סגור
ספינת מטען נמל בולטימור ארה"ב
ספינת מטען בנמל בולטימור, ארה"ב. הערכה שהשביתה תעלה לכלכלה האמריקאית 5 מיליארד דולר ביום (צילום: שאטרסטוק)

בשל מחלוקת על שכר: עשרות אלפי עובדי נמלים בחוף המזרחי בארה"ב פתחו בשביתה

השביתה הראשונה מזה כחמישה עשורים הוכרזה בכ-40 נמלים, בהובלת ארגון איגוד הסוורים הבינלאומי, המייצג 45 אלף עובדים. זאת לאחר פקיעת חוזה העבודה וכישלון המו"מ על החוזה הקיבוצי; הנמלים אחראיים על כחצי מהמסחר במכולות בארה"ב המוערך ב-3 טריליון דולר בשנה, והחשש הוא שהיא תוביל לעלייה מחודשת באינפלציה

הופסקה העבודה בנמלים לאורך החוף המזרחי של ארה"ב לאחר שעשרות אלפי עובדים פתחו בשביתה, לראשונה מזה קרוב לחמישה עשורים.
השביתה בהובלת איגוד הסוורים הבינלאומי (ILA) יצאה לדרך לאחר שפקע חוזה העבודה, והמו"ח על חוזה קיבוצי חדש נקלע למבוי סתום בשל מחלוקות על שכר ואוטומציה. האיגוד מייצג כ-45 אלף עובדים. "אנחנו מוכנים להילחם ככל שיידרש ולהמשיך בשביתה לכל זמן שיהיה צורך", אמר נשיא האיגוד הרולד דאגט. הוא קרא לארגון USMX המייצג את הנמלים "לעמוד בדרישות שלנו כדי שהשביתה הזו תסתיים". בוושינגטון פוסט דיווחו כי ב-USMX הציעו העלאה של 50% בשכר, אולם באיגוד טענו כי חבילות השכר שהוצעו אינן מקובלות ולכן נדחו. "הנמלים המיוצגים על ידי USMX רוצים ליהנות מרווחים של מיליארדי דולרים שהשיגו ב-2024, בעוד שהם מציעים לעובדים חבילות שכר לא מקובלות", נמסר מהאיגוד.
השביתה חלה על קרוב ל-40 נמלים ממיין ועד טקסס, שאחראיים על כחצי מהמסחר במכולות בארה"ב, המוערך ב-3 טריליון דולר בשנה, כך לפי בדיקה שערכו בחברת המחקר the conference board. זו השביתה הראשונה של עובדי הנמלים מאז 1977, אז היא נמשכה שישה שבועות.
החשש הוא שהשביתה תשתק את המסחר האמריקאי, שכן היא תעצור יבוא של מזון, תרופות, מוצרי חשמל ובגדים, ועלולה להוביל לפיטורים ולעלייה מחודשת באינפלציה. כך, בנמלים באזור ניו יורק בלבד כבר מחכות קרוב ל-100 מכולות לפריקה, ובשבוע הקרוב מתוכננות להגיע לעיר 35 ספינות מכולות נוספות. עם זאת, באיגוד אמרו שהשביתה לא תחול על ציוד צבאי.
מדובר בשיבוש נוסף לשרשראות האספקה העולמיות, שכבר נפגעו מבצורת שהגבילה את התנועה בתעלת פנמה ומהתקפות החות'ים בים האדום. בג'יי.פי מורגן מעריכים כי השביתה תעלה לכלכלה האמריקאית 5 מיליארד דולר ביום, אם כי בבנק ציינו כי להערכתם היא לא תימשך יותר משבוע. בדומה, האנליסטים במוד'יס טענו כי כל עוד השביתה תימשך שבוע עד שבועיים ניתן יהיה להתגבר בקלות על העיכובים "אך אם השביתה תימשך מעבר לכך יהיו מחסורים ועליות מחירים. זה יהיה בעייתי במיוחד לסקטורי המזון והרכב הנסמכים בכבדות על הנמלים שבשביתה". לפי S&P Global Market Intelligence בנמלים המדוברים עברו ב-12 החודשים עד סוף יוני מכוניות מיובאות בשווי 37.8 מיליארד דולר. נמל בולטימור הוא המוביל מבחינת משלוחי רכב במדינה. בהתחשב גם לקרבה היחסית לחג המולד, נפגעות בולטות נוספות צפויות להיות יצרניות הצעצועים.
בקהילות העסקים קיוו שהנשיא ג'ו ביידן יתערב כדי למנוע שביתה, אך הוא הודיע כי אין בכוונתו לאלץ את העובדים לשוב לעבודה. השביתה יוצאת לדרך חמישה שבועות בלבד לפני הבחירות, והתמיכה של איגודי העובדים נחשבים מהותית לסיכויי הזכייה של קמלה האריס.