כבר הזמנתם? שיא בביקושים לטיסות לואו קוסט בקיץ
כבר הזמנתם? שיא בביקושים לטיסות לואו קוסט בקיץ
ריאנאייר, וויז אייר ואיזיג'ט, שלוש חברות הלואו־קוסט הגדולות באירופה, ציינו בדו"חותיהן סימנים מוקדמים לביקושים חזקים בקיץ, כמו גם התייקרות מחירי כרטיסים; לפי אנליסטים, הקיבולת של חברות באירופה "נמוכה בהרבה לעומת קצב הצמיחה שקדם למגפת הקורונה" וצופים מחסור של כ־15%-20% במושבים לעומת הביקושים
חברות התעופה האירופיות נערכות לשיא של נוסעים בקיץ הקרוב, זאת למרות האקלים הכלכלי הקודר ומחירי הכרטיסים הגבוהים. ריאנאייר, וויז אייר ואיזיג'ט, שלוש חברות הלואו־קוסט הגדולות ביבשת, ציינו בדו"חותיהן סימנים מוקדמים לביקושים חזקים בקיץ, כמו גם התייקרות מחירי כרטיסים.
הביקושים הערים תמרצו חברות להגביר היצע. לחברות התעופה 817.5 מיליון מושבים פנויים בין אפריל לאוקטובר, כך לפי חברת נתוני הטיסות OAG, המספר הגבוה אי־פעם. "הביקושים חזקים מאוד", הדגיש מנכ"ל וויז אייר ג'וזף ואראדי.
חברות התעופה נערכות לקיץ עמוס שני ברציפות, זאת אחרי שדיווחו על רווחיות חזקה בזכות עליית מחירי הכרטיסים בשנה שעברה. הרווח התפעולי של שש חברות התעופה הגדולות באירופה צפוי להגיע ל־10.5 מיליארד יורו ב־2024, כך לפי FactSet, עלייה מ־9.2 מיליארד יורו בשנה שעברה.
איזיג'ט מסרה כי היא ממלאת שני מטוסים בדקה בתקופת הזמנות שהיא העמוסה ביותר שלה מאז תחילת השנה, בעוד ריאנאייר דיווחה בשבוע שעבר כי היקף ההזמנות שלה גבוה בכ־5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד וכי מחירי הכרטיסים עלו ב"שיעור חד־ספרתי נמוך". איזיג'ט מסרה כי מחיריה גבוהים משמעותית לעומת התקופה המקבילה, כך גם וויז אייר.
האופטימיות מאפיינת לא רק את חברות התעופה. חברת הנסיעות סאגה צופה עלייה של 20% בהזמנות השנה, בעוד ספקית חבילות הנופש און־דה־ביץ' מסרה כי שווי ההזמנות בשיא בינואר היה גבוה ב־27% בחישוב שנתי. מדובר באחד החודשים העמוסים של הזמנות, המשמש ברומטר לשנה כולה. "אנחנו רואים מומנטום הזמנות חיובי לקיץ 2024 כאשר הטיסות נשארות בעדיפות גבוהה עבור הצרכנים", ציין מנכ"ל איזיג'ט יוהאן לונדגרן. מחירי הטיסות הממוצעים באירופה היו גבוהים ב־20%-30% בקיץ 2023 בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2019, כך לפי נתונים שפורסמו באוקטובר.
הביקושים זינקו מאז הוסרו הגבלות הקורונה, אבל היצע המטוסים נמוך, גם בגלל עיכובים במסירת מטוסי בואינג וקרקוע מטוסי איירבוס לבדיקות. בעוד וויז אייר וריאנאייר התרחבו מאז 2019, חברות אחרות ממשיכות להפעיל לוח טיסות קרוב לרמות שקדמו למגפה, ופחות מכך. אנליסטים בברנסטיין ציינו, כי הקיבולת של החברות באירופה "נמוכה בהרבה לעומת קצב הצמיחה שקדם למגפה" וצופים מחסור של כ־15%-20% במושבים לעומת הביקושים. "אנחנו סבורים שיש הרבה יותר ביקושים מכפי שביכולתינו לספק", הדגיש ואראדי.