עשירי תבל ביקשו לברוח מהנגיף והזניקו את שוק הסופר־יאכטות
עשירי תבל ביקשו לברוח מהנגיף והזניקו את שוק הסופר־יאכטות
מספר סירות הפאר שנמכרו מתחילת השנה זינק ב־60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אחרי שתיירים בעלי ממון יצאו לחפש מפלט בלב ים. מנהל מספנה באיטליה: "אנשים הבינו שחייהם יכולים לפתע להשתנות והחליטו לנצל את הרגע"
במקביל לאחד המשברים הקשים ביותר בתולדות התיירות והנסיעות, ענף אחד במגזר דווקא התאפיין בשגשוג שנבע מזינוק בהזמנות. מדובר בענף הסופר־יאכטות, שהדרישה להן על ידי תיירים עשירים שחיפשו לעצמם מפלט בלב ים, הרחק מההמון ומאיומי הקורונה, היתה מהגבוהות אי־פעם בתעשייה.
אלו שידם משגת ימצאו על הסופר־יאכטה שלהם כל דבר — מספורט ימי ועד אולמות יוגה וכושר, תוך בילוי זמן איכות עם חברים ובני משפחה בבועה מבודדת.
"מאז יצאנו מהסגר הראשון (בקיץ שעבר), השוק שגשג בהיקפים גבוהים הרבה יותר לעומת התקופה שקדמה לסגר", אמר אנטוני שריף, מנכ"ל יצרנית היאכטות Princess Yachts שבסיסה בפלימות'.
לסיפור ההצלחה הזה שותפים יצרני יאכטות ברחבי אירופה. מספנת Ferretti, שבסיסה בפורלי שבצפון איטליה, מכרה שיא של 56 יאכטות ברבעון הראשון. לפי החברה, "התאוצה בהזמנות היא פנטסטית", והן הביסו את כל התחזיות.
מכירות במיליארד ליש"ט
בשוק תיווך כלי השיט נמכרו עד 17 במאי השנה 208 סופר־יאכטות במיליארד ליש"ט, זאת לעומת 131 סופר־יאכטות שנה קודם לכן, כך נמסר מ"בואט אינטרנשיונל", כתב עת העוסק בחיי יוקרה.
לפי ראשי ענף היאכטות, המגפה גם גרמה לעשירים לשקול מחדש את האופן שבו הם מבלים את זמנם ולהעז ולרכוש יאכטה ראשונה, או לחילופין לשדרג את הקיימת, זאת אחרי שזינוק במחירי נכסים רק הגדיל את עושרם.
"בגלל הקורונה אנשים הבינו שהחיים שלהם יכולים להשתנות באופן מיידי. כל תפיסת החיים שלהם השתנתה, והם רצו לנצל את הרגע", אמר מרקו ואלה, מנכ"ל יאכטות בנטי, מספנה שבסיסה בוויארג'יו בטוסקנה. "לא מדובר כאן בבורסה סודית שעלתה לפתע באופן דרמטי. פשוט היינו מוכנים עם המוצרים הנכונים".
אפילו ביטול תערוכות הסירות באתרים נוצצים כמו מונקו לא הצליח לפגוע בביקושים, זאת מאחר שהקניות המקוונות קיזזו את המכירות שאבדו בירידים הפופולריים. "דווקא בשנה שבה לא התקיימו תערוכות, מספר ההזמנות (לסופר־יאכטות) היה מהגבוהים מעולם", אמרה רוז דאמן, מנכ"לית חברת Damen Yachting, יצרנית הולנדית שההזמנות ממנה צמחו בכ־800 מיליון יורו ב־12 החודשים האחרונים.
ועם זאת, אי אפשר לתאר את ההצלחה הייחודית של שוק הסופר־יאכטות כהפלגה במים שקטים. דרישות הריחוק החברתי לא איפשרו לסגור את פערי הייצור שנגרמו עקב חודשים ארוכים שבהם נסגרו המספנות באביב שעבר, זאת במקביל לזינוק בעלויות חומרי הגלם, שאותו לא ניתן היה לגלגל בקלות לקונים.
השגשוג גם מגיע לאחר עשור רווי קריסות ומיזוגים בענף, כאשר בשנה שעברה 20 מספנות ייצרו 65% מהסופר־יאכטות שסופקו ללקוחות, עלייה משליש ב־2010. כך לפי נתוני Superyacht Group.
