונה הוקדשה לתקן את כל הנזקים שזה הותיר.
"מסרנו להם כלכלה ושוק מניות חזק יותר מאשר כשהתחילה המגיפה", השיב טראמפ והסביר כי בחירה בהאריס תהיה "סופה של המדינה" שהרי האריס היא "מרקסיסטית - כולם יודעים שהיא מרקסיסטית, אביה היה פרופסור מרקסיסט לכלכלה שלימד אותה היטב". ההתחלה עוד היתה מנומסת, אך מהר מאוד התברר כי השניים לא יחדלו להחליף מהלומות.
אף שהעימות, שהתקיים בפילדלפיה ללא נוכחות קהל ונוהל על ידי עיתונאי רשת ABC, האריס הכתיבה את הנושאים מרבית הערב ועשתה זאת באופן שגרמה לטראמפ לאבד שליטה. היא אמרה עליו שמנהיגי העולם צוחקים, כי הוא "חלש" ו"פוטר על ידי 81 מיליון מצביעים", ואחר כך הוסיפה כי "ברור שהוא מתקשה מאוד לעבד את זה".
טראמפ, אף שזה היה לו העימת השביעי במספר, נגרר ללא הרף אחר האריס, הגיב לטענות והנקודות שהיא העלתה סביב נקודות חולשה הפוליטיות שלו – ההרשעות הפליליות שלו, חלקו במתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר וחוסר המוכנות שלו לקבל את תוצאות הבחירות בהן הפסיד. במקום למשוך את הדיון לאזורים החזקים שלו בעיניי הציבור האמריקאי כמו הגירה וכלכלה, הוא חזר על שקרים כמו שהדמוקרטים תומכים בהפלות לאחר הלידה – מה שהוא כמובן רצח ולא חוקי במדינה, כי מהגרים מהאיטי גונבים חתולים וכלבים של שכנים שלהם באוהיו ואוכלים אותם וכי האריס רוצה לבצע ניתוחים לשינוי מין במהגרים. "בספרינגפילד, הם אוכלים את הכלבים. הם אוכלים את החתולים. הם אוכלים את חיות המחמד של אנשים שגרים שם", כך אמר.


בשלהי העימות עלתה גם שאלת מלחמת ישראל וחמאס. כשהשניים נשאלו כיצד יתמודדו עם הקיפאון בשיחות בין הצדדים, והאריס החלה בהבעת תמיכה בישראל. "בואו נבין איך הגענו לכאן. ב-7 באוקטובר חמאס, ארגון טרור, טבח ב-1,200 ישראלים, רבים מהם צעירים, שפשוט השתתפו בפסטיבל מוזיקה. נשים נאנסו בצורה נוראית". אחר כך הוסיפה: "ולכן אמרתי אז, אני אומרת עכשיו, לישראל יש זכות להגן על עצמה. איך היא עושה זאת זה משנה וזה גם נכון שהרבה יותר מדי פלסטינים חפים מפשע נהרגו; ילדים, אמהות. ומה שאנחנו יודעים זה שהמלחמה הזאת חייבת להסתיים. היא חייבת להסתיים מיד". והבטיחה לעבוד מסביב לשעון כדי לשחרר את בני הערובה ולהביא להפסקת אש. "עלינו להתוות מסלול לפתרון שתי מדינות, ובפתרון הזה, חייב להיות ביטחון לעם הישראלי ולישראל, ומידה שווה לפלסטינים", אמרה והדגישה כי "הדבר היחיד שאבטיח לכם תמיד, אני תמיד אתן לישראל את היכולת להגן על עצמה, בפרט, בכל הקשור לאיראן, וכל איום שאיראן ושלוחתיה מציבים על ישראל".
טראמפ לא הצליח להישאר בנושא יותר מדי, ומיד עבר להסביר איך אם היה בשלטון רוסיה לא היתה פולשת לאוקראינה ואז פנה למתקפה אישית על האריס. "היא שונאת את ישראל. היא אפילו לא נפגשה עם נתניהו כשהוא הגיע לקונגרס לנאום חשוב מאוד. היא סירבה להיות שם כי היא היתה במסיבה עם חברות שלה. היא הלכה למסיבה", אמר טראמפ. "היא שונאת את ישראל. אם היא תהיה הנשיאה, אני מאמין שישראל לא תתקיים תוך שנתיים מהיום, ואני די טוב בתחזיות". האריס נראתה בעקבות כך מעט מיואשת ומבולבלת, וקראה לטראמפ "אוי בחייך!".
