סגור
הזוהר הצפוני, מבט מ קנדה
הזוהר הצפוני, מבט מקנדה (צילום: AFP)

הזוהר הצפוני נראה גם באזורים דרומיים יותר; מאסק: "הלוויינים שלנו תחת לחץ גדול"

כתם שמש ענק גורם לאי יציבות בקורונה של השמש ולזריקת מסה אדירה לחלל. התוצאה: הזוהר הצפוני נראה הלילה באזורים שבהם התופעה היא נדירה. ד"ר יגאל פת-אל הסביר: "למזלנו, כדור הארץ לא נמצא במרכז המסלול של החלקיקים, שמהירותם כנראה גדולה מהממוצע של חלקיקים כאלה, אלא בשוליו"

בשל התפרצות שמש אדירה, נראה הלילה (בין שישי לשבת) הזוהר הצפוני בכמה אזורים באירופה ובצפון אמריקה, שבהם התופעה נראית רק לעתים נדירות מאוד. מינהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקאי הודיע כי ה"סערה" צפויה להימשך גם בהמשך סוף השבוע.



הזוהר הצפוני נראה בדרך כלל באזורים הצפוניים של כדור הארץ. ברוב המוחלט של המקרים ניתן לחזות בזוהר הצפוני רק בין החודשים ספטמבר עד אפריל, ובמדינות בודדות בלבד כמו פינלנד, איסלנד ונורבגיה. אך לעיתים הזוהר הצפוני בוחר לבקר במקומות ובזמנים בלתי שיגרתיים - כמו הלילה בשל התפרצות השמש האדירה.

3 צפייה בגלריה
הזוהר הצפוני, מבט ליד ונקובר
הזוהר הצפוני, מבט ליד ונקובר
הזוהר הצפוני, מבט ליד ונקובר
(צילום: REUTERS/Chris Helgren)

ד"ר יגאל פת-אל, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה לשעבר, הסביר כי כתם שמש ענק גורם לאי יציבות בקורונה של השמש ולזריקת מסה אדירה לחלל (CME). הוא הוסיף כי "למזלנו, כדור הארץ לא נמצא במרכז המסלול של החלקיקים, שמהירותם כנראה גדולה מהממוצע של חלקיקים כאלה, אלא בשוליו, אבל עדיין מספיק לגרום סערה מגנטית גם כאן".
על הכתם בשמש, אמר ד"ר פת-אל מקוסמוס טלסקופים: "הכתם דומה לזה שחולל את השבתת מערכת החשמל בקוויבק בשנת 1989. הוא כה גדול שהוא נראה גם בעין ללא טלסקופ (חובה להשתמש במסנן ייעודי לצפייה בשמש)".

3 צפייה בגלריה
הזוהר הצפוני, מבט מ קליפורניה
הזוהר הצפוני, מבט מ קליפורניה
הזוהר הצפוני, מבט מקליפורניה
(צילום: JOSH EDELSON / AFP)

בשל ההתפרצות, מינהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקאי התריע בפני מפעילי תחנות כוח וגם חלליות ולוויינים במסלול סביב כדור הארץ לנקוט אמצעי זהירות, כמו גם לסוכנות הפדרלית לניהול חירום. "רוב האנשים כאן על כדור הארץ לא יצטרכו לעשות שום דבר", אמר רוב סטינבורג, מדען במרכז חיזוי מזג האוויר של NOAA.
בשל הסופה אמרו ב-NOAA כי הזוהר הצפוני עשוי להגיע עד לאזורים דרומיים בארצות הברית, כמו מדינות אלבמה וצפון מדינת קליפורניה. בנוסף התקבלו דיווחים על כך שהזוהר נראה גם בפולין, בפורטוגל, באוסטריה וגם באיטליה.

3 צפייה בגלריה
הזוהר הצפוני, מבט ליד סן פרנסיסקו
הזוהר הצפוני, מבט ליד סן פרנסיסקו
הזוהר הצפוני, מבט ליד סן פרנסיסקו
(צילום: JOSH EDELSON / AFP)
מומחים אמרו כי הזוהר הצפוני באזור המדינות הדרומיות של ארה"ב ובאירופה לא יהיה כמו באזורים הצפוניים יותר, אלא יותר בגוונים ירקרקים. "זו באמת מתנה ממזג האוויר בחלל", אמר סטינבורג. הוא ועמיתיו הוסיפו כי תצוגות הזוהר הטובות ביותר עשויות להגיע דווקא ממצלמות הטלפון, שהן טובות יותר בלכידת אור מאשר בעין בלתי מזוינת. "צלמו תמונה של השמים ואולי באמת יהיה שם פינוק קטן ונחמד", אמר מייק בטווי, ראש התפעול של מרכז החיזוי.
מומחים אומרים סערת השמש העזה ביותר בהיסטוריה המתועדת אירעה ב-1859. אז הזוהר הצפוני נראה אפילו במרכז אמריקה וייתכן שגם בהוואי. "אנחנו לא צופים את זה", אבל זה יכול להתקרב, אמר שון דאל - חזאי מזג האוויר בחלל במינהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקאי.
בתוך כך לווייני "סטארלינק" של חברת SpaceX, השייכת למיליארדר אלון מאסק, נפגעו כתוצאה מהתפרצות השמש שאירעה הלילה. החברה, שמפעילה כ-60% מהלוויינים הסובבים את כדור הארץ, מסרה כי "בעקבות הסערה הגאומגנטית - החזקה זה שני עשורים - אנו מזהירים משירות ירוד". מאסק עצמו טען מוקדם יותר כי "הלוויינים שלנו נמצאים תחת לחץ משמעותי אך מחזיקים מעמד". בעקבות הסערה, הזוהר הצפוני נראה הלילה בכמה אזורים באירופה ובצפון אמריקה.