סגור
נמל ברוז' בלגיה מכוניות חשמליות מ סין
מכוניות חשמליות מסין בנמל ברוז' בבלגיה (צילום: Belga Mag/AFP)

סין נגד האיחוד האירופי: "המכסים על המכוניות החשמליות - פרקטיקה שגויה"

האיחוד האירופי הודיע בסוף השבוע כי יטיל החל מיולי מכסים של עד 38% על מכוניות חשמליות סיניות; בבייג'ינג מיהרו להגיב: "התנהגות פרוטקציוניסטית, יש לטפל בבעיות באמצעות דיאלוג"

בייג'ינג מתחה היום (ה') ביקורת על החלטת האיחוד האירופי מאתמול להטיל מכסים בשיעור של עד 38.1% על כלי רכב חשמליים מסין, החל מיולי; לדבריה, מדובר בהתנהגות פרוטקציוניסטית, והיא מקווה שהאיחוד "יתקן את הפרקטיקות השגויות שלו" ויטפל בבעיות הסחר באמצעות דיאלוג.
התגובה של סין ושל גורמים אחרים המעורבים בסכסוך, כולל יצרניות רכב אירופאיות וסיניות, מצביעה על ההתנגדות להחלטת האיחוד האירופי ועל הרצון להרגיע את המצב. מקורבים לתעשייה אומרים שגם לאירופה וגם לסין יש סיבות להגיע להסכם בחודשים הקרובים כדי למנוע את הגידול בעליות, בהיקף מיליארדי דולרים, ליצרניות הרכב החשמלי בסין.
סין הודיעה כי היא תנקוט את כל הצעדים הדרושים לשמור על האינטרסים שלה. "אנו קוראים לאיחוד האירופי לתקן מיד את הפרקטיקות השגויות שלו ולהפסיק לעשות פוליטיזציה בנושאים כלכליים. יש לטפל במחלוקות על נושאי סחר באמצעות דיאלוג משותף", אמר דובר משרד החוץ הסיני.
לפי סוכנות הידיעות הממלכתית הסינית שינחואה (Xinhua), בריסל השאירה מקום לשני הצדדים להמשיך בהתייעצויות כדי למצוא פתרון ולהימנע מהתרחיש הגרוע ביותר. "יש לקוות שהאיחוד האירופי ישקול מחדש את החלטתו ויפסיק להתקדם בכיוון הלא נכון", נכתב.
בייג'ינג דחתה את טענות האיחוד האירופי וארה"ב, שלפיהן תעשיית הרכב החשמלי בסין נהנית מסובסידיות, הפוגעות ביצרניות הרכב מעבר לים. לדבריה, הטלת המכסים תאט את קליטתם של כלי רכב חשמליים, תסכן את היעדים בתחום האקלים, ותגדיל את העלויות לצרכנים. המהלך של האיחוד האירופי הגיע פחות מחודש לאחר שוושינגטון חשפה תוכניות להכפיל את המכסים על מכוניות חשמליות סיניות ל-100%.
יצרנית הרכב הסינית SAIC שבבעלות המדינה, הודיעה כי היא מודאגת מאוד מהתעריפים החדשים. SAIC הייתה יצרנית הרכב הגדולה ביותר בסין במשך כמעט שני עשורים, אך לאחר שחוותה ירידה במכירות, היא פעלה להקטנת מספר העובדים, כך לפי רויטרס. ג'ילי (Geely) הביעה "אכזבה גדולה" מהטלת המכסים, והבטיחה גם היא שתנקוט את כל האמצעים הדרושים לשמור על זכויותיה הלגיטימיות.
האיחוד האירופי הבהיר כי הרגולטורים האירופאים יראו הלוואות מבנקים בבעלות ממשלתית סינית כסובסידיות. לתעשיית הרכב בסין, שילוב של חברות בבעלות ממשלתית וחברות פרטיות, יש יתרונות על פני מתחרים זרים, בין השאר בזכות סובסידיות ממשלתיות; ואולם העלויות שלהן יורדות גם בשל התחרות הגבוהה בשוק הרכב החשמלי בסין, הגדול בעולם.
המכסים הזמניים של האיחוד האירופי אמורים להיכנס לתוקף ב-4 ביולי, ואילו הבדיקה אמורה להימשך עד ה-2 בנובמבר, אז ניתן יהיה להטיל מכסים סופיים, בדרך כלל לתקופה של חמש שנים. ג'ו מזור, אנליסט בכיר בחברת הייעוץ Trivium China, אמר שיצרניות המכוניות החשמליות הסיניות ייאלצו לגלגל חלק מהגידול בעלויות לצרכנים. "אך בשום אופן אין זו מכת מוות לתעשיית הרכב החשמלי הסיני באירופה", אמר.
טסלה הודיעה היום כי היא תעלה את מחירי מודל 3 שלה עקב מכסי היבוא על המכוניות החשמליות מתוצרת סין. המחירים שגובות יצרניות רכב סיניות באירופה גבוהים מאלה שהן גובות בשוק הביתי שלהן, וזו הגנה מסוימת מפני המכסים. BYD, למשל, גובה יותר מכפול - לפעמים פי שלושה - מהמחיר שהיא מקבלת עבור שלושת הדגמים העיקריים שלה בסין.
בעוד שיצרניות הרכב האירופאיות מאותגרות על ידי מכוניות חשמליות בעלות נמוכה יותר של המתחרות הסיניות, אין כמעט תמיכה של תעשיית הרכב האירופית בתעריפים.
המניות של כמה מיצרניות הרכב הגדולות באירופה - שחלק גדול מהמכירות שלהן הוא בסין – צנחו בשל חשש מנקמה סינית. כך למשל, מניית וולוו - שנמצאת בשליטת ג'ילי - איבדה 7.2% בבורסה בשטוקהולם.