סגור
מימין: טים וולז וג'יי.די ואנס, עימות הסגנים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב
מימין: טים וולז וג'יי.די ואנס (צילום: AP Photo/Matt Rourke)

"כמו ילדים שרבים בבי"ס": תגובת טראמפ למתקפת איראן, והכותרות מעימות הסגנים

המועמד הרפובליקני אמר אחרי מתקפת הטילים ש"לפעמים רק צריך להרפות ולראות מה יקרה", מספר 2 שלו ג'יי די ואנס האשים את ביידן בשחרור כספים מוקפאים ששימשו את טהרן להתחמשות. סגנה של האריס, טים וולז, הבהיר: "להתקפה של איראן יהיו השלכות" 

בהנחה שדונלד טראמפ לא יסכים לעימות נוסף מול קמלה האריס, נפגשו הלילה המיועדים לתפקיד סגני הנשיא/ה לעימות האחרון בין שני הצדדים לפני הבחירות ב-5 בנובמבר. טים וולז, מספר 2 של האריס, וג'יי.די ואנס, סגנו של טראמפ, התעמתו בניו יורק במשך 90 דקות נטולות אירועים מיוחדים שאפשר להניח כי לא ישנו דבר במרוץ לנשיאות, ובניגוד לעימות בין האריס לטראמפ יישכחו די מהר.
העימות, שנערך שעות ספורות לאחר מתקפת הטילים של איראן על ישראל, החל בשאלה אם השניים יתמכו בהתקפה אמריקנית באיראן. וולז אמר כי "להתקפה של איראן יהיו השלכות", אבל שניהם התחמקו מלענות ישירות לשאלה ובמקום זאת תקפו את הדמות המובילה בצד השני.
"כשאיראן הפילה מטוס במרחב האווירי הבינלאומי, טראמפ צייץ בטוויטר", אמר טים וולז, ואילו ואנס השיב כי איראן קרובה כעת לנשק גרעיני מאי פעם והאשים את ג׳ו ביידן בשחרור כספים מוקפאים ששימשו את טהרן להתחמשות. "מי הייתה סגנית הנשיא ב-3.5 השנים האחרונות?", שאל ואנס, "התשובה היא - השותפה שלך".
הכותרת הגיעה מכיוון צפוי, ממי שלא השתתף הלילה בעימות. טראמפ השווה את הקונפליקט בין ישראל לאיראן ל"שני ילדים שרבים בחצר בית ספר", ואמר: "לפעמים אתה רק צריך להרפות קצת ולראות מה יקרה". הוא נשאל אם היה צריך להיות קשוח יותר עם טהרן כשזו ירתה טילים בליסטיים על בסיסים אמריקניים בעיראק ב-2020, שגרמו לכ-100 חיילים אמריקנים פגיעות ראש, וענה: "היו להם כאבי ראש, אף אחד לא נפצע, זו היתה התקפה נחמדה כי איראן לא רצתה שנגיב".
דבריו של טראמפ נאמרו דקות ספורות לפני העימות, ומספר 2 של האריס הספיק לחזור עליהם בדקות הראשונות של העימות כשאמר: "חיילים אמריקנים נפגעו, וטראמפ אמר שהיה להם כאב ראש". טראמפ גם הודיע אתמול על ביטול הופעתו בשידור מיוחד של התכנית 60 דקות ביום שני הקרוב, שבה אמורים היו להתקיים ראיונות איתו ועם האריס. שני המועמדים כבר אישרו את השתתפותם, אבל בתוכנית היוקרתית הודיעו כי טראמפ ביטל את השתתפותו. הריאיון עם האריס יתקיים כמתוכנן.
ובחזרה לעימות. וולז אמר להאריס בריאיון הקבלה שלו לתפקיד הסגן כי הוא לא טוב בעימותים, וזה אכן בלט בחלק הראשון של העימות, שבו הוא נראה עצבני במיוחד. ואנס, לעומת זאת, נחשב למתעמת בטוח ומלוטש וגם זה נראה היטב. אבל לפי סקר CBS, לא היה יתרון משמעותי לאיש מהשניים. 42 אחוזים אמרו שוואנס ניצח, 41% סברו שהיה זה וולז ו-17% קבעו - תיקו.
בניגוד לעימות בין האריס לטראמפ, המיקרופונים של השניים לא היו מושתקים, אבל למנחות של רשת CBS, נורה אודויל ומרגרט ברנן, הייתה אפשרות להשתיק אותן והן עשו זאת פעם אחת, כאשר העניינים התלהטו במהלך חילופי דברים בנושא ההגירה.
ואנס סירב לענות על שאלה ישירה: האם הגירוש ההמוני שאותו מבטיח טראמפ יכלול הפרדה בין מהגרים מבוגרים שאינם מתועדים לבין ילדיהם, שעשויים להיות אזרחים שנולדו על אדמת ארה"ב. ואנס תקף את האריס על הכאוס שנוצר בשנים האחרונות בגבול, וולז השיב כי טראמפ הכשיל חוק הגירה דו-מפלגתי שנועד לפתור את הבעיה.
רגע מרכזי נוסף היה הדיון בנושא ההפלות, במהלכו הכחיש ואנס כי הוא תומך באיסור הפלות פדרלי, למרות שאמר זאת כמה פעמים בעבר. "אנחנו רוצים שנשים יסמכו עלינו", אמר ואנס, ועל כך ענה וולז: "אנחנו סומכים על נשים".
רגע השיא כנראה בעימות הגיע ממש בסיומו, כאשר בשאלה האחרונה נשאל ואנס, שהוא סנטור מאוהיו, אם יצביע בעד אישור תוצאות הבחירות - וסירב להתחייב על כך. "מייק פנס אישר את תוצאות הבחירות ב-2020", אמר וולז, "ובגלל זה הוא לא על הבמה היום”. ואנס גם סירב לומר חד-משמעית שביידן ניצח בבחירות ב-2020, וטען שטראמפ העביר את השלטון בצורה חלקה.