בלי חנויות מקוונות, פריימרק מאיצה את ההתרחבות העולמית
בלי חנויות מקוונות, פריימרק מאיצה את ההתרחבות העולמית
ענקית האופנה המוזלת ממנפת את יוקר המחיה הגלובלי כדי לפתוח סניפים חדשים בארה"ב ובאירופה ולהתחרות בוולמארט, זארה ו־H&M. אחרי שלא נכנעה למסחר המקוון גם במגפה, הרשת ממשיכה לשמר את הסניפים הפיזיים
האינפלציה הגבוהה ברחבי העולם ומשבר יוקר המחיה מאיימים להרחיק את הצרכנים מהחנויות, אך בפריימרק, ענקית האופנה המוזלת, רואים בכך הזדמנות. בחודשיים החולפים פתחה הרשת הבריטית שלושה סניפים חדשים באזור ניו יורק, וזאת במסגרת תוכנית התרחבות בארה"ב, שמצטרפת לצמיחה מתוכננת בשווקים נוספים.
"אנחנו נרגשים מעתידה של פריימרק בניו יורק, החנויות הקיימות שלנו המחישו את התפקיד החשוב שאנחנו יכולים למלא באזור כקמעונאים המציעים מחירים בני־השגה והעצימו את כוח המשיכה של החנויות הפיזיות", מסר נשיא פריימרק ארה"ב קווין טוליפ בהצהרה רשמית.
באמצע החודש שעבר נפתחה החנות הראשונה של הרשת בברוקלין, המתפרסת על שטח של 4,500 מ"ר, זאת בנוסף לחנות שנפתחה ברוזוולט פילד בלונג איילנד בנובמבר ולסניף בקווינס שנפתח בדצמבר, כך שסך הכל הרשת מפעילה חמישה סניפים באזור ניו יורק. בהמשך ייפתח סניף נוסף בקווינס.
להערכתו של טוליפ, המחירים הנמוכים שמציעה פריימרק יעזרו לרשת למשוך צרכנים לחנויות ובהתאם יאפשרו לה להתחרות ברשתות אופנה מהירה כמו H&M וזארה וכן ברשתות האמריקאיות וולמארט וטארגט. "פריימרק מציעה לקונים מחירים נוחים מבלי לוותר על איכות", הדגיש.
פריימרק, שנוסדה באירלנד ב־1969, פתחה את החנות הראשונה שלה בארה"ב ב־2015, בבוסטון. ב־2020 וב־2021 היא פתחה סניפים נוספים בארה"ב, בהם בקניון הענק אמריקן דרים בניו ג'רזי, בשיקגו ובפילדלפיה. אך השנה הואץ הקצב והחברה הכריזה על פתיחת עשרה סניפים חדשים, שיכפילו את מספר הסניפים שלה במדינה. המגמה מתוכננת להימשך גם בשנה הבאה, אז תיכנס פריימרק למרילנד ולצפון קרוליינה. "בעוד שנתיים צפויות אפילו יותר חנויות חדשות, שעליהן טרם הכרזנו", אמר טוליפ לאתר מודרן ריטייל. בסך הכל הציבה החברה יעד להתרחב ל־60 חנויות בארה"ב עד סוף 2026.
ההתרחבות המואצת בארה"ב היא חלק ממגמה כוללת, שהציבה יעד של 530 חנויות פריימרק עד 2026 לעומת 411 כיום. על מנת לעמוד ביעד החברה פותחת גם חנויות בשווקים חדשים, כמו סלובקיה. המדינה האחרונה שאליה נכנסה היא רומניה, שם נפתח בדצמבר הסניף הראשון בהשקעה של 10 מיליארד יורו, תוך הבטחה לייצר מאות משרות בכלכלה המקומית. "יש לנו תוכניות צמיחה שאפתניות לעסק שלנו במרכז ובמזרח אירופה, ורומניה הפכה לשוק הרביעי באזור שבו יש לנו כבר שמונה חנויות ועוד חנויות חדשות מתוכנות לשנה הבאה", הכריז בעת הפתיחה מנכ"ל פריימרק פול מרצ'נט. התוכניות הנרחבות יוצאות לדרך לאחר שעבור השנה הפיסקאלית האחרונה שהסתיימה ב־17 בספטמבר דיווחה ABF, החברה־האם של פריימרק, על הכנסות בגובה 7.7 מיליארד ליש"ט עבור הרשת, זינוק של 43% לעומת שנה קודם לכן. הרווח התפעולי המותאם טיפס ל־756 מיליון ליש"ט מ־321 מיליון ליש"ט. בבריטניה המכירות הזהות חזרו לרמות שלפני פרוץ הקורונה, אך החברה ציינה כי באירופה נרשמה ירידה. בהתאם, ב־ABF מעריכים כי הרווח של הקבוצה השנה יהיה נמוך יותר לעומת השנה הפיסקאלית הקודמת.
