סגור
מכולה בנמל אוקלנד קליפורניה
מכולה בנמל אוקלנד, קליפורניה (צילום: AFP)

האפקט החות'י מתעצם: קמעונאים במערב כבר מזמינים סחורה לכריסמס מחשש לעיכובים

החשש מפני עיכובים בשילוח בגלל המתקפות בים האדום הביא להקדמה חסרת תקדים בהזמנות לעונת קניות החגים ברשתות קמעונאיות בארה"ב ובאירופה. אנליסטים מזהירים: תעריפי השילוח ימשיכו לטפס גם החודש 

לפחות עבור הקמעונאים באירופה, חג המולד מקדים השנה באופן חסר תקדים. על פי דיווח ב"פייננשל טיימס", התחדשות מגמת העלייה בתעריפי השילוח הימי והחשש מפני עיכובים באספקה בשל השיבושים המתמשכים בים האדום, דחפו רשתות רבות ברחבי היבשת למהר ולבצע הזמנות לחג המולד מוקדם מהרגיל. לפי דיווח בסוכנות רויטרס, גם הקמעונאיות הגדולות בארצות הברית, כמו וולמארט וטארגט, החלו בהזמנת סחורה למכירות בלאק פריידיי ולחג המולד.
"עונת השיא הוקדמה", ציין מייקל אלדוול, מנהל הלוגיסטיקה הימית בחברת השילוח Kuehne + Nagel.
על פי רוב, הזמנות הסחורה עבור בלאק פריידיי וחג המולד יוצאות לדרך לקראת סוף הקיץ ותחילת הסתיו, אולם השנה, כבר עתה, בתקופה הנחשבת לרגועה בתעשייה, נרשמה עלייה בהזמנות ובמשלוחים. "בניסיון להימנע מכותרות כמו 'חג המולד בוטל והחנויות ריקות', אנשים מקדימים את המשלוחים שלהם", אמרה ל־BBC סו טרפילווסקי ממכון צ'רטרד ללוגיסטיקה ותחבורה בבריטניה. "הסחורה תגיע מבעוד מועד כך שיישאר מרווח תגובה לתקריות אפשריות בים", ציינה.
השינויים הללו בלוח הזמנים נובעים בעיקר ממתקפות החות'ים נגד ספינות מערביות, שהחלו בנובמבר שעבר לאות סולידריות עם חמאס. עד כה תקפו המורדים למעלה מ־50 ספינות בים האדום ובמפרץ עדן. בעקבות זאת, חברות הספנות הגדולות נאלצו לשנות את הנתיב ולהאריך את המסע, מהלך שייקר את המשלוחים וגרם לעיכובים. בהתאם, מחירי השילוח הימי טיפסו לשיא בפברואר, ואף שרשמו ירידה קלה, בשבועות האחרונים התחדשה מגמת העלייה.


לפי חברת Xeneta, שעוקבת אחר המגמות בתעשיית השילוח הימי, העלות הממוצעת של שילוח מכולה באורך 40 רגל מהמזרח הרחוק לצפון אירופה טיפסה בחודש שעבר ל־4,343 דולר, כמעט פי 3 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לשם השוואה, בפברואר עמד המחיר על 4,820 דולר. עבור מכולות העושות את דרכן מהמזרח הרחוק לחוף המזרחי בארצות הברית, המחיר עומד על 6,250 דולר, זינוק של 50% מאז סוף אפריל.
המחירים מזנקים גם בגלל עומסים שנרשמו בנמלי סין ובמדינות אחרות באסיה, כאשר מתקפות החות'ים והארכת המסע צמצמו את היצע המכולות הזמינות. "ההשלכות מהימנעות מהים האדום שהחלה בדצמבר מורגשות רק עכשיו, כשהמסע בנתיב מאסיה לאירופה נמשך יותר מ־100 ימים בגלל העיקוף דרך אפריקה", הוסיף דומיניק נדלהופר מ־Kuehne + Nagel. לראיה, רק כ־50% מספינות המכולות מגיעות ליעדן בזמן.
המגמה הזו צפויה רק להחריף. לפי הערכות ב־Xeneta, התעריפים ימשיכו לטפס החודש ויגיעו לרמות הגבוהות ביותר מאז 2022, אז התמודדה התעשייה עם השלכות הקורונה. "יש פה שילוב של חוסר ודאות ושיבושים בשרשראות האספקה הימיות ברחבי העולם, וזה דוחף את המחירים למעלה", הוסיף פיטר סנד, האנליסט הראשי של Xeneta. "המהירות והעוצמה של העליות האחרונות הפתיעו את השוק, כולל מנכ"לים של חברות הספנות הגדולות בעולם", הדגיש. לפי התחזית, מחירי השילוח לאירופה יטפסו החודש ל־5,250 דולר.
לפי סנד, הקמעונאים למדו את הלקח מימי המגפה. "הדרך הבטוחה ביותר להגן על שרשראות האספקה היא לבצע משלוחים של כמה שיותר סחורות במהירות האפשרית", אמר. "זה בא לידי ביטוי בהזמנות שמבצעים כל העסקים לתקופת חג המולד". אולם, לדבריו, הקדמת ההזמנות גם מוסיפה לאי־הוודאות בשוק.
אלדוול ציין עוד, כי החשש מעיכובים במשלוחים הוביל לכך שחלק מהחברות ביצעו הזמנות כבר בתחילת אפריל. המגמה הזו נרשמה גם בעקבות תחזיות לביקושים נמוכים יותר בקרב הצרכנים, שכעת התבררו כפסימיות מדי ומצריכות את הקמעונאים להגדיל מחדש מלאים. כך, ניק גלין מקבוצת Buy It Direct שבבעלותה חנויות מקוונות, ציין כי הקבוצה הקדימה את ההזמנות כדי לוודא שהמשלוחים יגיעו בזמן. אף שלהערכתו הטקטיקה הזו תאפשר סחורה מספקת לחג המולד, היא גם משפיעה על תזרים המזומנים ומצריכה שטחים לאחסון ממושך יותר. "אי אפשר להסתכן ולהזמין מאוחר מדי", סיכם.