קרדיט סוויס: החובות של אדאני 25 מיליארד דולר
קרדיט סוויס: החובות של אדאני 25 מיליארד דולר
בעקבות הביקורת על רמת החוב שלה, פרסמה קבוצת אדאני דו"ח בו הציגה כי בשנים האחרונות היא הורידה את רמת המינוף של עסקיה
"הדו"ח של פיץ' על קבוצת אדאני ההודית צריך להדליק נורות אדומות. צריכות להישאל שאלות חשובות על רמת המינופים שלה", אמר לאחרונה גורם ממשלתי בכיר, בהתייחס לדו"ח של יחידת קרדיט סייטס (CreditSights) שבחברת דירוג האשראי פיץ'. לפי הדו"ח, הקונגלומרט ההודי שבבעלות גאוטם אדאני, שנחשב לאחד מעשירי העולם, "ממונף בצורה עמוקה".
בדו"ח נכתב כי בשנים האחרונות קבוצת אדאני פעלה לפי תוכנית התרחבות אגרסיבית, שמפעילה לחץ על האשראי ועל תזרים המזומנים שלה. עוד נכתב, כי הקבוצה מתרחבת עוד ועוד לעסקים חדשים שאין ביניהם זיקה, באופן שמצריך השקעות הון גדולות וקיים חשש ליכולת הפיקוח עליהם. "בתרחיש הגרוע ביותר, תוכניות צמיחה ממומנות חוב ושאפתניות מדי עשויות להוביל לסחרור אל תוך מלכודת חוב מסיבית, ולהביא למצב בעייתי או חדלות פירעון של חברה אחת או יותר", נכתב בדו"ח.
בתגובה לדו"ח פרסמה היום קבוצת אדאני דו"ח משלה בן 15 עמודים שבו נטען כי בשנים האחרונות הורידה אדאני את רמות המינוף שלה, וכי יחס החוב הנקי ל־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) ירד ל־3.2 לעומת 7.6 בתשע השנים האחרונות.
לפי דיווחי החברה, בעוד הלוואות מבנקים ציבוריים היוו בשנים 2015-16 55% מכלל החובות שלה, ב־2021 ו־2022 הגיע נתח ההלוואות הללו ל־21%. בשנת 2016, בנקים פרטיים היוו 31% מכלל ההלוואות, נתון שהתכווץ כעת ל־11%. כסף שגויס באמצעות אג"ח קפץ מ־14% מכלל ההלוואות לשיעור של 50% כיום.
פיץ' ציינה כי התאגיד ממונף ברמות גבוהות וכי הוא משתמש בחוב על מנת לבצע השקעות בעסקים קיימים וחדשים. בה בעת, בדו"ח שפרסמה אתמול השתמשה החברה בנתונים שונים מאלה שצוטטו על ידי פיץ', בציינה כי יחסי המינוף של החברות שלה "ממשיכים להיות חסונים ועולים בקנה אחד עם הבנצ'מרק של התעשייה". במהלך העשור האחרון, ציינה החברה, "עבדנו באופן פעיל על מנת לשפר את נתוני החוב שלנו דרך אסטרטגיית ניהול ההון".
עוד מדווחת אדאני, כי בשלוש השנים האחרונות היא גייסה 16 מיליארד דולר ממשקיעים גלובליים, בהם ורבורג פינקוס וחברת האחזקות טוטאל־אנרג'יז באבו דאבי.
הדו"ח מתפרסם במקביל לדיווחים על רכישה שביצעה הקבוצה באחרונה של יצרנית מלט הודית - עסקה שהגדילה את חובותיה לכ־25 מיליארד דולר, כך לפי ניתוח של קרדיט סוויס.
בשנת 2015 עמד היקף החובות על כ־12 מיליארד דולר. העלייה נרשמה בעקבות התרחבות עסקי הנמלים של אדאני והשקעותיה באנרגיה ירוקה, כמו גם התרחבות לפעילויות חדשות בהן נמלי תעופה, כבישים ומרכזי מידע.
המוטו של אדאני הוא להיות הגדול ביותר בהכל. האיש העשיר באסיה, והשלישי בעולם, הגדיל את הונו פי עשרה בתקופת הקורונה בזכות התרחבות מטאורית במגוון תחומי תשתיות. האתגר החדש: להפוך למוביל עולמי באנרגיה ירוקה.
בשנת 1988, עשרים שנה אחרי שגאוטם אדאני נשר מהקולג', ויתר על ניהול חנות הטקסטיל של אביו והקים חברה ליצוא סחורות חקלאיות, הוא נכנס לראשונה לרשימת המיליארדרים של "פורבס" עם הון מוערך של 9.3 מיליארד דולר. אבל את המומנטום האמיתי הוא צבר בשנתיים האחרונות בתקופת מגפת הקורונה, בעקבות התרחבות מהירה במגוון תחומים, בהם אנרגיה, תקשורת ונמלי תעופה, כולל רכישת 74% משדה התעופה של מומבאי בספטמבר 2020. לפי אנליסטים, עיקר הזינוק בשוויו נרשם בזכות השקעותיו באנרגיה ירוקה, וכיום, הונו האישי מוערך ב־112.6 מיליארד דולר - פי עשרה לעומת 2020 - נתון המציב אותו בראש רשימת עשירי אסיה.
הכניסה לנמל חיפה מגיעה מאזור של נוחות עבור אדאני, שקבוצתו היא כיום מפעילת נמלי הים הגדולה בהודו. לפי נתונים שמתפרסמים באתר החברה, בתוך פחות מעשרים שנה היא בנתה, רכשה ופיתחה תשתיות של נמלי ים ושירותים נלווים ברחבי תת היבשת. 13 הנמלים והטרמינלים שלה מייצגים 24% מקיבולת נמלי הים של המדינה. נמלי החברה מצויידים בתשתיות המתקדמות ביותר.
כאמור הקבוצה שזכתה מורכבת מחברת גדות הישראלית (30%) וקבוצת אדאני ההודית (70%). גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובאופן זמני בממגורת חיפה (לשעבר דגון), ומחזיקה במונופול על יבוא תבואה וכימיקלים לישראל. הבעלים של גדות הם קרן טנא (60%) ו־ווליו LBH (%04).
מנכ"ל גדות עופר לינצ'בסקי אמר ל"כלכליסט" לאחר הזכייה במכרז נמל חיפה כי "אנחנו מאוד שמחים על הזכייה בתשתית נמלית מאוד מרכזית", והוסיף לגבי סכום הזכייה כי לדעתו מדובר ב"שווי סביר לחלוטין, אנחנו שמחים עם המספר". גם הבעלים של קבוצת אדאני, גאוטם אדאני, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מאושר (delighted) מהזכייה במכרז הפרטת נמל חיפה יחד עם גדות".