"אני מקווה שאני טועה בקשר לזה", המשיך ואמר שוב כי האריס שנשואה ליהודי שפועל רבות בתחום המלחמה באנטישמיות שהיא "שונאת את ישראל". אז הוסיף טראמפ כי "במקביל, בדרכה שלה, היא שונאת את האוכלוסייה הערבית. כל המקום הולך להתפוצץ. ערבים, עם יהודים. ישראל תיעלם. זה לא היה קורה לעולם. איראן נשברה תחת לדונלד טראמפ, (עכשיו) יש לאיראן 300 מיליארד דולר כי הם הסירו את כל הסנקציות שהיו עליה. לא היה כסף לחמאס או לחיזבאללה או לאף אחד. הם היו שבורים, עכשיו הם אומה עשירה", אמר טראמפ, "תראו מה קורה עם החות'ים ותימן. תראו מה קורה במזרח התיכון. זה לעולם לא היה קורה. אני אסדר את זה ומהר, ואסיים את המלחמה עם אוקראינה ורוסיה אם אבחר לנשיא, אסיים את זה עוד לפני שאהיה נשיא". האריס ביטלה את הדברים מיד. "כל הקריירה והחיים שלי תומכים בישראל ובעם הישראלי. הוא יודע את זה", אמרה האריס. "הוא מנסה שוב, לפצל ולהסיח את הדעת מהמציאות, שידוע מאוד שטראמפ חלש וטועה בביטחון הלאומי ובמדיניות החוץ".
במהלך הערב טראמפ היה נראה באופן ברור עצבני וחסר סבלנות להערות של האריס. בעוד שהאריס נהגה להסתובב אליו, לחייך ובאופן גלוי ולעתים לצחוק על דברים מסוימים שאמר. טראמפ נראה פגוע למדי כשהאריס לעגה לעצרות הבחירות שלו, כשטענה שהן "משעממות" ושאנשים "עוזבים אותן" בזמן שהוא מדבר. במקום להגיב לשאלת הכתבים בנושא הגירה – מהנושאים החזקים שלו – הוא החזיר את השיחה לעצרות שלו. "קודם כל, תן לי להגיב באשר לעצרות", אמר טראמפ, "אנשים לא עוזבים את העצרות שלי, יש לנו את העצרות הכי גדולות, את העצרות הכי מדהימות בהיסטוריה של הפוליטיקה".
בנושא הכלכלה האריס ניסתה למצב עצמה כמי שגדלה בבית המעמד הבינוני שתעבוד עבור העם האמריקאי, בעוד שטראמפ ניסה לזהות את האריס עם קדנציית ביידן. "היא ביידן", אמר טראמפ בשלהי הדיון, על כך הגיבה האריס: "ברור שאני לא ג'ו ביידן. ואני בהחלט לא דונלד טראמפ".
"גדלתי כילדה ממעמד הביניים, ולמעשה אני האדם היחיד על הבמה הזו שיש לו תוכנית שנועדה להעלות את מעמד הביניים והעובדים באמריקה", אמרה האריס. "אנחנו יודעים שיש לנו מחסור בבתים ובדיור, ועלות הדיור יקרה מדי עבור הרבה יותר מדי אנשים". בעוד שטראמפ אמר כי "מעולם לא ראיתי תקופה גרועה יותר" בכלכלה. מאוחר יותר התייחס טראמפ לביידן ושאל "איפה הנשיא שלנו? אנחנו אפילו לא יודעים אם הוא הנשיא", אמר טראמפ. "הם זרקו אותו כמו כלב. אנחנו אפילו לא יודעים. האם הוא הנשיא שלנו? יש לנו נשיא שלא יודע שהוא בחיים". בעוד שהאריס השיבה: "חשוב להזכיר לנשיא לשעבר: אתה לא מתמודד נגד ג'ו ביידן, אתה מתמודד נגדי".
בזמן שהאריס הבטיחה כי תגן על זכויותיהן של נשים על גופן, טראמפ סירב להתחייב להטיל וטו על איסור הפלות פדרלי. "טוב, אני לא אצטרך", אמר.
"אני מתחייבת בפניכם: כשהקונגרס יעביר הצעת חוק להחזרת ההגנות של רו נגד ווייד כנשיאת ארצות הברית אחתום עליה בגאווה לחוק", אמרה. "אבל תבינו, אם דונלד טראמפ ייבחר מחדש, הוא יחתום על איסור הפלות לאומי".
זמן קצר אחרי העימות, תמיכה נוספת הגיעה לכיוונה של האריס אחרי שזמרת הפופ המפורסמת טיילור סוויפט, על קהל העוקבים העצום שלה, הביעה תמיכה במועמדותה של האריס לנשיאות. "כמו רבים מכם, צפיתי בדיון הלילה", כתבה סוויפט באינסטגרם לכמעט 300 מיליון העוקבים שלה. "אני אצביע לקמלה האריס וטים וולץ בבחירות לנשיאות 2024". את הפוסט חתמה "גברת חתולים ללא ילדים", התייחסות להערה המבזה של סגנו המועמד של טראמפ ג'יי.די ואנס על נשים ללא ילדים.