סגור
כפכפים בירקנשטוק

אפקט ברבי: בירקנשטוק בדרך להנפקה לפי שווי של 8 מיליארד דולר

המותג שנוסד בגרמניה ב־1774 ונרכש לפני שנתיים על ידי קרן הפרייבט אקוויטי L Catterton נערך להנפקה לפי שווי מוערך של כ־10 מיליארד דולר. הזוג הוורוד שנעלה מרגו רובי הזניק את הפופולריות של הדגם האהוב במיוחד על סלבריטיז

הבאזז סביב הסרט "ברבי" משרת היטב את מותג נעלי הנוחות הוותיק בירקנשטוק, הנערך בימים אלה להנפקה, בעוד אחד הדגמים האיקוניים שלו מככב בלהיט ההוליוודי החדש.
על פי דיווח ב"פייננשל טיימס" המסתמך על גורמים המעורים בנושא, בכוונת קרן הפרייבט אקוויטי L Catterton המחזיקה במותג לצאת להנפקה כבר בחודש הבא בבורסת ניו יורק.
לפי אותם גורמים, אם אכן תתבצע ההנפקה, שוויה של בירקנשטוק עשוי לנוע בין 8 מיליארד דולר ל־10 מיליארד דולר. זו גם תהיה ההנפקה השנייה בתוך מספר חודשים של מותג בפורטפוליו של הקרן, לאחר שבחודש שעבר גייסה קמעונאית הקוסמטיקה אודיטי טק (Oddity Tech) יותר מ־400 מיליון דולר בהנפקה שביצעה בנאסד"ק.
לפי הדיווח, גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן נשכרו כיועצים להנפקה הפוטנציאלית של בירקנשטוק.
אל קטרטון נוסדה ב־2016 לאחר מיזוג בין חברת אחזקות של תאגיד מותגי היוקרה הגדול בעולם LVMH שבבעלות ברנאר ארנו, אחד מעשירי עולם, עם חברת הפרייבט אקוויטי האמריקאית קטרטון. החברה התרחבה משמעותית מאז ומנהלת כיום נכסים בשווי מוערך של 30 מיליארד דולר. בפייננשל טיימס דיווחו כי גם אל קטרטון עצמה שוקלת הנפקה. בחודש יוני עלה שמה של הקרן לכותרות גם בישראל, זאת לאחר שרכשה 35.8% מחברת האיפור איל מקיאג' בסכום של 34 מיליון דולר, עסקה שתממן את החדרת המותג לארצות הברית.
קרן אל קטרטון, המתמחה בתחום הצרכנות, רכשה נתח שליטה בבירקנשטוק ב־2021 בעסקה שהעריכה את שווי החברה ב־4 מיליארד יורו. שניים מבני משפחת בירקנשטוק, האחים כריסטיאן ואלכס, ממשיכים להחזיק בנתח מיעוט. על פי דיווחים, מכירת נתח השליטה לקרן אל קטרטון הניבה להם 1.5 מיליארד יורו.
המותג, שנוסד בפרנקפורט ב־1774 על ידי יוהאן אדם בירקנשטוק, מעסיק כ־3,000 עובדים ומייצר את מרבית הנעליים במפעלים בגרמניה. מוצרי החברה, ביניהם כפכפים וסנדלים נמכרים ביותר מ־90 מדינות ברחבי העולם, כולל בישראל. בירקנשטוק ממצבת את עצמה כידידותית לסביבה ומשתמשת בחומרים טבעיים הניתנים למחזור, כולל שעם ולאטקס טבעי. האריזות שלה מיוצרות מ־90% חומרים ממוחזרים. בה בעת, למרות הדגמים הטבעוניים שקיבלו שבחים מארגון PETA למען בעלי חיים, החברה מייצרת עדיין נעליים מעור וזמש שאינם ידידותיים לסביבה.
מותג ההנעלה נהנה מעלייה במכירות בזכות הסרט "ברבי" שבו הדמות הראשית בכיכובה של מרגו רובי מחליפה באחת הסצינות את נעלי העקב שלה בכפכפי בירקנשטוק מדגם אריזונה הפופולרי, בצבע ורדרד. בסוכנות בלומברג דיווחו כי הכנסות החברה עמדו בשנה שעברה על 1.3 מיליארד דולר, זינוק של 29% לעומת שנה קודם לכן.