האמון שפריימרק מפגינה בחנויות פיזיות הוא אחד המאפיינים הבולטים שלה. בניגוד למגמה הרווחת בשנים האחרונות בשוק הקמעונאות, פריימרק לא מפעילה חנות מקוונת — עיקרון שאותו שימרה גם בימי סגרי הקורונה וחרף ההפסדים הכבדים שספגה כתוצאה מכך. בתחילת נובמבר השיקה החברה אתר הפעיל ב־25 סניפים בלבד באזורי צפון־מערב אנגליה, וויילס ויורקשייר. עם מינימום של 15 ליש"ט להזמנה וללא דמי משלוח, האתר מאפשר להזמין כ־2,000 פריטים ממחלקות בגדי הילדים, צעצועים ומוצרי תינוקות ולאסוף אותם בחנות יומיים לאחר ביצוע ההזמנה. הציפייה של הלקוחות לפתיחת האתר היתה כנראה כה גדולה, עד כי זמן קצר לאחר השקתו הוא קרס בשל הביקוש רב. ועדיין, ההצלחה הזו לא מובילה לשינוי מדיניות. "אנחנו מעריצים גדולים של רחובות הקניות הגדולים, ואנחנו מאמינים בכל הלב שמרכז קניות מקומי מיטיב עם כולם בקהילה", הגיב לאחר ההשקה המנכ"ל מרצ'נט. "הגישה שלנו למכירות מקוונות היא כתמיכה והשלמה לחנויות שלנו, שתמיד יעמדו בלב פעילותנו העסקית".
במקביל להתרחבות המתוכננת בארה"ב ובמזרח אירופה, פריימק לא מתכוונת לזנוח את השוק הביתי, שם מכה האינפלציה ביתר שאת, ותשקיע 140 מיליון ליש"ט בבריטניה בשנתיים הבאות, כולל בפתיחת ארבעה סניפים חדשים. ההשקעה תגדיל את שטחה בבריטניה ב־14.8 אלף מ"ר ותיצור 850 משרות חדשות בקהילות המקומיות. במונחים של שווי, פריימרק היא קמעונאית ההלבשה הגדולה בממלכה, שם היא מעסיקה 30 אלף עובדים ומפעילה 191 סניפים. "בריטניה היא השוק הגדול ביותר שלנו, בעודנו ממשיכים לצמוח ולהרחיב את העסקים שלנו בזירה הבינלאומית", מסר מרצ'נט. "אנחנו נותרנו מחויבים מאי פעם להציע ללקוחות שלנו בגדים, מוצרי קוסמטיקה וכלי בית בערך גבוה".
השקעות מתוכננות נוספות כוללות 100 מיליון יורו בצרפת, שם פריימרק היא קמעונאית הבגדים השמינית בגודלה עם 20 סניפים, ו־100 מיליון יורו בספרד. לפי הצהרת החברה, מעל 2,600 משרות ייווצרו בשלושת השווקים הללו בשנתיים הבאות. התוכניות עבור צרפת כוללות פתיחת שבע חנויות בערים כמו סנט אטיין ונאנט. עם זאת, לרשת, שפועלת בצרפת כבר עשור, אין ולו סניף אחד בפריז עצמה, וטענת ההנהלה היא שלא מצאו לכך מיקום הולם. את רצף פתיחות החנויות החדשות בצרפת תתחיל חנות בקניון ל'אטול במערב המדינה. לפי מנהל הקניון, פריימרק היא המותג שמושך הכי הרבה קונים לחנויות, ולפיכך בקניון צמצמו את שטחה של חנות סמוכה כדי להגדיל את הנוכחות של המותג הבריטי. לפי הערכות החברה, החנות תעזור למשוך 150 אלף מבקרים לקניון בכל חודש.
בנוסף לתוכנית ההתרחבות וברוח התקופה, השיקה פריימרק בשנה שעברה גם תוכנית קיימות, במסגרתה מתחייבת הרשת כי בתוך עשור כל הבגדים שהיא משווקת ייוצרו מחומרים ידידותיים לסביבה או יכללו חומרים כאלה. החברה אף הצהירה כי בכוונתה לייצר בגדים עמידים יותר, שישרדו לאורך זמן, וזאת על מנת "לייצר אופנה בת־קיימא במחירים נגישים לכל". במסגרת ההתחייבויות החברתיות פריימרק גם הודיעה, כי תפעל לתשלום שכר מחיה לכל העובדים בשרשראות האספקה שלה עד 2030. לפי דו"ח הקיימות הראשון שלה שפרסמה החברה בחודש שעבר, 45% מהבגדים שהיא משווקת מכילים חומרים ממוחזרים לעומת 25% בספטמבר 2021. "זה היה מאתגר לעתים ואנחנו מודעים לכך שאנחנו רק בהתחלה, אך חלפה שנה מאז התחלנו ביוזמה ואנחנו מחויבים יותר מאי פעם לייצר אופנה בת־קיימא ובת־השגה לכולם", סיכמה לין ווקר, האחראית על התוכנית מטעם החברה.