סגור
פקק תנועה ב כביש איילון תל אביב עומסי תנועה
עומס תנועה בשעת שיא (צילום: טל שחר)

כבר לא תשע עד חמש: כך השתנו דפוסי ההגעה לעבודה בארה"ב

בעקבות המעבר לעבודה היברידית, עובדים רבים בארה"ב נוסעים למשרד בצהריים רק כדי להראות נוכחות; כמו כן הם ויתרו כמעט לחלוטין על התחבורה הציבורית

בעקבות המעבר להסדרי עבודה גמישים יותר, פחות עובדים נוסעים בשעות הבוקר המוקדמות או חוזרים בשעות הערב בהשוואה לדפוסי התנועה שהיו לפני מגיפת הקורונה. כך מדווחת CNBC. השעות המסורתיות בארה"ב שהיו בין 9 בבוקר עד 5 אחה"צ, השתנו ל-10 בבוקר עד 4 אחה"צ, לפי דו"ח התעבורה העולמי לשנת 2023 שפורסם ביוני על ידי INRIX Inc, חברה לניתוח נתוני תנועה.
"יש פחות נסיעות עבודה בבוקר, פחות חזרה מהעבודה בערב והרבה יותר פעילות באמצע היום", אמר בוב פישו, אנליסט תחבורה ומחבר הדו"ח, "הנורמה החדשה היא נסיעות עבודה באמצע היום".
הדו"ח של INRIX מצא כי כעת יש שעת שיא של אמצע היום, עם כמעט אותה כמות נסיעות אל המשרד וממנו בשעה 12 בצהריים, כפי שהיתה קודם לכן בשעה 9 בבוקר וב-5 אחה"צ.
בנוסף הנוסעים ויתרו כמעט לגמרי על תחבורה ציבורית, והשימוש בה צנח במהלך המגפה ולא חזר במלואו, כך מראים נתוני הבנק הפדרלי של סנט לואיס. התוצאה היא עלייה בעומסי התנועה לאורך שעות השיא של אמצע היום והערב, לפי פישו. "לפני המגיפה היתה שעת שיא בבוקר ואז בערב היתה שעת שיא גדולה יותר" הוא אמר, מתאר שני פיקים של שיא עם ירידה באמצע ביניהם. "עכשיו אין ירידה באמצע".
"העובדים התרגלו לאפשרויות גמישות של עבודה מהבית ורבים מגיעים למשרד רק כשזה ממש הכרחי", אמר ל-CNBC דייויד סאטרווייט, מנכ"ל Chronus, חברת תוכנה המתמקדת בשיפור מעורבות העובדים. "זה אומר שהם עשויים לצאת מוקדם מהעבודה כדי לתפוס רכבת הביתה, להגיע למשרד מאוחר או לקפוץ לעבודה לפגישה אחת ואז לעזוב ולהמשיך מהבית", הוסיף סאטרווייט. התופעה נקראת גם "תיוג קפה" (coffee badging) – המנהג החדש של עובדים להגיע למשרד לזמן קצר, לעיתים רק כדי להראות נוכחות או להיפגש עם עמיתים לעבודה, ואז לחזור לעבוד מהבית.
יותר ממחצית - 58% - מהעובדים ההיברידיים הודו שהם מגיעים לזמן קצר למשרד ואז מיד עוזבים, על פי סקר משנת 2023 שערכה Owl Labs, חברה המייצרת מכשירי ועידת וידאו. "פעם קראנו לזה תסמונת המעיל-על-גב-הכיסא", אמרה לינדה גראטון, פרופסור לניהול ב- London Business School.
סקר של גאלופ משנת 2023 מראה, כי עובדים מתמודדים עם שחיקה ניכרת, ורמת המחויבות שלהם לעבודה נפגעה. לאחר מגמת עלייה של כמה שנים, התייצבה המעורבות של עובדים במקום העבודה. כעת, רק שליש מהעובדים במשרה מלאה או חלקית אמרו שהם מרגישים מעורבים בעבודתם ובמקום עבודתם, בעוד שכ-50% אינם חשים מעורבות, ובמקביל לכך רואים גם עלייה של "התפטרות שקטה". 16% נוספים, אינם מעורבים באופן פעיל. עובדים שאינם מעורבים או שאינם מעורבים באופן פעיל אחראים לאובדן פריון של כ-1.9 טריליון דולר ברחבי המדינה, כך מצא גאלופ.
בימים אלה, עובדים נוטים יותר לבקש איזון בין עבודה לחיים פרטיים, ומעדיפים שעות גמישות ותמיכה בבריאות הנפשית על פני התקדמות בקריירה, כפי שמראים גם דוחות אחרים. הם אינם רוצים לבלות זמן נוסף במשרד יותר ממה שהם כבר עושים. אם תסתיים האפשרות לעבוד מהבית 66% מהעובדים יתחילו מיד לחפש עבודה שמציעה יותר גמישות, כך מצאה Owl Labs - ורוב העובדים הללו, בערך 39%, יתפטרו מיד. "אנחנו צריכים לבדוק מה הכי תורם לפרודוקטיביות, וזה דורש צוות שרואה בכך הזדמנות לעצב מחדש את עולם העבודה ולא רק להגיב למה שקרה במהלך המגיפה", אמרה גראטון.