עם הקריסות האחרונות אפשר למנות את מספנת נוביסקרוג בצפון גרמניה, בבעלות קבוצת פריווינווסט של התעשיין הצרפתי־לבנוני איסקנדר סאפא, שהועברה באפריל האחרון לכינוס נכסים, ואת פשיטת הרגל של פריני נאווי האיטלקית בפברואר ושל קלבן הנורבגית ביולי שעבר.
בנוסף, היצרנים נאלצים להתמודד עם אוכלוסיית עשירים שידועים כאנשי מקח וממכר קשוחים, וזאת כשמדובר בקומץ מגה־פרויקטים שבהם חישובי תקציב שגויים בעסקה בודדת עלולים לגרום לפגיעה קשה ברווחים. "אנשים חושבים שמדובר בעסק רווחי מאוד מכיוון שהלקוחות שלו הם מיליארדרים, אבל למעשה מדובר בעסק עם שולי רווח לא גבוהים, שאף עלול להיות בסיכון גבוה", אמרה דאמן.
כעת, המשימה של בוני צי הסופר־יאכטות, המונה 5,700 פריטים שאורכם יותר מ־30 מטר, היא להמשיך ולהחזיק בלקוחות גם לאחר המגפה. אף שלפי דו"ח העושר של פרנק נייט, מאגר האנשים בעלי שווי נקי של מעל 30 מיליון דולר מונה 520 אלף איש ועוד צפוי לגדול, הרי שעם תום המשבר, רבים מהלקוחות העשירים עשויים להוציא את כספם על דברים אחרים.
לפי מנהלי התעשייה, עליהם גם לנהל מאבק לתיקון הסטיגמה הלא הוגנת של הסופר־יאכטות, שלפיה מדובר בכלי משחק לעשירים, שבאמצעותו הם מגדילים את אי־השוויון ותורמים באופן לא פרופורציונלי לשינוי האקלים.
יזם בריטי שבילה בזמן המגפה עם משפחתו על סיפון היאכטה שלו באיי בהאמה, כשהוא עובד במקביל באמצעות הזום, רמז על הלחץ החברתי הכרוך בסטיגמה הזו. "איכות החיים נהדרת", הוא אמר, אך בה בעת נזהר שלא להסגיר את מיקומו במיילים שהוא משגר מהיאכטה, כדי למנוע אי־נעימות וקנאה מצד עמיתים או לקוחות. "מפלצת הקנאה ירוקת העיניים חיה ובועטת", הוסיף.
רוכשי הסופר־יאכטות הם בדרך כלל גם לא האוליגרכים חובבי הסיגרים הסטריאוטיפיים או אותן חיות מסיבה המוצגות בתוכנית הטלוויזיה הפופולרית "Below Deck". "בעל היאכטה האופייני, שזוף עם מרטיני ביד, הוא סוג של מליצה. זה כבר לא קיים", העיד ברנדן אושנאסי מסיפון היאכטה שלו שאורכה יותר מ־100 מטרים, שאותה הוא משיט דרומית לברמודה.
יאכטה לעומת רולס רויס
מנהלים בענף מוסיפים, שהמבקרים גם מתעלמים לעתים מהמשרות שהתעשייה מייצרת. העובדים הללו, חלקם אומנים, השקיעו מאמץ רב לאורך שנים בהתמקצעות ובשיפור כישוריהם. "אנשים אוהבים לדבר על הכישורים, האיכות והיצירתיות שנדרשים כדי לבנות בנטלי או רולס רויס. אבל משום מה לא מדברים על כך כשזה מגיע לסופר־יאכטות", אמר מרטין רדמיין, יו"ר Super Yacht Group.
עם זאת, ואלה מחברת בנטי מצפה עדיין לצניחה בהזמנות ולמאבק שיידרש על מנת לשמר את הלקוחות עם תום המשבר. "המשימה שלנו כיצרנית היא לשכנע אותם (הלקוחות)... ששיט יאכטות הופך לא רק למשהו חדש, אלא למשהו שהוא בגדר תשוקה שכמהים לשחזר ולשמר ולהעביר לבנים ולבנות ממשיכים".