סגור
financial times

FT
הסכמי זכיינות מקשים על מלונות זרים לצאת מרוסיה

בתגובה ללחץ הבינלאומי, רשתות בסט ווסטרן והייאט נסוגות מפעילותן ברוסיה אך מציינות כי ביטול חוזים עם זכיינים הוא הליך מורכב. במלונות מריוט, הילטון ורדיסון ברוסיה אפשר עדיין להשתמש בנקודות המועדון כדי להזמין חדרים באפליקציה

התחדש הלחץ הכבד המופעל על רשתות בתי המלון הגדולות בעולם לבטל חוזי התקשרות ברוסיה, זאת לאחר שרשתות בסט ווסטרן והייאט הפכו לחלוצות שהודיעו על ביטול עסקאות עם בעלי המלונות הרוסיים.


איגוד המלונאות ואתרי הנופש של אוקראינה (UHRA) תקף את חברות בתי המלון הבינלאומיות על כך שלא נקטו את "העמדה האתית" כפי שעשתה בסט ווסטרן, שהסירה החודש את ששת המלונות שלה ברוסיה מהאתר שלה, לאחר שעדכנה את השותפות שלה על הפסקת פעילותה במדינה. בדומה, הייאט האמריקאית הודיעה כי ביטלה את "ההתקשרות, החוזים ויחסי העבודה" עם מלון הייאט ריג'נסי במוסקבה וכי "השעתה את מתן השירותים" להייאט ריג'נסי בסוצ'י.
3 צפייה בגלריה
מלון של רשת רדיסון במוסקבה רוסיה
מלון של רשת רדיסון במוסקבה רוסיה
מלון של רשת רדיסון במוסקבה
(צילום: שאטרסטוק)
לנוכח הגינויים הבינלאומיים לפלישה הרוסית לאוקראינה, תגובתן של רשתות בתי המלון למהלכי החרם או לצמצום הפעילות במדינה היתה איטית יותר מזו של חברות אחרות. כך, למשל, קמעונאיות כמו H&M ונייקי סגרו חנויות, בעוד מבשלות בינלאומיות כמו היינקן וקרלסברג הציעו למכירה את האחזקות שלהן ברוסיה.
האיגוד האוקראיני, המייצג 130 עסקי מלונאות באוקראינה, מסר כי החברות בתחום "מסרבות לשנות את עמדתן לגבי הפעילות המתמשכת שלהן ברוסיה", זאת כדי "לרצות את בעלי המניות", ועל אף ההסלמה בעימות הצבאי.
אף על פי שכל החברות הגדולות הקפיאו תוכניות פיתוח של מלונות חדשים ברוסיה ופתחו את המלונות שלהן בפני פליטים מאוקראינה, דובר מטעם האיגוד האוקראיני, איוון לואן, טוען כי אין זה מספיק. "יש פה סוגיות גדולות, והן השאלה המוסרית, אתיקה עסקית, זכויות אדם והחוק הבינלאומי. אלה הן הסיבות מדוע עליהן לעזוב", אמר.
חברת המלונות אקור (Accor), שמפעילה 52 בתי מלון ברוסיה, יותר מכל רשת בינלאומית אחרת, הודיעה כי הפסיקה להעניק שירותים ללקוחות עסקיים וחברי המועדון, אך הוסיפה כי ניתוקה מהסכמי זכיינות הוא עניין מאתגר יותר. גורם המעורה בפעילות של רשת אקור ברוסיה אמר כי ניתוק הקשרים עם השותפות העסקיות במדינה כבר הוביל ל"השלכות משפטיות חמורות" עבור הקבוצה.
מרשתות מריוט ואינטרקונטיננטל, המפעילות כל אחת יותר מ־25 בתי מלון ברוסיה, נמסר כי הם בודקים את החוזים עם הזכיינים הרוסים ובעלי המלונות, אך ציינו כי מדובר בהליך "מורכב".
באיגוד האוקראיני מסרו כי קיבלו "עדכון פרטי" מקבוצת המלונות לובר שבסיסה בפריז, שלפיו בכוונתם "לעזוב בקרוב את רוסיה". ברשת לובר לא הגיבו לידיעה.
במלונות ברוסיה המשתייכים לרשתות הבינלאומיות כמו מריוט, הילטון ורדיסון ניתן עדיין להזמין חדרים באמצעות האתרים והאפליקציות של החברות, ותוך שימוש בנקודות מתוכנית הנאמנות שלהן. "צריך להגיע למצב שבו לא יתאפשר להזמין חדר בנקודות, כלומר חדר שמריוט משלמת עבורו, ברוסיה. אבל בפועל, באמצעות כמה הקלקות באפליקציית Bonvoy אפשר לעשות זאת בקלות", אמר גארי סניידר, יועץ לכמה זכיינים של מריוט. מהחברה נמסר כי היא "נדרשת לעמוד במחויבויותיה המשפטיות", אך לעת עתה חברי המועדון יכולים להשתמש בנקודות שלהם ברוסיה.
לפי חברות המלונות, הסכמים שנחתמו מול זכיינים הם מורכבים יותר וייתכן שבכל מקרה לא ניתן יהיה לאכוף את ביטולם ברוסיה, גם אם הפעולה מוכרת כחוקית על ידי בתי המשפט באירופה ובארה"ב. כך, למשל, במלון אינטרקונטיננטל בקאבול ממשיכים להשתמש במותג, אף שהחברה כבר לא פועלת באפגניסטן.
הקושי לסגת מחוזים משתקף בהחלטת הייאט להמשיך ולקדם את תוכניתה לפתיחת מלון חדש בחודש הבא ברוסטוב־על־הדון, עיירת נופש בסמוך לגבול עם אוקראינה, זאת אף עלפי שהחברה סיימה את ההתקשרות שלה עם מלונות אחרים ברוסיה. מהייאט נמסר כי הם בודקים את החוזים של מלונות שטרם נפתחו.