לפי דיווחים מתקיימים בימים אלה דיונים לגבי ההיקף והתזמון של ההנפקה. נציגים מטעם בירקנשטוק וקטרטון סירבו למסור תגובה. בינתיים, גם חברת מאטל, יצרנית ברבי, רוכבת על הצלחתו המסחררת של הסרט, ששבר שיאים בשבוע הראשון להקרנתו, עם 356 מיליון דולר בהכנסות. בחודש שעבר דיווחה ענקית הצעצועים על רווח נקי של 27 מיליון דולר ברבעון השני, אמנם נמוך משמעותית מ־66 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד, אך עדיין גבוה מתחזיות אנליסטים. ברקע יציאתו של הסרט לאקרנים, מאטל הודיעה כי היא חוברת עם 165 מותגים לייצור מרצ'נדייז של ברבי. מתחילת השנה טיפסה מניית החברה ב־19% ל־21.3 דולר.
בירקנשטוק הפכה לאורך השנים למותג המזוהה עם יוקרה לאחר שהשיקה שיתופי פעולה ודגמים מיוחדים עם מותגים אירופיים כמו דיור, ולנטינו ומנולו בלאניק. מותגי היוקרה סלין וג'יבאנשי השיקו גרסאות משלהם לנעל הנוחות.
בשנים האחרונות משקיעה החברה בהקמת מתקני ייצור חדשים בגרמניה, כולל מפעל חדש בהשקעה של 120 מיליון יורו שהוקם בפאסוואלק, צפונית לברלין. כאשר הוכרזה רכישת החברה על ידי קרן הפרייבט אקוויטי בפברואר 2021, בירקנשטוק מסרה כי המהלך הזה יאפשר לה להתרחב בעתיד לשווקים כמו הודו וסין ולצמוח באמריקה ובאירופה, זאת במקביל לפיתוח הייצור, הלוגיסטיקה ופעילות המכירות.
הכפכפים של בירקנשטוק נהנו מכמה גלי פופולריות מאז נחתו בארצות הברית בשנות ה־60, כולל בשנות ה־90 ובשנות האלפיים כאשר המותג הוכיח כי הוא יכול לקסום גם לסלבריטיז. הנעליים, בעיקר דגם אריזונה בעל שתי הרצועות הרחבות והאבזמים הגדולים, הפכו לאייקון אופנתי, כאשר דוגמנית העל קייט מוס החלה לנעול אותן בשנות ה־90. השחקנית גווינת' פאלטרו אימצה אותן בשנות ה־2000 ומאז הן ניצפו, בין השאר, על רגליהן של דרו ברימור, ג'יג'י חדיד, ג'וליאן מור, אן הת'אוויי, פרנסס מק'דורמנד ובקיץ האחרון, קנדל ג'נר. עם המעריצים הגברים נמנים ליאונרדו דיקפריו ופול מקארתני. בנובמבר שעבר, כפכפי אריזונה מהוהות מזמש חום שהשתייכו למייסד אפל סטיב ג'ובס, נמכרו במכירה פומבית בסכום של 200 אלף דולר, לאחר שהצפי היה כי יגרפו כ־60 אלף דולר.
נעל נוחות נוספת שזוכה להצלחה מסחררת ורושמת עלייה עקבית בהכנסות בשנים האחרונות היא של חברת קרוקס האמריקאית, שנוסדה ב־1999 בבולדר, קולורדו.
בחודש שעבר דיווחה קרוקס על זינוק של 11.2% בהכנסות ברבעון השני לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל־1.07 מיליארד דולרים. לפי הודעת החברה, הצמיחה נרשמה בזכות עלייה של 33.2% בהכנסות באסיה וצמיחה של 12.9% במכירות הישירות לצרכן בצפון אמריקה בהשוואה ל־2022. לעומת זאת, במדינות EMEALA — אירופה, המזה"ת, אפריקה ואמריקה הלטינית — נרשמה ירידה של 0.2% בהכנסות.