מפעל פולקסווגן נפרד מהמוצר הנמכר ביותר שלו. ולא מדובר במכונית
מפעל פולקסווגן נפרד מהמוצר הנמכר ביותר שלו. ולא מדובר במכונית
חברת הרכב הגרמנית החלה לייצר נקניקיות עבור העובדים במפעל בוולפסבורג ב-1973 - ובהמשך מכרה אותן גם למסעדות ולאירועי ספורט. אולם כעת, בעקבות "המהפך הירוק" שעליו הכריז המנכ"ל, פולקסווגן תפסיק להגיש בשר במפעלים. הקנצלר לשעבר גרהרד שרדר כבר הביע מחאה
פולקסווגן הגרמנית תפסיק רשמית להגיש לעובדיה את המוצר הנמכר ביותר בתולדותיה. למרבה ההפתעה, לא מדובר במכונית - אפילו לא בחיפושית הקשישה, שמהדור הראשון שלה יוצרו כ-21 מיליון מכוניות מאז 1938 - אלא דווקא בנקניקיות, שנועדו במקור להשביע את הפועלים בפס הייצור, וזכו גם למקום של כבוד בתצוגה במוזאון פולקסווגן.
מאחר שבפולקסווגן עסקינן, יצרנית הרכב הגרמנית מתייחסת לנקניקיות שלה באותה רצינות תהומית ששמורה למכוניות. כך בדומה לחלון, מחשב או מצת, גם לנקניקיות של פולקסווגן יש מספר קטלוגי: 199 398 500 A, אשר משולב בקטלוגים של החברה ב-11 מדינות אירופיות נבחרות, אך לא בישראל - מאחר שמדובר בנקניקיית קאריוורסט, העשויה מבשר חזיר. הנקניקיות של פולקסווגן גם אינן נמכרות רשמית בארצות הברית עקב הסכמי סחר הנוגעים לשיווק מוצרי בשר. אגב, פולקסווגן מייצרת גם קטשופ (מספר קטלוגי 199 398 500 B), צלחות וסכו"ם למזנוני החברה (מספר קטלוגי 33D 069 602).
סיפורה של נקניקיית הקאריוורסט של פולקסווגן החל ב-1973, כאשר החברה נדרשה לספק פריטים נוספים וזמינים לארוחות החמות שהוגשו לעובדי מפעל ההרכבה הראשי בוולפסבורג. מכיוון שוולפסבורג אינה קרובה לערים גדולות אחרות, הוחלט על פתרון שיאפשר לעובדים לקבל מזון טרי ככל האפשר - וכך הוקמה בסמוך למפעל חווה אשר סיפקה חזירים ופרות (בשנות התשעים עברה פולקסווגן לייצור של נקניקיות חזיר בלבד). החברה הקימה במקביל מפעל קטן לעיבוד בשר, אשר מנה בשנה שעברה כ-30 עובדים.
אולם יצרנית הרכב לא ציפתה שהנקניקיות ייהפכו מסוד כמוס של עובדיה לתופעה. העובדים סיפרו לחבריהם מחוץ למפעל על הנקניקיות המופלאות - והיצרנית מצאה את עצמה מתמודדת עם ביקוש לא צפוי למנה שיועדה במקור לפועלי הייצור. בעקבות כך החלה פולקסווגן לשווק את הנקניקיות שלה מחוץ למפעל. נכון ל-2018, 40% מהנקניקיות שייצרה החברה נועדו להשביע את תאבונם של עובדי הייצור. היתר שווקו למסעדות, לסוכנויות של פולקסווגן וגם לאירועי ספורט. החברה מדגישה בפרסומיה כי הרווחים ממכירת הנקניקיות מחוץ למפעלים סבסדו את הארוחות של עובדיה.
נתוני פולקסווגן אינם חושפים כמה נקניקיות יוצרו בסך הכל, מאחר שככל הנראה בתחילת הדרך החברה לא עקבה אחרי הייצור שנועד לקפיטריות במפעלים, אולם קיימים נתונים מהשנים האחרונות. ב-2015 למשל יוצרו 7.2 מיליון נקניקיות, וב-2018 - 6.81 מיליון נקניקיות. כושר הייצור היומי של מפעל הנקניקיות של פולקסווגן נאמד ב-20-18 אלף יחידות, או 1,180 טונות של נקניקיות בשנה. בכל מקרה פולקסווגן עצמה מציינת בפרסומיה שהנקניקייה שלה היא הפריט הנמכר ביותר בקטלוגים של החברה, וכי היא לא מכילה מונוסודיום גלוטומט או פוספטים.
כעת מודיעה פולקסווגן שתפסיק להגיש לעובדיה את הנקניקיות מסיבות סביבתיות. הרברט דיס, מנכ"ל החברה, החליט כי במסגרת המהפך הירוק שלה היצרנית תעבור בהדרגה לתפריט צמחוני במפעליה - ולשם כך אף גייסה את שירותיו של השף נילס פוטהאסט. פולקסווגן לא מסרה מה יעלה בגורלן של הנקניקיות שאינן מיועדות לעובדים - ועדיין מהוות מקור הכנסה נאה עבורה.
ההחלטה על הפסקת ההגשה של אחת המנות המזוהות ביותר עם פולקסווגן, וכמובן שגם עם גרמניה, לא עברה בשקט. כך למשל הקנצלר לשעבר גרהרד שרדר הביע זעם על ההחלטה וציין כי "דיאטה צמחונית היא טובה וגם אני עושה זאת בדרגה, אבל אם הייתי חבר בדירקטוריון פולקסווגן לא הייתי מאפשר זאת. האם עובדי פולקסווגן רוצים את השינוי הזה? בשנת 2019 פולקסווגן יצרה כ-7 מיליון נקניקיות, וזו תשובה טובה. נקניקיית קאריוורסט עם צ'יפס היא מזון אשר מעניק אנרגיה לעובדי הייצור וכך עליה להישאר".